صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۸۹۸۸

سپاه حزب سیاسی نیست

سپاه یک حزب سیاسی یا یک جناح سیاسی نیست؛ سپاه یک نهاد انقلابی با رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در همه عرصه‌هاست. سپاه در مسیر انقلاب اسلامی به سوی آرمان تمدن‌سازی و رسیدن به حیات طیبه، علاوه بر برداشتن موانع سر راه و دفع تهدیدات سخت، نیمه‌سخت و نرم، نقش پیش‌روندگی و پیش‌برندگی هم دارد.
پایگاه بصیرت / دکتر یدالله جوانی

 

بر این اساس، یکی از حوزه‌های عمل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حوزه عمل سیاسی به اقتضای شرایط و در چارچوب دکترین رفتار سیاسی سپاه است. در دکترین رفتار سیاسی سپاه که به استناد اسناد بالادستی تدوین و تصویب شده، رفتار سیاسی سپاه به این صورت تعریف شده است: «رفتار سیاسی سپاه عبارت است از مجموعه‌ فعالیت‌ها و اقدامات رصدی، صیانتی، تبیینی، بصیرت‌افزا، گفتمان‌ساز و اتخاذ مواضع برای تحکیم، توسعه، تعمیق و پاسداری انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مبتنی بر گفتمان امامین انقلاب».

بر مبنای این تعریف، سپاه در حوزه عمل سیاسی، رفتار و کارکرد حزبی، گروهی و جناحی نداشته، بلکه به دلیل جایگاهش در ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی از یک سو، و رسالت پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن از دیگر سو، کارکردهایش در راستای استحکام‌بخشی به ساختارهای رسمی و کمک به این ساختارها برای تأمین منافع ملی و پیشبرد انقلاب به منظور تحقق آرمان و اهداف آن است. جمهوری اسلامی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. انتخابات که خود نیز یکی از دستاوردهای انقلاب محسوب می‌شود، مظهر مردم‌سالاری دینی و عاملی مهم و تعیین‌کننده در استحکام‌بخشی به ساختارها و بقای آنهاست. بنابراین سپاه پاسداران در هر انتخاباتی به اقتضای شرایط، با رویکرد پیش گفته و فراتر از رفتارهای احزاب و جناح‌های سیاسی عمل می‌کند. احزاب سیاسی و گروه‌های سیاسی در هر انتخاباتی، دستیابی به قدرت از طریق پیروزی در انتخابات را هدف‌گذاری می‌کنند. پیروزی احزاب و گروه‌های سیاسی در هر انتخاباتی، آنگاه تحقق می‌یابد که افراد معرفی شده از سوی آنان، مورد اقبال عمومی قرار گرفته و با رأی مردم برای تصدی یک مسئولیت انتخاب شوند. نقطه تمایز رفتار سیاسی سپاه با احزاب و جریان‌های سیاسی در همین نکته اساسی است. سپاه در انتخابات، نه دارای لیست انتخاباتی است و نه در صحنه عمل از لیست‌ها یا افرادی خاص حمایت می‌کند. سپاه ورود به مصادیق، معرفی افراد یا کمک به افراد را دنبال نمی‌کند. این مردم هستند که بر اساس معیارها و ملاک‌های مورد نظر به انتخاب دست می‌زنند. بنابراین هدف‌گذاری سپاه در انتخابات، با هدف‌گذاری جریان‌های سیاسی و گروه‌های سیاسی کاملاً متفاوت است. سپاه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد، اهداف اساسی زیر را دنبال می‌کند:

 

1-کمک به حضور پرشور و نشاط و با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

دشمنان ملت ایران در چهل سال گذشته، همواره تلاش کرده‌اند تا انتخابات در ایران، در یک فضای سرد و ناامیدکننده، با حضور حداقلی مردم برگزار شود. بسیار روشن است که با توجه به نقش و تأثیر انتخابات در تأمین منافع ملی، انسجام اجتماعی و دفع تهدیدات، همگان باید در راستای ایجاد زمینه‌ها و بسترهای شکل‌گیری یک انتخابات با نشاط و حضور حداکثری مردم تلاش کنند.

 

2-کمک به برگزاری انتخابات در فضای امن و آرام

دشمنان این ملت برای بر هم زدن ثبات و امنیت کشور به ویژه در مقطع انتخابات، به طور مستمر برنامه‌ریزی می‌کنند، به دنبال آشوب‌های آبان ماه، جبهه استکبار تلاش می‌کند تا با پیاده‌سازی سناریوهای خود در راستای فشار حداکثری بر ملت ایران و نظام اسلامی، فضای کشور را در آستانه انتخابات ناآرام و ملتهب کند. بدیهی است که سپاه باید با کمک به متولیان برقراری نظم و امنیت، نقشه‌های شیطانی دشمنان را خنثی کرده، تا مردم عزیز کشورمان در یک فضای کاملاً امن و با آرامش کامل به پای صندوق‌های رأی بروند.

 

3-کمک به شکل‌گیری مجلس تراز انقلاب اسلامی

دشمنان همواره از حاکم شدن گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت در کشور بیمناک بوده، بر همین اساس تلاش می‌کنند  تفکر، اندیشه و جبهه انقلاب اسلامی را در ایران تضعیف کنند. در انتخابات مجلس تلاش دشمنان با اعمال فشارهای حداکثری، جنگ نرم، نفوذ، عملیات روانی و...  آن است که یک مجلس غیر انقلابی شکل بگیرد.

بنابراین در چنین وضعیت و فضایی، سپاه پاسداران با کمک به تقویت گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت با تبیین و روشنگری و تبلیغ و ترویج ملاک‌های انتخاب درست مبتنی بر معیارهای دینی و منظومه فکری امام و رهبری، به شکل‌گیری مجلس تراز انقلاب اسلامی که تأمین‌کننده منافع ملی و پیش‌برنده انقلاب اسلامی به سمت آرمان‌ها باشد، کمک خواهد کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علیرضا عموزاده
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
0
0
سلام پاسخ امثال علی مطهری که نه طهارت در نفس دارد نه درایت درک نیاز به تبیین نقش نیروهای مسلح در حفظ مرزهای فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی می باشد واین رسالت در مرتبه اول به این سایت مربوط میباشد یادداشت فوق کافی نمیباشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات