صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۸۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 18 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر مسئولان جمهوری اسلامی ساده لوحی میکردند و مذاکره می‌کردند، هیچ چیز گیرشان نمی‌آمد؛ نه تحریم کم می‌شد و نه فشارها؛ به محض اینکه مشغول مذاکره می‌شدند، توقعات جدیدی مطرح می‌شد.(1398/8/12)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نشاط انتخاباتی
رقابت‌های انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با عبور از مرحله نام‌نویسی اولیه نامزدها، وارد مرحله حساسی شده است. نام‌نویسی 16 هزار و 145 نفر برای تکیه زدن بر صندلی مجلس، آماری کم‌نظیر و نوعی رکورد‌شکنی به حساب می‌آید که می‌تواند نشان‌دهنده رقابتی جدی در انتخابات دوم اسفند باشد. هزاران نفری که به گفته بیشتر آنان احساس تکلیف و شوق خدمت به مردم، پای آنان را به فرمانداری‌های سراسر کشور کشانده تا بتوانند با نشستن بر جایگاه قانونگذاری، در سرنوشت کشور مؤثر باشند.
اهمیت این مسئله از آنجایی است که این روزها، پس از فروکش کردن و مهار فتنه بنزینی، ضدانقلاب و دشمنان ملت ایران همه تلاش خود را برای القای ناامیدی به جامعه با شدت و حدّت دو چندانی آغاز کرده بودند که این سونامی نام‌نویسی‌ها، اولین شکست را به راهبرد رسانه‌ای دشمن وارد کرد! از این رو حضور پرترافیک برای نامزدی انتخابات هرچند ممکن است از برخی منظرگاه‌ها چندان مطلوب هم نباشد، اما از این جهت که از شوق مردم برای مشارکت در انتخابات حکایت دارد، باید آن را به فال نیک گرفت؛ چرا که وقتی اعتراض به برخی تصمیمات مسئولان کشور افزایش می‌یابد، آنچه باید به مثابه راهکار در جامعه و اذهان عمومی بنشیند، تأکید بر این حقیقت است که فرایند تغییر از میدان انتخابات می‌گذرد و لاغیر!
انتخابات در نظام‌های سیاسی برای همین شکل گرفته که به افراد و جریان‌های سیاسی و هر گروهی که حرفی برای اداره کشور دارد، فرصتی داده شود تا برای مدت محدودی سکان اداره کشور را چه در قالب قوه مجریه و چه مقننه برعهده بگیرند و پس از چهار سال اگر توانستند به وعده‌های داده شده عمل کنند و آثار حضورشان در قدرت در سطح جامعه احساس شده و آثار و برکات تکیه زدن بر صندلی قدرت در زندگی افراد جامعه مشاهده شود، آنگاه دوران خدمت آنان برای چهار سال دیگر تمدید شود و اگر نتوانستند انتظارات را برآورده کرده و آثار سوء ناکارآمدی آنان اوضاع زندگی رأی‌دهندگان را تحت تأثیر قرار داد، در انتخابات بعدی کنار گذاشته شوند.
بدون شک این نگاه به رونق انتخابات خواهد انجامید و هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی سطح انتخاب و مجلس برآمده از انتخاب را ارتقا می‌بخشد و اتفاقی خوب در عرصه حکمرانی رقم خواهد خورد.

 

▼ گزارش روز

تهدید ایران با گزینه نظامی!
«مارک اسپر» در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» درباره احتمال اعزام 14 هزار نیروی نظامی آمریکا به خلیج‌فارس و غرب آسیا، مدعی شد: «نیروهایی که پیش از این به این منطقه اعزام شده‌اند، بازدارندگی لازم را در برابر ایران ایجاد کرده‌اند و مانع حمله تهران به منافع آمریکا در منطقه شده‌اند.» وی در ادامه مصاحبه خود با تهدید ایران به استفاده از گزینه نظامی، اعلام کرد: «ما برای پاسخ دادن آمادگی کامل داریم و این کاملاً به رفتار ایران بستگی دارد. ایران نباید خویشتن‌داری ما را به ضعف تفسیر کند.» وزیر دفاع آمریکا مانند دیگر مقامات ارشد آمریکا گفت: «هدف نهایی واشنگتن این است که ایران به کشوری عادی بدل شود.» با ارزیابی سخنان مارک اسپر و دیگر مقامات آمریکایی به خوبی قابل مشاهده است که آنها دو هدف را پیگیری می‌کنند؛ اول اینکه آمریکا با تهدید خواندن ایران، همواره سعی در مشروعیت بخشیدن به حضور خود در منطقه دارد. واشنگتن به دنبال آن است که با ایجاد موج ایران‌هراسی، بتواند میلیارد‌ها دلار نفتی را از حکام مرتجع عربی چپاول کرده و در مقابل امنیت آنها را تأمین کند. این در حالی است که حضور آمریکا به شدت به ناامن شدن منطقه منجر شده است. ناامنی عراق، سوریه، یمن و خلیج‌فارس هم در راستای راهبرد آمریکا برای ناامن‌سازی منطقه است.
دوم اینکه مقامات آمریکا با هدف تهدید ایران به گزینه نظامی، سعی در کشاندن جمهوری اسلامی ایران به پای میز مذاکره دارند؛ هدفی که بارها ترامپ به آن اشاره کرده است. آنچه تهدید نظامی آمریکا را به واقعیت تبدیل می‌کند، قبول مذاکره مجدد با آمریکاست. بنابراین ایران با توجه به خوی استکباری آمریکا نباید هیچ‌گاه به اسم مذاکره، قدرت بازدارندگی خود را از دست بدهد. اگرچه مذاکره در سال‌های اول دولت اعتدال پشتوانه مردمی داشت؛ ولی در حال حاضر نه تنها مردم خواهان مذاکره با آمریکا نیستند؛ بلکه راهبرد مقاومت و نگاه به داخل به کشور بزرگ‌ترین خواسته مردم است.


▼ خبر ویژه

درخواست آمریکا از عراق برای بازداشت سردار سلیمانی!
«دیوید شنکر» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، در گفت‌وگو با شبکه سعودی «العربیه» در ادامه سیاست‌های ایران‌ستیزانه واشنگتن، در اظهاراتی ایران را به نقض حاکمیت عراق متهم کرد و از دولت عراق خواست فرمانده نیروی قدس سپاه را که بنا بر ادعای وی به آن کشور سفر کرده است، بازداشت کند! خبرگزاری فرانسه مدعی شده است منابع نزدیک به حکومت در بغداد به این خبرگزاری گفته‌اند، هدف قاسم سلیمانی از این سفر مذاکره با رهبران عراقی بر سر تعیین جانشین نخست‌وزیر مستعفی عراق، «عادل عبدالمهدی» است. این رسانه فرانسوی همچنین به نقل از منابع خود مدعی شده است، با این حال، مذاکرات برای تعیین جانشین عادل عبدالمهدی بسیار دشوار گزارش شده است؛ در حالی که دولت مستعفی ناگزیر است تا تعیین نخست‌وزیر جدید امور جاری کشور از جمله بودجه سال آینده، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و برخی شخصیت‌های عراقی و همچنین کشته‌شدگان تظاهرکنندگان عراقی در دو ماه گذشته را اداره کند. آمریکایی‌ها در حالی کشورمان را به دخالت در عراق متهم کرده و مدعی عدم مداخله واشنگتن در عراق هستند که آمریکا از سال ۱۹۹۱ و پس از آن در سال ۲۰۰۳ با ورود به عراق موجب کشته شدن میلیون‌ها عراقی و ویرانی این کشور شده است. همچنین «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور فعلی این کشور در جریان رقابت‌های انتخاباتی 2016 رسماً اعتراف کردند داعش ساخته دست آمریکایی‌هاست.

 

▼ اخبار
1ـ کاهش ۲۲ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین کشور
«امیر وکیل‌زاده» مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش ۲۲میلیون لیتری مصرف بنزین کشور با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در روزهای پایانی آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای آبان ماه سال جاری تا پایان روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان ماه سال جاری (یک روز قبل از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین) به طور میانگین ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز بود و در مدت مشابه سال گذشته (یکم تا بیست‌وسوم آبان ماه سال ۹۷) به طور میانگین ۸۹ میلیون لیتر در روز بوده است. وی تأکید کرد: متوسط مصرف روزانه بنزین کشور از روز ۲۴ آبان ماه سال جاری تا پایان روز جمعه ۱۵ آذرماه سال جاری (پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین) به ۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است که این رقم معادل روزانه ۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر کمتر از ۲۳ روز ابتدایی آبان ماه سال جاری بوده است.


2ـ تلاش برای قرار دادن انصارالله در برابر ایران!
در حالی که از ابتدای حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن مقامات و رسانه‌های آمریکایی تلاش کرده‌اند «انصارالله» یمن را نیرویی تحت فرمان ایران به تصویر بکشند، «برایان هوک» رئیس کارگروه ایران در وزارت خارجه آمریکا به تازگی تغییر موضعی آشکار داشته و گفته است، انصارالله سیاستی مستقل از ایران دنبال می‌کند. او گفته است: «باید به یاد بیاوریم که حوثی‌ها توقف حملات موشکی و هوایی را به عربستان سعودی پیشنهاد دادند، آن هم تنها چند روز بعد از آنکه ایرانی‌ها روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) تأسیسات نفتی عربستان سعودی را هدف قرار دادند.» به نظر می‌رسد، این اظهارات برای قرار دادن انصارالله در برابر ایران و ساختن این دروغ که ایران در مسئله یمن دخالت می‌کند در شرایطی که حتی نیروهای انصارالله نیز با رویکرد ایران موافق و همراه نیستند، مطرح می‌شود.


3ـ ناامیدی اصلاح‌طلبان از کارآمدی دولت
«عباس عبدی» در روزنامه «اعتماد» با اشاره به وجود تنش در ساختار قدرت نوشت: «برای عبور از مشکلات موجود، چه در حوزه اقتصادی، چه در سیاست خارجی و چه امور سیاست داخلی نیازمند حداقلی از وحدت مدیریتی و سیاسی هستیم. راه اول اینکه دولت درصدد کسب رأی اعتماد از مجلس باشد تا اگر رأی گرفت با اقتدار به کار خود ادامه دهد. راه دومی که پیشنهاد می‌شود، تغییر کلی کابینه و آوردن افراد جدید و باانگیزه است. راه‌حل سوم انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری است. انتخاباتی که می‌تواند همراه با انتخابات مجلس انجام شود.» پیشنهاداتی که نشان می‌دهد، اصلاح‌طلبان نیز از کارآمدی دولت به طور کل قطع امید کرده‌اند؛ اما به جای آنکه از دولت همسوی خود بخواهند به فکر حل مشکلات با استفاده از ظرفیت‌های درونی باشد، گزینه‌های عجیب پیش پای دولت می‌گذارند.


4ـ تضمین لازم نیست، امتیاز بدهیم!
«علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دیپلمات پیشین در یادداشتی در روزنامه «آرمان» نوشت: «به ‌رغم تمام فشارهای وارده بر جمهوری اسلامی ایران و با وجود تمام انتظاراتی که ما از طرف‌های برجام داریم و نمونه آن در صحبت‌های رئیس‌جمهوری دیده شد که گفتند اروپا باید از کشور ما نفت خریداری کند و موانع شبکه بانکی را بردارد، برای اروپا سخت خواهد بود؛ زیرا از تهدیدهای آمریکا ترس دارند. اگر ما در همین نقطه صفر باقی بمانیم و در رویکرد خود تغییری ایجاد نکنیم و منتظر امتیازگیری باشیم، هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی‌دهد.» اما سؤال این است که چرا باید برای اجرای یک توافق در مسئله هسته‌ای امتیازاتی فراتر از توافق به طرف مقابل بدهیم بدون آنکه تضمینی هم برای اجرای تعهدات طرف مقابل وجود داشته باشد.


▼ اخبار کوتاه
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست کابینه مدعی شد بدون کمک اتحادیه اروپا از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد. او با طرح این ادعا که «ایران به تجاوز خود در خاورمیانه ادامه می‌دهد»، گفت: «هفته گذشته من صحبت‌های مهمی با سران روسیه و آمریکا داشتم. محوریت تمامی این گفت‌وگو‌ها یک موضوع بود: ایران.» او در ادامه ادعاهایش افزود: «در این برهه از زمان باید فشار‌ها بر ایران افزایش یابد و این همان چیزی است که من از کشور‌های اروپایی می‌خواهم انجام دهند.»
«سردار کمالی» مشاور عالی و سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح از راه‌اندازی سامانه سرباز ماهر که مربوط به قبل از خدمت سربازی است، خبر داد و گفت: این سامانه برای بعد از خدمت سربازی هم راه‌اندازی می‌شود و افراد می‌توانند بعد از پایان خدمت عضو این سامانه شوند تا از تسهیلات وام ازدواج، وام خرید لوازم خانگی و کمک هزینه اشتغال‌زایی استفاده کنند. همچنین این سامانه نیازهای شغلی هر استان را جمع‌آوری و در سامانه ثبت و به افراد معرفی می‌کند.
نیروهای حشدالشعبی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های راهبردی عناصر تروریستی داعش در استان دیالی واقع در شرق عراق را منهدم کردند. نیروهای حشد موفق شدند پایگاه «عائشه» را که بر آموزش تروریست‌های داعش در سه استان عراق نظارت دارد، متلاشی کنند. حشدالشعبی همچنین 9 پایگاه داعش را در کوهستان «حمرین» واقع در شمال شرق دیاله کشف کرده بودند که در نتیجه آن، تلاش تروریست‌ها برای هدف قرار دادن یگان‌های امنیتی عراق خنثی شد.
«علیرضا علوی‌تبار» درباره پیامدهای افزایش قیمت بنزین برای دولت و تأثیری که بر انتخابات پیش رو خواهد گذاشت، عنوان کرد: گرانی بنزین آن هم با این وصف و سوءمدیریت شدید تیم اقتصادی دولت باعث نابودی سرمایه اجتماعی دولت در وهله اول و احتمالاً شکست دولت (حامیان اصلاحاتی) در انتخابات آتی مجلس و حتی انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۴۰۰ خواهد شد.
«ایرج رهبر» نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان با بیان اینکه به دلیل بی‌توجهی به بخش مسکن در پنج سال گذشته کشور با کمبود 5/3 میلیون مسکن مواجه شد، گفت: در پنج سال گذشته در تولید مسکن خوب عمل نشد و تعادل عرضه و تقاضا به هم خورد.

 

ترنم زندگی
به کودک فقط پیشنهاد غذا بدهید. تحمل گرسنگی در کودک یک ساله پایین است؛ بنابراین هر زمان گرسنه باشد، غذا می‌خورد. خود را وارد بازی‌های کودک موقع غذا خوردن نکنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات