صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۳۵
روایت فرمانده و همرزمان از سردار مقاومت

استراتژیست متبحری که فاتح قلب‌ها بود

پایگاه بصیرت / محمد مشکات

صبح جمعه خبری می‎آید، از یک منتظر واقعی! پیامکی حاوی یک پیام: «شهادت سردار سلیمانی» و این بیان از رهبر معظم انقلاب: «سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه‌ شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند...»

ناخودآگاه اول حال آقا را در زمان نوشتن این پیام تصور کردم و بعد یک چیز در ذهنم نقش بست: «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ» (سجده/ ۲۲). مالک اشتر سیدعلی به آنچه لیاقتش بود، رسید.

به منزل ایشان که رسیدیم دو وضعیت قابل مشاهده بود، اول قبل از حضور آقا و دوم بعد از حضور ایشان. سکوتی قبل از این حضور و بعد...

 

از هیچ کس و هیچ چیز پروا نداشت

رهبر معظم انقلاب پس از دلجویی از خانواده شهید و تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی گفتند: «حاج قاسم بارها و بارها در معرض شهادت قرار گرفته بود؛ اما در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد، از هیچ‌کس و هیچ چیز پروا نداشت.»

ایشان شهادت سردار سلیمانی به دست خبیث‌ترین افراد عالم، یعنی آمریکایی‌ها و افتخار آنها به این جنایت را یک ویژگی ممتاز برای آن مجاهد شجاع برشمردند و خاطرنشان کردند: «جهاد او جهاد بزرگی بود و خداوند نیز شهادت او را شهادت بزرگی قرار داد. این نعمت عظیم بر حاج قاسم که شایسته آن بود، گوارا باشد. حاج قاسم باید همین‌جور به شهادت می‌رسید.»

رهبر معظم انقلاب با طلب نزول صبر و سکینه الهی بر دل خانواده سردار شهید و دل‌های همه مردم ایران، افزودند: «امروز دیدید که مردم در شهرهای مختلف کشور با چه جمعیت و ارادتی به خیابان‌ها آمدند، مراسم تشییع را نیز خواهید دید، این نعمت‌ها مقابل چشم ماست تا ارزش شهادت را متوجه شویم. خوشا به‌حال حاج قاسم که به آرزویش رسید، او شوق شهادت داشت و برای آن اشک می‌ریخت و داغدار رفقای شهیدش بود.»

 

اخلاص حاج قاسم دل‌های مردم را متوجه خود کرد

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه جهاد بیرونی متکی به جهاد اکبر، یعنی جهاد درونی است، خطاب به دختر شهید گفتند: «همه مردم عزادار و قدردان پدر شما هستند و این قدردانی در اثر اخلاص بزرگی است که در آن مرد وجود داشت، چرا که دل‌ها به دست خداست و بدون اخلاص، دل‌های مردم این‌گونه متوجه نمی‌شود. خداوند به همه ما و به همه ملت ایران عوض خیر عنایت بفرماید.»

اما پس از دیدار و صحبت‎های آقا دیگر فضا برای از حاج قاسم شنیدن فراهم بود.

 

حاج قاسم روح و خون جوشان انقلاب شد

سرلشکر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از همسایگان شهید درباره حاج قاسم گفت: «امام در شهادت آیت‌الله مطهری گفتند بکشید ما را ما زنده می‌شویم. واقعیت این است که انقلاب مانند درختی است که به آب نیاز دارد که این درخت انقلاب از ابتدا تا الآن با آب اخلاص و صداقت و فداکاری که از خون شهدای ما جوشیده تا الآن سرپای خودش ایستاده و روز به روز رشد کرده، این انقلاب مجدداً یک آب حیات و جان تاز و روح تازه می‌خواست که حاج قاسم شد روح انقلاب و خون جوشان انقلاب و انقلاب ما جان تازه‎ای گرفت.»

 

به آینده منطقه خیلی امیدوار بود

سردار سیدمحمد حجازی، از همکاران نزدیک شهید نیز درباره شخصیت سردار سلیمانی گفت: «ایشان یک نظامی‌خارق‌العاده و از نظر افکار استراتژیکی و طرح‌های راهبردی واقعاً بی‌نظیر بود. این چهره چهره‏ای بود که هم در جنگ نظامی ‌منظم و هم نامنظم و هم در جنگ با نیروهای تکفیری داعشی و هم در جنگ‌های اطلاعاتی و پیچیده واقعاً از تبحر و مهارت خاصی برخوردار بود، یک شخصیت بی‌نظیر از این طرف، و از آن طرف به شدت مهربان و رقیق‌القلب و با همه خانواده شهدا و رزمندگان و کسانی که در جبهه بودند یک رفتار بسیار تواضعانه و خالصانه و خاکی داشت.

چند روز پیش از ایشان پرسیدم حاجی وضع عراق شما را خسته کرده است؟ گفتند: «ابدا خسته نکرده، خیلی راضی و راحت هستم، من بسیار خوشبین هستم ان‌شاءالله عراق به جاهای خوبی می‌رسد، ملت عراق بیدار است. این چیزی که از ملت عراق به عنوان ضدیت با ایران و ایرانیان در رسانه‌ها منعکس می‌کنند، دروغ است. من ملت عراق را می‌شناسم. یک عده جیره‌خوار اینها را به خیابان می‌آورند. ملت عراق همراه با جمهوری اسلامی، خط مقاومت و مخالف اشغال کشورشان هستند و سرتا پا با اعتقاد حاضرند با آمریکا بجنگند.»

 

در سالگردش، فتوحات بزرگی را خواهیم دید

اما سردار سرلشکر حسین سلامی دیگر همسایه شهید از «قاسم» یار دیرینه‌اش گفت، اما به خود اجازه نداد شهید را با نام کوچک و جز با الفاظ محترمانه خطاب کند. وی گفت: «شهادت سردار سلیمانی اصلاً غیرمنتظره نبود، او هزار بار آمریکایی‌ها را شکست داده بود، آنها خیلی دیر رسیدند، او کار خودش را کرده و سرزمین‌های بزرگی را فتح کرده است، کسی که بدون محافظ و آشکارا می‌رود، هزاران بار در قلب خطر، در بیابان‌ها و خیابان‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها می‌رود و همه او را می‌شناسند. آمریکا هنری نکرده، قدرت‌نمایی نکرده که دو تا ماشین بی‎سلاح را به این صورت می‌زند.

ان‌شاءالله این خون پاک، این روح، انقلاب ما را زنده می‌کند. حس مقاومت و مبارزه و جنگیدن با دشمن آنقدر که امروز در وجود ماست، دیروز نبود. اصلاً جای نگرانی نیست، مطمئن باشید سال دیگر این موقع در مراسم سالگرد حاج‌قاسم فتوحات بزرگی را خواهید دید که تا به امروز ندیده‎اید. مطمئن باشید!»

 

قلب‎ها را تسخیر می‌کرد

سردار محمد اسماعیل کوثری، جانشین قرارگاه ثارالله هم درباره شهید حاج قاسم گفت: «سردار سلیمانی برای شهادت لحظه‌شماری می‌کرد. ایشان یک انسان چند بعدی در زندگی و رفتار و اعمال‌شان بود، او نه تنها یک فرمانده با اسم و رسم؛ بلکه یک انسان با اخلاق به تمام معنا بود که با اخلاق و رفتارش نیروها را جذب و دل‌ها را به هم نزدیک می‌کرد. در واقع باید بگوییم قلب‌ها را تسخیر می‌کرد و همین مسئله هم باعث موفقیت در طرح‌ها و عملیات‌ها می‌شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات