صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۶۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 10 آذر

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): بسیج می‌تواند کمک کند به قوه‌ مجریه برای جهت‌دهی صحیح، برای جلوگیری از خطا و انحرافِ در مسیر و در عمل [هم می‌تواند] کمک کند؛ مثل همین اقتصاد مقاومتی.(1395/9/3)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

انتخابات برنامه‌محور
طبق اعلام رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور، از ساعت هشت امروز زنگ انتخابات مجلس یازدهم و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری‌ـ در پنج استان برای انتخاب هفت نفرـ در وزارت کشور به صدا در می‌آید. نامزدهای انتخابات که باید طبق ماده ۲۹ بند «الف» و «ب» شش ماه پیش از نام‌نویسی استعفا می‌دادند، یک هفته فرصت دارند برای نام‌نویسی مراجعه کنند.
انتخابات دوم اسفند امسال ویژه بوده و از زوایای گوناگون حائز اهمیت است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، هم دشمنان انقلاب و هم خودی‌ها و طرفداران انقلاب و نظام اسلامی همواره با بیم و امیدهایی به انتخابات‌ها در جمهوری اسلامی نظر دوخته‌اند. به طور مسلم این 82 روز باقی‌مانده تا انتخابات مجلس فرصت ذی‌قیمتی است تا شخصیت‌های تأثیرگذار، احزاب و گروه‌های سیاسی فعال، گروه‌های مرجع و نخبگان، رسانه‌ها و مسئولان به گونه‌ای وظایف خودشان را به درستی سامان بدهند تا اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران در این شرایط خطیر و حساس برای مردم به عنوان بازیگران اصلی انتخابات اولاً خوب تبیین شود و ثانیاً، زمینه‌های حضور حداکثری آنها در پای صندوق‌های انتخابات فراهم شود.
دشمنان انقلاب از الآن از کم رونقی انتخابات با توجه به حوادث اخیر در زمینه مسائل اقتصادی و سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین سخن می‌گویند که متأسفانه این خط تحلیلی و تبلیغی از سوی برخی‌ها در داخل نیز تکرار می‌شود. در حالی که نگاهی به انتخابات‌های جمهوری اسلامی و رفتار مردم در چهار دهه گذشته نشان می‌دهد، انتخابات‌های جمهوری اسلامی همواره موجب غافلگیری دشمنان شده است و از قضا مردم در بزنگاه‌های حساسی که بوی خیانت و گستاخی دشمنان بیگانه در ایجاد اختلاف و دوقطبی در جامعه را با شامه سیاسی تیز خود استشمام کرده‌اند، بیشتر میل به نمایش اقتدار، اتحاد و انسجام ملی از خود بروز داده‌اند.
از سوی دیگر، مردم به درستی این نکته مهم را دریافته‌اند که شیوه درست و مسالمت‌آمیزی که در پرتو آن می‌توانند مشکلات و معضلات اقتصادی و فرهنگی خود را سامان بدهند، از مسیر انتخاباتی هوشمند و با امنیت کامل می‌گذرد. به طور مسلم این انتخابات هر چقدر باشکوه‌تر باشد و با مشارکت حداکثری رقم بخورد و به انتخاب‌های خوب منجر شود، بهتر می‌تواند خواسته‌ها و مطالبات مردم را پوشش دهد.

 

▼ گزارش روز

شبکه‌های اجتماعی بستر عملیات دشمن
روزنامه «امریکن هرالد تریبون» در مطلبی می‌نویسد: «آنچه رسانه‌ها و تحلیلگران غربی قصد دارند در خصوص ناآرامی‌های اخیر ایران القا کنند، با نتایج نظرسنجی‌های معتبر از مردم ایران تناسبی ندارد. اگرچه شرایط اقتصادی در ایران مشکل است؛ اما اکثر ایرانیان مخالف ناآرامی در داخل این کشور هستند. ارتش آمریکا اتاق‌های جنگی را برای دستکاری شبکه‌های اجتماعی در راستای منافع آمریکا شکل داده است. ارتش بریتانیا نیز واحد جنگ شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرده که تمرکز اولیه آن بر خاورمیانه است. اسرائیل[رژیم صهیونیستی] همیشه در حال پروپاگاندای آنلاین بوده و سعودی‌ها اخیراً بر روی تأثیرگذاری بر گفتمان شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند. با اوصاف فوق، تعجبی ندارد که دولت ایران در جریان بحران اینترنت را قطع کند.» فرصت‌طلبی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در جریان افزایش قیمت بنزین سبب شد عده‌ای از اشرار به اقدامات خرابکارانه‌ای دست بزنند. در این میان، مردم با هوشیاری تمام صف خود را از آشوبگران جدا کرده و در یک حرکت ستودنی پشت نظام ایستادند. با وجود گذشت چندین روز از اغتشاش و آشوب در کشور، ابعاد این فتنه بیشتر مشخص می‌شود. واکاوی داده‌ها نشان می‌دهد، اتاق جنگ‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران به صورت ویژه تشکیل شده است و آنها در حال طراحی مدل‌هایی در نحوه دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هستند. جدا از آمریکا، انگلیس به همراه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی همواره در ضربه زدن به کشورمان، تمام توان خود را به‌کار گرفته‌اند. در وضعیت فعلی مهم‌ترین ابزار آنها برای تأثیرگذاری در داخل کشور، استفاده از بستر اینترنت و شبکه‌های مجازی است؛ به گونه‌ای که تنها آل‌سعود میلیاردها دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند اغتشاشات منطقه را مدیریت کند. ترفند دشمن این‌گونه است که عده‌ای را در داخل کشورها اجیر می‌کند؛ سپس با انجام اقدامات خرابکارانه فرد اجاره‌ای، فعالیت‌ فیک نیوزها‌ در شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌شود. هشتگ‌های دروغ رسانه‌ها و کاربران وابسته آل‌سعود زبانزد عام و خاص در منطقه است.


▼ خبر ویژه

سناریوی جدید آمریکا برای دسترسی به اطلاعات مالی ایران
آمریکایی‌ها سازوکاری مالی را به عنوان تجارت بشردوستانه برای ایران طراحی کرده‌اند. بر اساس این سازوکار، مجوزهای مستقیمی از جانب خزانه‌داری برای بخش خصوصی ایران صادر می‌شود تا به زعم آنان بخشی از تجارت در ایران تسهیل شود. آمریکایی‌ها در به کارگیری این سازوکار مالی شروطی را اعلام کرده‌اند؛ اولاً فقط اقلام بشردوستانه مثل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی مورد معامله قرار گیرد. ثانیاً باید اطلاعات کامل مبدأ و مقصد و مبلغ معامله طی یک فرم مشخص به آنان اعلام شود. گفته شده است آمریکایی‌ها درصدد دستیابی به اطلاعات بیشتری از آنچه FATF می‌خواهد، هستند. ثالثاً بخش خصوصی نباید با هیچ نهاد تحریمی در ایران کار کند. رابعاً اگر قبلاً هم با شرکت‌های تحریمی در پنج سال گذشته کار کرده‌اند، باید اطلاعات آنها را ارائه کرده و همکاری خود را با این شرکت‌ها متوقف کنند. برخی کارشناسان معتقدند، این طرح آمریکایی درصدد ایجاد یک مسابقه‌ در کشور ایران است که بخش خصوصی بگوید من می‌خواهم تجارت مستقل داشته باشم. همچنین آمریکایی‌ها بعد از شکست اینستکس و CFT و پالرمو به این نتیجه رسیده‌اند که رأساً وارد شوند و خلأ را خود پر کنند و بازیگر اصلی تجارت غیرتحریمی شوند. در همین حال، حجم قابل توجهی از اطلاعات ایران از سوی بخش خصوصی به خزانه‌داری آمریکا منتقل می‌شود و آمریکا تجارت غذا و داروی ایران را در اختیار می‌گیرد. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند بخش خصوصی کشور را در برابر نظام و حاکمیت قرار دهند.

 

▼ اخبار
1ـ صبح، یک شکل حرف می‌زد بعدازظهر یک شکل!
«غلامرضا حیدری» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس گفت: «ما ترامپ را همیشه پدیده خاصی می‌دانستیم و می‌گفتیم باید روان‌شناسان و جامعه‌شناسان بر روی واکنش‌ها و رفتارهای او کار کنند. امروز باید در مورد آقای روحانی هم این را بگوییم. روحانی در فراز و نشیب‌هایش حتی قبل از ریاست‌جمهوری‌اش پدیده خیلی پیچیده‌ای بود و باید چند وجهی مورد کندوکاو قرار بگیرد، اما در هر صورت ایشان به ملت ایران خیلی کم‌لطفی کرد. به‌ وعده‌هایی که داد، کمتر دیدیم که عمل کرده باشد. صبح، یک شکل حرف می‌زد، بعدازظهر یک شکل دیگر... به نظر من، مرحوم‌ هاشمی هم همین‌طور بود.» در سال‌های اخیر، هر وقت روحانی اظهارات تند و جنجالی مطرح می‌کرد، اصلاح‌طلبان به وجد آمده و سوت و کف و هورا می‌کشیدند، حالا و در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، اصلاح‌طلبان به صف اول انتقاد از دولت آمده و فریاد وامصیبتا سر می‌دهند!


2ـ مدیران پاورپوینتی در برنامه و بودجه!
«حسین صمصامی» سرپرست اسبق وزارت اقتصاد گفت: افرادی که اکنون در وزارت اقتصاد هستند، قبلاً در سازمان برنامه و بودجه بودند که استاد گزارش‌نویسی هستند، مدیران پاورپوینتی هستند... نه سواد دارند و نه توان اجرایی دارند. دقیقاً جملات و کلیدواژه‌های کلیشه‌ای دارند و هر جایی که بحث می‌شود از این جملات استفاده می‌کنند. وی افزود: اگر واقعاً سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سال 1393 اجرا می‌شد، این مسائل و تحریم‌هایی که ترامپ سال‌های 1396 و 1397 اعمال کرد، اثر نداشت و حتی تحریم نمی‌کردند. بنزین را چرا تحریم نمی‌کنند، چون تولید داخل دارد. شک نکنید. اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برجام هم نیاز نبود، چون مجبور بودند تحریم‌ها را با دست خود بردارند؛ زیرا منابع نفتی در بودجه وجود نداشت. راه رفع تحریم، برجام نبود، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود.


3ـ درس‌های فراموش‌نشدنی
«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه در مصاحبه با وبگاه هلندی «اِن‌آرسی» گفت: «می‌خواهم تأکید کنم یکی از درس‌هایی که ما از مسئله برجام گرفتیم، این است که نتیجه این توافق و پایبندی به آن، ظاهراً اعمال تحریم‌های جدید بود...» وی افزود: «درس دیگر برجام آن بود که مقاومت، بیش از تمایل برای همکاری جواب می‌دهد.» این اولین بار نیست که یک مقام ارشد دولت، به بی‌دستاوردی برجام اذعان کرده است. پیش از این روحانی با اشاره به تجربه برجام، مذاکره با آمریکا را «دیوانگی» نامید. ظریف نیز گفته بود «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد.» این در حالی است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب در شماره دیروز، این اظهارات مهم عراقچی را سانسور کردند و تنها روزنامه شرق، در صفحه اول، آن هم با چاشنی حمله به او نوشته است: «آقای عراقچی به دلواپسان پیوسته!؟»


4ـ روح دیکتاتور عراق در میان اغتشاشگران!
همزمان با هشدار مرجعیت دینی در عراق درباره حضور نفوذی‌ها در میان معترضان، «رغد صدام» دختر دیکتاتور معدوم عراق، صوتی منتسب به پدرش منتشر کرد که در آن گفته می‌شود: «فکر می‌کردند می‌توانند شما را ببرند تهران. می‌خواهند عراق را روستایی از توابع سرزمین فارس کنند. اما شما امیدشان را ناامید کردید و درسی به آنان خواهید داد که شایسته‌اش هستند.» روشن نیست صدا، صدای دیکتاتور معدوم است یا خیر و اینکه چه زمانی بیان شده یا خطاب به چه کسانی و درباره چه موضوعی مطرح شده است؛ اما حساب توئیتری دختر صدام با انتشار آن در این روزها که عراق شاهد تظاهرات است، تلاش کرده فضا را که اعتراض به بیکاری، وضعیت بد معیشتی و فساد است، اعتراض به ایران نشان بدهد.

 

▼ اخبار کوتاه
«جمال عرف» معاون سیاسی‌ـ امنیتی وزارت کشور درباره سخنان رئيس‌جمهور که گفته است تا صبح جمعه از زمان افزایش قیمت بنزین خبر نداشته است، گفت: روز سه‌شنبه ساعت ۱۰ صبح جلسه شورای امنیت کشور برگزار و در همان جلسه زمان سهمیه‌بندی مطرح شد و پس از جلسه، صورتجلسه آن در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفت. معاون وزیر کشور افزود: روز چهارشنبه نیز وزیر کشور در دولت گزارش داد؛ بنابراین تلقی من این است که رئيس‌جمهور خواسته بگوید به وزیر کشور اعتماد دارم، اما شما خوش‌بین باشید!
«فرهاد دژپسند» وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم رونمایی از سامانه اموال مازاد بانک‌ها گفت: در مرحله نخست ۱۷ هزار میلیارد تومان از اموال بانک‌ها در این سامانه ثبت شده که امکان حراج این اموال با همکاری بورس نیز وجود دارد. وی افزود: از ۱۸ بانکی که در این طرح قرار دارد، چهار بانک ملی، ملت، کشاورزی و صادرات ۵۰ درصد مسئولیت واگذاری را برعهده دارند و بیشترین اموال مازاد با ۱۴ درصد مربوط به بانک ملی است.
«بنی گانتس» رئیس حزب «آبی‌ـ سفید» در رژیم صهیونیستی تأکید کرد، اعضای حزب وابسته به نخست‌وزیر این رژیم خواهان تشکیل کابینه جدید بدون وی هستند. وی تأکید کرد: نتانیاهو به باری بر دوش اعضای حزب لیکود تبدیل شده است. آنان در گفت‌وگوهای جداگانه بین خودشان و با من، درباره تشکیل کابینه بدون نتانیاهو صحبت می‌کنند.
«شیرین هانتر» کارشناس روابط بین‌الملل دانشگاه «جرج تاون» آمریکا با اشاره به نقش آمریکا در اغتشاشات و ناآرامی‌های عراق، اظهار داشت: حمله به کنسولگری ایران در نجف پس از سفر مایک پنس، معاون دونالد ترامپ به اربیل عراق صورت گرفته است.
«سردار حسین نجات» معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه گفت: گروه‌های ضد انقلاب قصد داشتند با موج‌سواری بر روی مطالبات اقتصادی، امنیت مردم را از بین ببرند و هدف اصلی آنها استعفای رئیس‌جمهور بود.

 

شماره 924 صبح صادق
همراه با پرونده ویژه «فضای امن» منتشر شد
در این شماره می‌خوانید؛
هفت فرمان برای بسیج/ بازنمایی پروژه رسانه‌های بیگانه برای مظلوم‌سازی از اشرار؛ پشت پرده آژیتاسیون عمومی/ کاریکاتور یک کودتا/ واقع‌نمایی شایعات/ قرائت‌های ناصواب از یک اقدام صواب و... .
با ضمیمه «شرارت شیطان» ویژه هادیان سیاسی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات