صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۸۹

وحدت در ایران ، شکاف در آمریکا

اعلام انتقام سخت ایران باعث نگرانی واشنگتن و متحدانش شده است. در حالی که ترامپ در تلاش است با جنگ توئیتری به هراس اجتماعی درایران دامن بزند اما گویا اوضاع برعکس شده است و وضعیت ترامپ روبه تزلزل نهاده است.

اعلام انتقام سخت ایران باعث نگرانی واشنگتن و متحدانش شده است. در حالی که ترامپ در تلاش است با جنگ توئیتری به هراس اجتماعی درایران دامن بزند اما گویا اوضاع برعکس شده است و وضعیت ترامپ روبه تزلزل نهاده است.
وحدت در ایران
در شرایطی که تشییع با شکوه پیکرهای مطهر سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر شهدا در استانها خوزستان،مشهد،تهرا،قم و کرمان صحنه های بی نظیری را در تاریخ ایران ایجاد کرده است ؛ در این زمینه نشریه اقتصادی اکونومیست در تحلیللی نوشته است: علی‌رغم وجود برخی اعتراضات اقتصادی در ایران از سوی مردم، با این حال کشتن چهره مشهور و محبوب نظامی ایرانیان به وحدت بین آنان منجر شده است.‌این اقدام امریکا منجر به آن شد که بسیاری از ایرانیان اعم از فارس، عرب، تندرو، اصلاح‌طلب، ناسیونالیست و... با یکدیگر برای عزاداری به خیابان بیایند. حتی در شهری مانند اهواز که در آن برخی دودستگی‌ها به شکل تاریخی وجود دارد، هزاران نفر با احترام به پیکر سردار از دست رفته به عزاداری پرداختند و صدای فریادشان در پل کارون طنین انداخت. به قولی این پایان امریکا در خاورمیانه است.
اکونومیست با استفاده از بررسی‌های خود درباره جایگاه سردار سلیمانی در اذهان عمومی چنین آورده است: شهید قاسم سلیمانی به‌طور رسمی فرمانده سپاه قدس بود و گفته می‌شود که مشاور مورد اعتماد رهبری ایران نیز بوده است. در محافل روشنفکری کشور نیز از ژنرال به نیکی یاد می‌شود. کسی که نفوذ ایران در منطقه را گسترش داده است و کشور را در برابر تهدیدات بیرونی از جمله تهدید از سوی داعش حفظ کرده است. در نتیجه ایرانیان بسیاری وی را ستایش می‌کنند و به این می‌اندیشند که بدون وجود وی کشور آسیب‌پذیرتر خواهد بود. از طرف دیگر با توجه به خاستگاه‌ وی از محلی غیرمتمول، او همواره الهام‌بخش ایرانیان فرودست نیز بوده است.
شکاف در آمریکا
بدون شک برخی خطاهای دیپلماتیک در بروز حادثه کنونی بی تاثیر نبوده است؛ دولت "دونالد ترامپ" با زیرپا گذاشتن تعهداتش نسبت به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، تا حدودی مسئول تشدید بحران در خاورمیانه است. افزایش فشار‌های رسانه‌ای و سیاسی بر دونالد ترامپ در پی ترور سردار قاسم سلیمانی، موجب شده است که ترامپ برخلاف نظر اعضای دولتش اظهارات عجیب و غریبی درباره ایران بیان کند. امری که ممکن است بر اضطراب رئیس جمهور آمریکا دلالت کند.
بنا به گزارش روزنامه یو اس تودی، مردم آمریکا در شهر شیکاگو، اقدام ترامپ در به شهادت رساندن سردار سلیمانی را محکوم و همچنین از تصمیم ترامپ در اعزام 3 هزار سرباز آمریکایی به خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند. با عطف به این امر، ترامپ حتی اگر مدعی درستی تصمیم‌اش باشد، افکار عمومی در آمریکا مخالف این تصمیم و از آن اعلام انزجار کرده است.
در همین حال نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه نامه‌ای را برای اعضای دموکرات کنگره ارسال کرده و به آنها اعلام نموده است که مجلس نمایندگان قطعنامه قدرت و اختیارات جنگی را با هدف محدود کردن اقدامات نظامی ترامپ علیه ایران معرفی و درباره آن رای گیری خواهد کرد. نامه نانسی پلوسی در شرایطی است که آمریکا در حال استقرار هزاران نظامی دیگر در خاورمیانه است آن هم پس از حمله تروریستی هوایی در نزدیکی فرودگاه بغداد که منجر به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همرزمانش شد.
پلوسی در این نامه افزود: هفته گذشته دولت ترامپ یک حمله هوایی تحریک آمیز و غیرمتناسب را انجام داد و طی آن مقام‌های نظامی عالی رتبه ایران را هدف قرار داده است. این اقدام جان نظامیان، دیپلمات‌ها و سایر شهروندان آمریکایی را به واسطه تشدید تنش‌ها با ایران به خطر انداخته است. وی در این نامه نوشته است: به عنوان نمایندگان کنگره، نخستین مسئولیت ما حفظ امنیت شهروندان آمریکایی است. به همین دلیل، ما نگران این اقدام دولت ترامپ هستیم، آن هم بدون مشورت با کنگره و بدون احترام گذاشتن به این مساله که قدرت و اختیارات جنگی بر اساس قانون اساسی آمریکا، در اختیار کنگره است.در نامه پلوسی آمده است: این قطعنامه شبیه قطعنامه‌ای است که تیم کین سناتور دموکرات پیش از این به مجلس سنا ارائه داده است.تیم کین جمعه هفته گذشته از کنگره خواسته بود تا فورا و قبل از آنکه ترامپ جنگی دیگر را آغاز کند، اختیارات جنگی وی را سلب کند.
در همین حال مکس فیشر در نیویورک تایمز نوشت: بیشتر تحلیل‌گران معتقدند با ترور قاسم سلیمانی، ایران گزینه‌ای جز انتقام ندارد چرا که به جز غرور ملی یا آبروداری، در این‌جا مساله‌ای مطرح است که برای تمام کشورها مهم است: حفاظت از خویش که حفاظت از رهبران ارشد را هم شامل می‌شود. کشتن یکی از این رهبران به جز توهین یا ضربه به قابلیت‌های نظامی یک کشور، تهدیدی علیه عملکرد و کارایی آن کشور است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات