صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۹۴۹
تفسیر تمدنی قرآن کریم - ش 5

منطق دستیابی به قدرت

برای ایجاد نظام در عرصه‌های خرد و کلان، گریزی از داشتن قدرت نیست؛ از این‌رو، هدف نخست انبیا برای ساختن جامعه آرمانی، به دست آوردن «قدرت» است.

دستیابی به قدرتروش اصلی انبیا در دستیابی به اهداف دین، روش فردی صرف مانند منبر و موعظه نیست، بلکه روشی کلان و جامع است که ساختن جامعه و سیستم‌های مختلف مورد نیاز زندگی جمعی را شامل می‌شود.

این جامعه‌سازی در وهله اول در ایجاد سیستم‌های کلان و خرد نمود می‌یابد. برای ایجاد نظام در عرصه‌های خرد و کلان، گریزی از داشتن قدرت نیست؛ از این‌رو، هدف نخست انبیا برای ساختن جامعه آرمانی، به دست آوردن «قدرت» است.

در دیدگاه تفسیری مقام معظم رهبری، تلاش و مبارزه برای دستیابی به قدرت، چیزی است که همه انبیا برای آن تلاش کرده و در این راه هرگز سستی و ناتوانی نکرده‌اند. ایشان با تمسک به آیه شریفه 146 سوره آل‌‌عمران به این تلاش و مجاهده بزرگ انبیا اشاره می‌‌کنند و نشان می‌‌دهند راه انبیا، صرف موعظه و نصیحت و انذار و تبشیر نبوده و با زیاده‌‌خواهان و مانعان راه خدا با زبان قتال و قدرت سخن می‌‌گفتند: چه بسیار پیامبرانی كه مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ كردند! آنها هیچ‌گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان می‏رسید، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند) و خداوند استقامت‏ كنندگان را دوست دارد. (آل‌‌عمران/ 146)

ایشان خطاب به کارگزاران نظام اسلامی می‌‌فرمایند: «وظیفه اصلی همه انبیا و ائمه و اولیا این بوده است كه مردم را به همین وظایف آشنا كنند؛ چه در دورانی كه می‌توانستند قدرت را كسب كنند‌ـ بگویند بروید مجاهدت كنید و قدرت را به دست آورید و این‌گونه اداره كنید‌ـ چه آن وقتی كه نمی‌شد قدرت را به دست بیاورند. همه هم تلاش و مبارزه كرده‌اند؛ «و كَأین مِن نبی قاتلَ مَعهُ ربّیونَ كثیرٌ» جنگ و مبارزه سیاسی و معارضه با دشمنان، چیزی نیست كه اول بار در اسلام آمده باشد؛ نه. در زمان پیغمبران گذشته‌ـ انبیای بزرگ الهی، از زمان ابراهیم به این طرف‌ـ هم بوده است. (12/9/1379)

دستیابی به قدرت

مقام معظم رهبری در بیان مبنای قرآنی و تفسیری این دیدگاه، به آیاتی از سوره حج استناد کرده و اقامه نماز، پرداخت زکات، امر به معروف و نهی از منکر را از امور نظام‌ساز معرفی می‌کنند. در این سوره، از کسانی یاد می‌شود که مظلوم و مورد حمله واقع شده‌اند؛ به همین جهت خدا به ایشان اذن دفاع داده است: «به كسانی كه به جنگ بر سرشان تاخت آورده‏اند و مورد ستم قرار گرفته‏اند، رخصت داده شد و خدا بر پیروز گردانیدنشان تواناست. همان‏هایی كه از شهر خود به ناحق اخراج شدند، به این خاطر كه می‏گفتند: پروردگار ما الله است. اگر خداوند بعضی از مردم را به توسط بعضی دیگر دفع نمی‏كرد، دیرها و صومعه‏ها و كنیسه‏ها و كلیساها و مساجدی كه نام خدا در آن زیاد برده می‏شود ویران می‏شد.» (حج/ 40‌ـ 39) در آیه بعد خدای متعال این انسان‌ها را این‌گونه معرفی می‌کند كه اگر آنان را در زمین قدرت و تمكن دهیم، نماز را برپا می‏دارند و زكات می‏پردازند و مردم را به كارهای پسندیده وا می‏دارند و از كارهای زشت بازمی‏دارند. (حج/ 41)

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات