صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۷۲

ترسیم نقشه راه آینده: مقابله با جنگ نرم با راهبرد معارف فاطمی

 در بین می توان این پیام هشدارگونه رهبری نوعی هوشیار باش درباره اهمیت این موضوع را در طراحی استکبار جهانی برای تضعیف کیان خانواده و آینده نسل بعدی جامعه مشاهده کرد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مرتضی سویلمی
روز شنبه ۲۶ بهمن ماه همزمان با عید ولادت حضرت زهرا (س)، هزاران نفر از مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.
بیانات امام خامنه ای عزیز دارای سه رکن اساسی داشت که شامل نقش معارف فاطمی در خنثی کردن اثرات جنگ نرم و دوم بصیرت سومین رکن خانواده که نیاز به تبیین ویژه ای دارد و می تواند فرصتی نوظهور جهت بی اثر کردن جنگ شناختی و ترکیبی دشمن علیه جامعه ایران اسلامی آینده دارد. رهبر حکیم انقلاب در این دیدار از ارتقاء قدرت فکری و معنوی جوانان و شناخت صحیح از معارف فاطمی و معارف اهل بیت به عنوان سلاح های جنگ نرم نام برده شده است. در ادامه رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: فرهنگ سازی درخصوص سبک زندگی اسلامی به‌ویژه همبستگی اجتماعی و کمک آحاد مردم به یکدیگر و همچنین عمق بخشی به روحیه حماسی و ایستادگی و بصیرت در جامعه از مسئولیت های خطیر جامعه اثرگذار و تعیین کننده مداح است.
معظم له در سال های گوناگون به ویژه در دیدار سال گذشته با مداحان هشدار دادند که این ازدواج‌های سخت و دیرهنگام و فرزندآوری کم، این ازدواج به تعبیر زشتشان سفید که سیاه و غلط است و از بین بردن حیا و عفت از برنامه‌های دشمن است.
 در بین می توان این پیام هشدارگونه رهبری نوعی هوشیار باش درباره اهمیت این موضوع را در طراحی استکبار جهانی برای تضعیف کیان خانواده و آینده نسل بعدی جامعه مشاهده کرد.
 امام امت در پایان ضمن اشاره به ایستادگی ملت ایران فرمودند: در چنین شرایط سختی، همه، حضور ملت مقاوم ایران را در راهپیمایی ۲۲ بهمن و قبل از آن در تشییع سردار سلیمانی دیدند و این تاب آوری واقعا حیرت انگیز است.
این چهار نکته کلیدی را به نوعی ترسیم نقشه راه آینده در مقابله با جنگ نرم در بیانات مقام معظم رهبری دانست و  برای تبیین  ابتدا لازم است به مفهوم جنگ ادراکی و نقش معنویت در آن  بپردازیم.
جنگ نرمر اقسام و انواع جنگ است كه البته داراي عناصر و چارچوب هايي متفاوت از جنگ سخت مي باشد.
 اين جنگ، را مي توان چهره اي جديد و متحول از نبردهاي معاصر شمرد كه بي صدا و مخفي عمل مي كند. 
زيرا بر حوزه ادراكي انسان ها متمركز است. از همين رو، صحنه نبردهاي نرم، با انعكاس ها و مظاهر خارجي ملموس 
از نوع جنگ سخت كه معمولا با خونريزي و تخريب و كاربرد تسليحات همراه اند فاصله دارند.  اين نبردها، منازعه را به جاي خاكريزها و سنگرها، به قلوب و احساسات و باورهاي افراد انتقال داده اند. 
 اين نوع نبرد هم در مرحله طرح ريزي و هم اجرا، داراي سطوحي سه گانه مشتمل بر سطح راهبردي، عملياتي و تاكتيكي است.
اين تفاوت گذاري در سطوح، نشانگر درجه بندي دامنه، عمق، هدف، اهميت و تأثيرگذاري جنگ نرم در جامعه آماج و  اهميت مخاطب شناسي در اين جنگها است. 
شناخت وجود تفاوت در سطح جنگ نرم، نه تنها به فهم، درك و تنوير برنامه ها و راهبردهاي دشمن در اين رابطه كمك مي كند بلكه انطباق راهبردها، راه كنش ها و راهكارهاي مقابلهاي با سطح برنامه و اقدام دشمن را نيز برجسته و قابل درك مي سازد. 
بر اين اساس، براي مقابله با جنگ نرم در هر سطح، بايد به اتخاذ راهكارهايي در همان سطح اقدام كرد و در برآورد تهديدهاي نرم، ميزان سرمايه گذاري و اهميت گذاري دشمن براي هر يك از سطوح را به دقت مورد توجه قرار داد، كما اينكه دشمن نيز اين مالحظه را مورد نظر و عمل قرار داده است.
یـکـی از عـوامـل مهم پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و در حقیقت پیروزی بر آمریکا، همین طرز فـکـر و مـعـنـویـت گـرایـی بـود. مـردم بـا ذکـر فـضـائل و نـیـز مـصـائب اهـل بـیـت ، خـوانـدن زیـارت عـاشـورا و شـنیدن آیات و احادیث و... از مساجد و حسینیه ها به مـصـاف دشـمـن رفـتـنـد و حـمـاسـه آفـریـدنـد. تـاریـخ هـشـت سـال دفـاع مـقدس نشان داد که معنویت نقش ‍ بنیادی در پیروزی جنگ داشت . نادیده گرفتن مـعـنـویـت ، بـرخـی از تـحـلیـل گـران را در ارزیـابـی آیـنـده ایـران دچـار مشکل نمود. ولی دشمن به خوبی دریافت که برترین قدرت ما معنویت است . از این رو آن را بـا تـمـام توان هدف قرار داده است . متاءسفانه معنویت در ساختار کلی نظام آن چنان که بـایـد مـورد تـوجـه نـیـسـت و کـم رنـگ شـدن مـعـنـویـت مـوجـب شـده اسـت کـه روحـیـه تجمل گرایی و ثروت اندوزی در جامعه رشد کند و بسیاری از مفاسد اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی در کشور گسترش یابد. در حالی که آینده انقلاب و تضمین آن از آفات داخلی و خارجی ، منوط به تقویت روحیه معنویت گرایی در همه افراد کشور، به خصوص مسئولان نـظـام اسـت . سـخـن را با بیان رهبر معظم انقلاب به پایان می بریم که معتقد است آنچه دشـمن را شکست داده و از آن می ترسد معنویت است و امروز اگر چه قدرت های استکباری در یـک مـیـدان بـی رقـیب و بی منازع می تازند، اما در دنیا کار به جایی رسیده اسـت کـه بـزرگـتـریـن قـدرت هـای اسـتـکـبـاری هـم از احـساسات معنوی و دینی ملت ها می تـرسـنـد!در مـقابل قدرت بی مهار و بی رقیب آمریکا، امروز تنها چیزی که ایستاده است و مقاومت می کند و آمریکا را می ترساند، همین بیداری معنوی انسان هاست ؛ بخصوص در مناطق اسلامی . این روح دینی و گرایش به معنویت که در میان بسیاری از ملت ها پیدا شده است ، اینها را شما کردید؛ مبارزه شما کرد.( بیانات مقام معظم رهبری1370/7/17) 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات