صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۱۸۳۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 25 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): زمام امور بهبود اوضاع این کشور، دست مردم این کشور است؛ به خصوص دست جوانان. همه چیز در سایه‌ عزم مردم، تصمیم مردم، بصیرت مردم، و ایمان مردم در این کشور می‌تواند در مجرای صحیح خودش قرار بگیرد و کشور را به نقطه‌ مطلوب خودش برساند.(1398/6/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

 

▼ حرف روز

محور ضد نظام سلطه

تحولات دو کشور عراق و لبنان از منظرهای گوناگون مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. برخی از سؤالاتی که این روزها در این باره مطرح می‌شود، عبارت هستند از: ریشه‌ها و زمینه‌های ایجاد چنین بحرانی چیست؟ مطالبات واقعی مردم عراق و لبنان چه موضوعاتی است؟ متغیرها و بازیگران مؤثر صحنه سیاسی عراق و لبنان چه مؤلفه‌ها و افرادی هستند؟
در این میان، مسئله‌ای که گاهی از سر دلسوزی و برخی مواقع با اغراض سیاسی در برخی رسانه‌ها مطرح شده و تلاش می‌شود آن را بزرگنمایی کنند؛ آن است که پدیدآمدن برخی اقدامات ضد ایرانی در جریان حوادث اخیر که در برخی از شهرهای عراق صورت گرفت، آیا ناقض و نافی ادعاهایی نیست که بر اساس آن در پیوند ملت عراق و ایران بر آن تأکید شده و می‌شود؟ در این میان یک خط رسانه‌ای به وجود آمد که بر القای این نکته اصرار می‌ورزد که تحقق ایده «پیوند ملت‌های کشورهای عضو جریان مقاومت»، صرفاً شعاری است که جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند و این موضوع بر واقعیت‌های جاری منطقه منطبق نیست!
در پاسخ به این پرسش‌ها و شبهات باید گفت، برجسته‌سازی رویکرد اعتراضات ضد ایرانی در جریان تحولات کشور عراق از اساس دچار اشکال است و صرفاً یک خط تبلیغاتی مبالغه‌آمیز برای سرپوش گذاشتن بر کامیابی‌ها و توفیقاتی است که ائتلاف مقاومت در سال‌های اخیر به دست آورده است. در اینکه نظام سلطه درصدد است با طراحی برخی سناریوها و اقدامات و نمایش‌های ساختگی جهت اصلی و خواسته‌های اساسی معترضان عراقی را به سمت خصومت با جمهوری اسلامی ایران منحرف کند، کمترین تردید و ابهامی وجود ندارد؛ اما کیست که نقش محوری گروه‌های مردمی ایران، عراق، سوریه، لبنان، پاکستان و افغانستان را در خنثی کردن توطئه آمریکا و ایادی وابسته به آنها در منطقه، نداند یا انکار کند.
جایگاه حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی عراق در بین لایه‌های اجتماعی و مذهبی جامعه عراق و لبنان و اعتمادی که مردم در موقعیت‌های گوناگون سیاسی به این گروه‌ها داشته‌اند، آشکار و واضح به نظر می‌رسد. آیا خنثی کردن هزینه‌های چند هزار میلیاردی و طراحی متعدد آمریکا و نظام سلطه در منطقه بدون حضور تفکر مقاومت و همراهی عمومی مردم منطقه امکان‌پذیر بوده است؟

 

▼ گزارش روز

بهتر از این هم می‌شد!

«ساعت صفر بامداد روز جمعه قیمت بنزین افزایش یافت»؛ این خبری بود که همه خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی آن را اعلام کردند. اگرچه این اقدام برای اقتصاد کاری مثبت و مهم تلقی می‌شود؛ اما اجرای آن در مقطع کنونی و بدون پیوست‌هایی، مانند نظارت دولت بر قیمت‌ها و دور نگه داشتن سبد معیشت مردم از تنش‌های اقتصادی دارای نقدهای جدی است. در نظر نگرفتن زیرساخت‌های لازم این رخداد و آغاز یکباره یک طرح ضروری، اذهان عمومی جامعه را به شدت نگران کرده است. واکنش‌های مردم در فضای عمومی و مجازی نارضایتی مردم از اقدام یکباره دولت را نشان می‌دهد. گفت‌وگو با برخی نمایندگان، از جمله حجت‌الاسلام ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان‌کننده آن است که حتی نمایندگان مجلس نیز از اجرای طرح بی‌اطلاع بوده‌اند! تا جایی که قرار است نمایندگان مجلس روز یک‌شنبه یک طرح دو فوریتی را برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین در مجلس ارائه کنند؛ چرا که این طرح بدون ایجاد بسترهای لازم اجرا شده است. واقعیت این است که دولت کمترین اقدام را در حوزه اطلاع‌رسانی و اقناع افکار عمومی در زمینه نرخ جدید بنزین و افزایش یارانه‌ها انجام نداده که اگر این مهم صورت می‌گرفت، قطعاً افکار عمومی همراهی بیشتری با این موضوع داشت.
از سوی دیگر، رصد رسانه‌های معاند با نظام اسلامی در روز گذشته نشان می‌دهد، یکی از سرخط‌های دستوری که به ارتش سایبری دشمن داده شده، این است که آنها در یک مرتبط‌سازی غیر منطقی و غیر علمی به مخاطبان خود چنین القا ‌کنند که اگر به جبهه مقاومت کمک نکنیم، اوضاع اقتصادی‌مان بهتر می‌شود و نیازی به دو نرخی شدن قیمت بنزین نیست. رسانه‌های معاند با نظام اسلامی که با دلار نفتی عربستان و خط‌دهی رژیم صهیونیستی در منطقه فعالیت می‌کنند، درصددند از موضوع افزایش قیمت بنزین سوءاستفاده کرده و مباحث دیگری را مطرح کنند که البته این توطئه نیز با هوشیاری مردم خنثی خواهد شد.

 

▼ اخبار ویژه

مواضع قابل تأمل سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان!

«حسین مرعشی» از دستگیرشدگان فتنه 1388 و کسی که عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان از وی با عنوان سرلیست احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی یاد کرده است، به تازگی در بخشی از یک گفت‌وگوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین» در پاسخ به اینکه «آقای حسین مرعشی به ولایت فقیه التزام و اعتقاد عملی دارد یا نه؟» گفته است: «بالاخره یک امر فقهی است، مخالفان و موافقانی هم دارد.» وی در پاسخ به این پرسش که وقتی سال 1388 با شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» روبه‌رو شد، خوشحال شد یا ناراحت؟ گفته است: «شعار بدی نبود، اما می‌توانست این باشد که هم غزه، هم لبنان هم جانم فدای ایران»! گفتنی است، التزام نداشتن به ولایت فقیه و عدول از آرمان‌های انقلاب از اصلی‌ترین دلایل ناکارآمدی برخی افراد و جریان‌ها در طیف اصلاحات و وابستگان نزدیک به این مشرب فکری در کشور است.

یک منبع آگاه گفت: سازمان نظام پزشکی در تلاش است بحث مالیات بر کارانه پزشکان را از ذیل قانون بودجه سال آینده خارج کند و این موضوع در جلسه شورای عالی اقتصادی سران قوا بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شود. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، رقم مالیات پزشکان 6700 میلیارد تومان محاسبه شده است؛ ولی طبق آمار سازمان امور مالیاتی میزان مالیات پرداختی آنها کمتر از 200 میلیارد تومان است.

 

▼ اخبار

1ـ درآمد بنزین چگونه هزینه می‌شود؟

بررسی‌های صورت گرفته در سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد درآمد ناشی از افزایش و اصلاح قیمت بنزین ماهیانه رقمی نزدیک به 3 هزار و 100 میلیارد تومان می شود. «بیژن زنگنه» وزیر نفت در این باره گفته است: 64 میلیون لیتر بنزین از طریق سهمیه‌بندی و با کارت سوخت داده می‌شود که معادل 23 میلیارد لیتر در سال است و با 500 تومانی که به قیمت آن اضافه شده است، سال آینده 11 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد داریم. زنگنه افزود: حدود 30 میلیون لیتر نیز مصرف آزاد است که دو هزار تومان به قیمت آن افزوده شده است و در سال آینده از این محل 20 هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت. از سوی دیگر با توجه به طرح دولت برای کمک به 18 میلیون خانوار ایرانی به نظر می‌رسد رقمی بین 3 هزار تا 3 هزار و 100 میلیارد تومان در هر ماه برای این طرح به عنوان هزینه در نظر گرفته شده باشد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی موظف شده است، کلیه درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین یارانه‌ای و آزاد را به حساب مشخص در خزانه واریز کند. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته است: از این به بعد این سازمان هر ماه سه پرداختی خواهد داشت؛ یک، حقوق و مزایا و پرداخت‌های مربوط به طرح‌های عمرانی که هر ماه از خزانه صورت می‌گیرد. دوم پرداخت یارانه‌ها که معمولاً 26 هر ماه انجام می‌شود و سوم پرداخت دیگری که از این به بعد صورت می‌گیرد و در قالب بسته‌های حمایت معیشتی خواهد بود.

2ـ مفسدان اقتصادی را به کشور بازمی‌گردانیم

رئیس سازمان اطلاعات سپاه با بیان اینکه وضعیت انقلاب اسلامی، وضعیت پیش‌رونده و در حال حرکت به سمت قله‌هاست، اظهار داشت: آمریکا و اسرائیل می‌خواهند مانع از قدرت‌یابی نظام اسلامی شوند و برای ایجاد این مانع، هر کاری از دست‌شان بربیاید، انجام می‌دهند؛ البته تاکنون موفق نبوده و بعد از این نیز موفق نخواهند بود. حجت‌الاسلام حسین طائب گفت: آمریکایی‌ها با گزاره‌های گوناگونی با انقلاب اسلامی مواجهه داشته‌اند؛ ابتدا قدرت سخت و نرم مطرح بود، اما از سال ۲۰۰۵ ادبیات جدیدی در مسائل امنیتی شکل گرفت و عنوان «قدرت هوشمند» و «تهدید هوشمند» وارد ادبیات امنیتی شد که این قدرت هوشمند در مواجهه با انقلاب اسلامی به کار برده شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر، یکی از اقدامات جدی دشمن، شبکه‌سازی در حوزه سیاسی و نفوذ در بدنه نظام است؛ از این‌ رو شورای نگهبان مسئول جلوگیری از ورود شبکه نفوذ به درون نظام است. حجت‌الاسلام طائب در بخش دیگری از سخنانش اشاره‌ای هم به ماجرای دستگیری مفسدان اقتصادی داشت و گفت: ما مفسدان اقتصادی را به کشور بازمی‌گردانیم و بدانید که مقابله با مفسدان اقتصادی، دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.

3ـ عربستان رو به ورشکستگی است

«دیوید پترائوس» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: عربستان با طرح پذیره‌نویسی شرکت نفتی غول‌پیکر آرامکو رو به ورشکستگی است. وی افزود: تلاش عربستان برای پذیره‌نویسی شرکت آرامکو به دلیل نیازش به جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای جبران پول‌هایی است که از دست داده است. وی افزود: آنها برای تحقق چشم‌انداز 2030 به پول و سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارند و این یکی از ابتکارات آنان است که با آن درصدد جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند. این مسئول پیشین آمریکایی گفت: به نفع همه است که چشم‌انداز کشور اصلاح شود؛ اما برخی لغزش‌ها مانند کشتن وحشتناک جمال خاشقجی خبرنگار سعودی بسیار ناراحت‌کننده بود و تأثیر نامطلوبی بر جای گذاشت.

 

▼ اخبار کوتاه

«بهروز نعمتی» دبیر کل حزب رفاه ملت و نماینده مردم تهران در مجلس درباره حضور نیافتن لاریجانی در دور یازدهم مجلس گفت: ایشان در لیست نامزدهای اصولگرای قم نیستند، کما اینکه قبلاً هم نبودند. وی در پاسخ به این پرسش که مطرح می‌شود لاریجانی قصد ندارد نامزد شود و آیا این صحت دارد یا نه، اظهار داشت: من تا الآن از ایشان نشنیده‌ام که قصد شرکت در انتخابات را نداشته باشند. وی درباره اینکه آیا ایشان از قم نامزد می‌شود یا نه، گفت: احتمال می‌دهم این‌گونه باشد.

«آیت‌الله موحدی‌کرمانی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی جریان‌های فکری در داخل کشور رسماً این تفکر را داشتند که سیاست از دیانت جداست. وی افزود: اشکال کار این است که «آدم» کم ساختیم. البته سال‌های ابتدای انقلاب و مجلس اول، مجلس خوبی بود. موحدی‌کرمانی در ادامه افزود: از آفت‌های حکومت اسلامی این است که کارگزاران و مسئولانش به زندگی تجملی، لوکس و اشرافی روی آوردند.

«محمدرضا عارف» در دیدار با اعضای ستاد استان تهران شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به عملکرد مجلس دهم به ویژه فراکسیون امید، گفت: راهبرد ما در مجلس دهم آرامش و دوری از تنش بوده است و از این راهبرد نتیجه گرفته‌ایم. وی افزود: با سخنان تند و آتشین می‌شود یک شبه‌ قهرمان شد؛ اما آیا نتیجه‌ای برای کشور و گفتمان اصلاحات دارد؟

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام «اوپک» در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه اکتبر 2019 برابر با مهر ماه 1398 به 2 میلیون و 146 هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن 18 هزار بشکه در روز کمتر است.

«اسدالله عباسی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس ضمن انتقاد از رویه دولت در اجرا نشدن درست طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: نه ‌تنها این طرح، بلکه بسیاری از برنامه‌هایی که دولت وعده اجرای آن را به فرهنگیان داده بود، تاکنون به خوبی محقق نشده است.

 

نشست نقد و بررسي كتاب «شيعيان نيجريه»

مرکز فرهنگی‌ـ رسانه‌ای صبا با همکاری کانون پاسداران اهل قلم و پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار می‌کند.
در اين نشست منتخب اول گروه سياسي سيزدهمين جشنواره پاسداران اهل قلم نقد و بررسي خواهد شد.

زمان: يكشنبه 26 آبان، ساعت 14:30

مكان: مرکز فرهنگی‌ـ رسانه‌ا‌ی صبا (هفته‌نامه صبح صادق)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات