صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 20 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر در جمهوری اسلامی، مسئولان، زبدگان و نخبگان خود را اسیر هواها و هوس‌ها و مطامع دنیوی نسازند؛ جاذبه‌های گمراه‌کننده‌ دنیا آنها را مفتون خود نکند؛ ارعاب و تهدید دشمنان، آنها را از میدان خارج نکند و در اراده‌ آنها تزلزلی به‌ وجود نیاورد، هیچ قدرتی نخواهد توانست عزم و اراده‌ عظیم ملی را که در این کشور وجود دارد، اندکی مخدوش کند.(1382/7/2)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بهانه‌ای برای نفی مقاومت
خیمه‌شب‌بازی آمریکا با عروسک تحریم‌ها، این روزها نه تنها اعتباری برای این کشور محسوب نمی‌شود؛ بلکه ناتوانی و ضعف آمریکا را در مواجهه با رقبای خود بیشتر برملا می‌کند. به نظر می‌رسد، ایالات متحده آمریکا دچار یک توهم تحریمی است؛ چرا که کاخ سفید از طریق تحریم‌ها درصدد بود همچنان خود را یک هژمون برتر در جامعه بین‌الملل نشان دهد. در موضوع سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران نیز واقعیت این است که امروز آمریکایی‌ها به معنای واقعی کلمه شکست خورده‌اند و نه تنها نخبگان آمریکایی نسبت به تأثیرگذاری تحریم‌های اتخاذ شده هیچ امیدی ندارند؛ بلکه معتقدند آمریکا دیگر هیچ اهرم فشاری در مقابل ایران نخواهد داشت.
تحریم‌ها علیه ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و در زمان ترامپ با پروژه به صفر رساندن فروش نفت ایران به اوج خود رسید. در این مرحله آمریکا با راه‌اندازی تبلیغات عظیم رسانه‌ای تحریم‌ها را گونه‌ای در جامعه بین‌المللی مطرح کرد که حتی خودشان نیز به تأثیرگذاری آن ایمان آوردند و منتظر تابستان داغ شدند. از سوی دیگر، تعمیم تحریم‌ها از حوزه اقتصادی به مسئولان عالی نظام نشان داد، آمریکا به کف تحریم‌ها رسیده است. ایالات متحده که از تأثیرگذاری تحریم بر ایران به شدت ناامید شده، با دست و پازدن برای مذاکره با ایران به دنبال راهی است تا سیاست شکست‌خورده تحریم را عملاً کنار بگذارد. از سوی دیگر، نظام اسلامی با مقاومت در برابر فشارها توانست عبور از تحریم‌ها را عملی کند و عملاً تحریم را به سیاست شکست خورده برای آمریکا تبدیل کرد. وضعیت امسال نشان می‌دهد، فروش نفت به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و با مدیریت بانک مرکزی بازار ارز به ثبات نسبی رسیده بود.
اما متأسفانه در این میان دولت با وجود هشدارها درباره اجرای نامناسب اصلاح قیمت بنزین سبب ایجاد فرصت برای آشوبگران شد. اغتشاشات آبان ماه سبب شد تا آمریکایی‌ها سوار بر موج رسانه‌ای سعی در بزرگ‌نمایی تحریم‌ها داشته باشند و ایران را به سمت مذاکره سوق دهند؛ اما واقعیت این است که مذاکره به اسم برداشتن تحریم‌ها تنها بهانه‌ای است تا ثمرات مقاومت که منجر به عبور از تحریم‌ها شده بود، نادیده گرفته شود.

 

▼ گزارش روز

برداشت سیاسی از یک قهر فوتبالی!
10 و 12 دقیقه صبح دوشنبه 18 آذر ماه رسانه‌ها تیتر زدند: «مربی ایتالیایی آبی‌های پایتخت، قراردادش را فسخ و از ایران رفت!» «آندره‌آ استراماچونی» در حالی با این بهانه که باشگاه استقلال دو ماه است دستمزد او را پرداخت نکرده، تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد که این تیم تنها چند ساعت بعد باید در چارچوب هفته چهاردهم لیگ برتر(جام خلیج‌فارس) به مصاف پیکان تهران می‌رفت. همین موضوع کافی بود تا دقایقی پس از انتشار این خبر هواداران خشمگین استقلال که پس از مدت‌ها تیم‌شان با این سرمربی ایتالیایی بر روی ریل پیروزی قرار گرفته بود و پس از ماه‌ها توانسته بود به شکل موقت بر صدر جدول تکیه بزند، در برابر ساختمان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش تجمع کنند و خواستار بازگرداندن استراماچونی به کشور شوند. اعتراضاتی که سبب استعفای مدیرعامل باشگاه استقلال و بسیج شدن تمام مسئولان در وزارت خارجه، وزارت ورزش و حتی مجلس برای بازگرداندن سرمربی اروپایی این تیم شد.
اما فراتر از حواشی فوتبالی و قهر، بهره‌برداری عجیب از نپرداختن دستمزد سرمربی استقلال بود، برخی رسانه‌ها به سرعت این ماجرا را به لوایح چهارگانه و تصویب نشدن FATF ربط دادند و تلاش کردند از خشم و احساسات هواداران فوتبال به منظور اهرمی برای فشار در زمینه تصویب این لوایح بهره ببرند! در حالی که آنچه موجب پرداخت نشدن مطالبات این مربی شد، تصویب نشدن لوایح چهارگانه نیست؛ بلکه تحریم‌های بانکی و مالی علیه کشورمان است؛ موضوعی که همان رسانه‌ها کمترین اشاره‌ای به آن نداشته‌اند.
هرچند با گذر زمان مشخص شد اصل ماجرای استعفا و قهر مربی ایتالیایی چندان با مسئله دریافت مطالبات هم مرتبط نبوده و گویا اقدامی برای جابه‌جایی افراد در داخل باشگاه بوده است؛ چنانکه استراماچونی درباره حضور مجددش در تهران گفته است: «من با کاپیتان تیم صحبت کردم. همه در تلاش هستند. سیاستمداران و حتی سفارت ایتالیا در ایران تلاش می‌کنند. اگر فرد اشتباهی (مقصر) برود، آماده‌ام که همین صبح فردا به ایران برگردم.»


▼ اخبار ویژه

کمک آمریکا به امارات برای جاسوسی از قطر!
خبرگزاری «رویترز» در گزارشی مدعی شد، هزاران سند و مدرک وجود دارد که نشان می‌دهد افسران سابق سازمان سیا به امارات متحده عربی برای ایجاد یک سیستم جاسوسی کمک کرده‌اند. در این گزارش آمده است، کارکنان امنیت ملی سابق کاخ سفید به امارات کمک کرده‌اند که برنامه‌های جاسوسی سایبری سری ایجاد کند. این برنامه‌های جاسوسی سایبری امارات، فعالان حقوق بشری، روزنامه‌نگاران و مخالفان و شهروندان قطری را هدف قرار داده است. رویترز می‌گوید: برای مشخص کردن روند تکامل تشکیلات جاسوسی امارات بیش از ۱۰ هزار سند مربوط به برنامه DREAD بررسی شده و با دست‌کم ۱۲پیمانکار دفاعی یا مقامات سابق دولت آمریکا مصاحبه شده است.


سیر تحولات منطقه‌ای نشان می‌دهد، با وجود تلاش آمریکایی‌ها برای تغییر وضعیت در منطقه و فشار به جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی ایران، روند تحولات به نفع ایران است. همچنان که عربستان و امارات از قدرت منطقه‌ای ایران به شدت دچار هراس و واهمه شده و پیام‌های متعددی را به ایران داده‌اند. این کشورها به صراحت گفته‌اند، خواهان جنگ با ایران نیستند. اماراتی‌ها هم به طور رسمی به ایران پیام داده‌اند که به هیچ وجه خواهان درگیری با ایران نیستند. البته ایران نیز پاسخ محکمی به این پیام‌ها داده و تأکید کرده است رفتارهای‌تان را تصحیح کنید.

 

▼ اخبار
1ـ حوادث اخیر آزمون بزرگ ولایت‌مداری بود
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه صبح امروز در بیست‌وهشتمین همایش هادیان و مسئولان سیاسی سپاه با بیان اینکه حوادث اخیر آزمون بزرگ ولایت‌مداری بود، اظهار داشت: یک اصل مهم قرآنی این است که همه انسان‌ها با خیر و شر امتحان می‌شوند و این‌گونه حوادث در واقع غربال‌هایی هستند که صدق ایمان افراد را مشخص می‌‌کنند. وی افزود: در ماجرای اصلاح قیمت بنزین جدای از هر نوع سوء تدبیر و حادثه‌ای که با آن به وقوع پیوست، دیدیم که برخی از خواص در این آزمون سقوط کردند و برخی هم که در تبعیت از ولایت سست بودند، ضعیف بودن پایه‌های ایمان خود را به عینه دیدند. نماینده ولی‌فقیه در سپاه در ادامه گفت: ولایت تجلی توحید ربوبی در زمین است و دستیابی به حقیقت توحید از مسیر ولایت می‌گذرد و کسی که در ولایت لغزید، در واقع در اساس دین لغزیده است.


2ـ القای ناامیدی از نتایج انتخابات مجلس
«عباس عبدی» فعال چپ و از نظریه‌پردازان اصلاحات گفت: «فکر نمی‏‌کنم در این انتخابات و با این شکلی که دارد برگزار می‎شود، کسی پیروز میدان باشد. شما وقتی می‎توانید حرف از پیروزی و شکست بزنید که یک بازی قاعده‎مند وجود داشته باشد. اگر قرار باشد این بازی به معنای دقیق کلمه رخ ندهد، اصلاً پیروزی و شکست معنی نمی‎دهد و همه متضرر ماجرا خواهند بود. بنابراین ذهن خود را به این سمت نبرید که رقابتی وجود دارد، پس حالا چه کسی برنده و چه کسی بازنده می‎شود. ذهن را به این سمت ببرید که آیا این بازی (اشاره به انتخابات!) که دارد رخ می‎دهد، آن بازی‎ای است که مشکلات جامعه را حل کند یا نه؟ فارغ از اینکه چه تیمی در آن برنده شود. من فعلاً چنین تصوری را ندارم.» به نظر می‌رسد تلاش جریان اصلاحات برای ناامیدسازی مردم از صندوق رأی و انکار تأثیر انتخابات در شرایط کشور، ادامه همان پروژه‌ای است که با توجه به ناتوانی در جلب رأی مردم قصد دارند با خیابانی کردن سیاست به نظام فشار آورده تا منافع جناحی و گروهی خود را تأمین کنند.


3ـ باید در مقابل ایران بایستیم!
«سلمان‌بن‌عبدالعزیز» شاه سعودی در چهلمین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض در کاخ «الدرعیه» با حمله به ایران و بیان اتهامات همیشگی، گفت: کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس باید در برابر دشمنی ایران متحد شوند و امنیت خود را در برابر حملات موشکی بالستیک حفظ کنند. سلمان‌بن‌عبدالعزیز مدعی شد: ایران با در پیش گرفتن سیاست‌های خصمانه خود، به ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای همسایه ادامه می‌دهد و کشورهای این شورا با همکاری جامعه جهانی باید مقابل ایران بایستند. گفتنی است، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که دیکتاتور سعودی هیچ اشاره‌ای به محاصره یمن و هزاران ساعت بمباران این کشور نکرده و از حمایت این پادشاهی از داعش و به آتش کشیدن منطقه حرفی نزده است!


4ـ باید در موضوع موشک‌ها جدی‌ باشیم!
«برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران خواستار افزایش فشار کشورهای اروپایی روی برنامه موشکی ایران شد. هوک با متهم کردن ایران به نقش‌آفرینی در حمله موشکی چند ماه پیش به میادین نفتی عربستان سعودی، گفت: «بعد از حمله اخیر به میادین نفت سعودی، اروپا درک می‌کند که باید در موضوع موشک‌ها جدی‌ باشیم.» نماینده ویژه دولت ترامپ بار دیگر از خروج آمریکا از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد است، دفاع کرد و گفت: «خروج از برجام اهرم فشاری در اختیار ما قرار می‌دهد تا از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای جلوگیری کنیم.»


▼ اخبار کوتاه
محققان سازمان ملل متحد که برای تحقیق درباره حمله به تأسیسات شرکت نفت «آرامکو» در ماه سپتامبر روانه عربستان سعودی شده‌اند، می‌گویند نمی‌توانند ادعاهای واشنگتن و ریاض مبنی بر دست داشتن ایران در این حملات را تأیید کنند. طبق گزارش وبگاه شبکه خبری بلومبرگ، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش شش ماهه خود خطاب به شورای امنیت نوشته است، این سازمان «قادر نیست مستقلاً تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در آن حملات اصالتاً ایرانی بوده‌اند یا به شکلی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل منتقل شده‌اند.»
«سیده‌فاطمه ذوالقدر» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل بودجه انقباضی و اوضاع سخت اقتصادی، بودجه مطلوبی به حوزه‌های فرهنگی اختصاص نیافت، اظهار داشت: در بودجه سال 1399 نیز با کاهش 10 تا 15 درصدی بودجه فرهنگی روبه‌رو هستیم و این در حالی است که تاکنون تنها نیمی از بودجه فرهنگی مصوب سال 1398 پرداخت شده است. وی افزود: متأسفانه، در برنامه‌ریزی‌ها هرگاه هدف کاهش هزینه‌هاست، از موضوع فرهنگ و هنر که یکی از زیرساخت‌‌های لازم و ضروری کشور و جامعه است، غفلت می‌شود.
روزنامه «ابتکار» در گزارشی نوشت: «این‌ روزها شاهد کاهش قدرت خرید بسیاری از خانوارها هستیم. مسئله‌ای که به یک چالش و دغدغه‌ اساسی در جامعه تبدیل شده... متأسفانه دولت دچار یک سردرگمی شده است و عدم استفاده از نظر کارشناسان خبره و صاحب‌نظران باعث شده است در برنامه‌نویسی‌های اقتصادی برخی از افراد به شکل سلیقه‌ای عمل کنند، این سلیقه‌ای عمل کردن سبب شده است ما از واقعیت جامعه دور بمانیم.»
«خالد بن‌احمد آل‌خلیفه» وزیر خارجه بحرین حضور نیافتن امیر قطر در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس به میزبانی عربستان سعودی را جدیت نداشتن قطر برای پایان دادن به بحران به وجود آمده در این شورا توصیف کرد. گفتنی است، «تمیم‌بن‌حمد» امیر قطر در حالی به این نشست نرفت که «سلمان‌بن‌عبدالعزیز» پادشاه سعودی شخصاً از وی برای شرکت در این نشست دعوت کرده بود.

 

فراخوان جذب هیئت علمی
نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در نظر دارد به منظور تأمین اعضای هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع)، دانشکده شهید محلاتی و گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌های سپاه عضو هیئت علمی جذب کند. متقاضیان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به پورتال پاسدار یا دفاتر نمایندگی ولی‌فقیه در رده‌های سپاه مراجعه کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات