صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۵۲۴

شکل گیری نظم جدید با یک«سیلی»

 ایران واکنش نشان داد و برخلاف ادعای طرف مقابل تهران اعلام کرده خسارت جانی و مالی فراوانی به آمریکایی ها وارد شده است. کاخ سفید مدعی است این حمله تلفاتی نداشته است اما تصاویر منتشر شده از ماهواره های بین المللی نشان از دقت بالای موشک های ایرانی و هدف قرار گرفتن مراکز نظامی آمریکا در عین الاسد دارد. عین الاسد یک مرکز راهبردی نظامی در منطقه ای استراتژیک است که بر شاهراه زمینی مقاومت مسلط بود. آمریکایی ها در عملیات های مختلف و حتی دپوی داعش در دیرالزور و البوکمال تلاش زیادی داشتند تا مانع از استقرار نیروهای مقاومت در الانبار و شرق تدمر شوند. با این حال عملیات والفجر محور مقاومت در سوریه نتیجه داد و پیروزی از آن سردار سلیمانی شد.
نیروهای آمریکایی مستقر در شمال و جنوب سوریه با شکاف نیروهای مقاومت مواجه شدند و شکاف موجود با کمربند امنیتی از تهران تا بیروت  و جولان جایگزین شد. در حقیقت مهم ترین جاده استراتژیک که می تواند از منظر رزمی معادلات را به نفع مقاومت تغییر دهد، با یک عملیات پیروزمندانه به دست مقاومت افتاد.ازسوی دیگراخبار و زمزمه‌هایی در شبکه های اجتماعی از حمله به یک مرکز آمریکایی در اربیل منتشر شد.اگر این خبر تایید شود باید اذعان کرد این مرکز از نظر راهبردی صدها بار اهمیت ویژه تری نسبت به عین الاسد دارد. شاید در عین الاسد نیروهای ارتش آمریکا و تجهیزات میلیون دلاری این کشور آسیب جدی دیده باشند اما در اربیل ضربه به سیستم اطلاعاتی این کشور وارد شد. اربیل مرکز استقرار بزرگ ترین ایستگاه اطلاعاتی سیااست. ایستگاهی که پس از سه دهه از شکست اطلاعاتی در ایران و خروج خاندان پهلوی، سیا برای جمع بندی اطلاعاتی و شنود و جمع آوری امنیتی در منطقه فعال کرد.
این پایگاه مرکز آموزش، هدایت و اقدام امنیتی و اتاق عملیات سری سیا در منطقه است. بدین معنا باید شاهد تحولات جدی در منطقه بود. اگر شنیده ها مبنی بر آسیب دیدن این ایستگاه و پایگاه اطلاعاتی جدی باشد، به طور حتم بزرگ ترین ضربه به ارتش آمریکا پس از جنگ جهانی دوم وارد شده است. این پایگاه محل استقرار  افسران خبره ای است که در نوع خود بی نظیر هستند. افزون بر این باید گفت که شلیک موشک به سمت پایگاه های آمریکا یک پیام واضح داشت. ایران قادر به عملیات موشکی در خارج از مرزهای خود هست و برای این کار اجازه ای از کسی نمی گیرد. از یک سو نقاط برخورد و اصابت موشکی نشان می دهد شناسایی ها و اقدامات اطلاعاتی از پایگاه های آمریکا در منابع هدفی و موشکی ایران کامل است و ایران برای یک اقدام دقیق نیازی به جمع آوری جدید ندارد.
نکته ای که در سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی مشخصا به آن اشاره شد. البته همان طور که رهبری معظم انقلاب فرمودند این اقدام انتقام نیست و صرفا یک سیلی بود و انتقام اصلی مانده است. پس از این عملیات، دبیر کل عصائب اهل حق و بسیاری از گروه های عراقی مدعی شدند واکنش گروه های عراقی باقی مانده و مردم عراق برای دفاع از شرف و عزت عربی و اسلامی شان به طور حتم واکنش سختی به آمریکایی ها نشان خواهند داد. از آن جا که اقدام مقاومت در عراق با گزینه های دیگری همراه است، این احتمال وجود دارد که آمریکایی ها هر لحظه هدف حملات عراقی ها قرار گیرند و آمار تلفات گسترده باشد.به نظر می رسد در منطقه شاهد زایش  تحولی و امنیتی جدید باشیم. زایشی که نظم نوین امنیتی را بر پایه قدرت بازدارنده و پاسخ دهنده شکل می دهد . این قدرت و زایش برخلاف انتظار، تشکیل دهنده خاورمیانه جدید مورد انتظار مراکز تصمیم سازی آمریکا نیست بلکه به یک فرایند جدید برای شکل دهی امنیت پایدار بدون آمریکا بازگشت خواهد داشت.در چنین شرایطی باید منتظر سه واکنش مهم بود:
یک : آمریکا مجبور است در قبال خروج از عراق واکنش سیاسی و امنیتی نشان دهد که به معنای اعلام جنگ علیه دولت عراق و به تبع آن اعلام جنگ با گروه های مقاومت از جمله حشدالشعبی است.در چنین شرایطی هزینه ماندن در عراق به مراتب بدتر از افغانستان خواهد بود. آمریکا در افغانستان با شبه نظامیان از طالبان مواجه بود که صرفا تجهیزاتی در حد چند راکت و خمپاره داشت؛اما نیروهای عراقی مقاومت نه تنها از تجهیزات مدرنی برخوردارند بلکه جنگ با آمریکایی ها و عناصر وابسته شان را در میدان نبرد تجربه کردند و از پشتیبانی مرجعیت عراق برخوردار هستند.
دو: آمریکا از عراق خارج می‌شود، این سیاست به شکست مفتضحانه ترامپ منجر خواهد شد اما این عقب نشینی به پایگاه های منطقه ای دیگرش منتقل می شود. در چنین شرایطی حرکت جدید آمریکا به معنای آسیب دیدن کشورهایی است که محل استقرار پایگاه های آمریکایی است. در چنین شرایطی خسارت پاسخ به اقدامات آمریکا می تواند حاکمیت کشورهای پادشاهی و قبیله ای آمریکا را با چالش جدی مواجه سازد.
سه: آمریکا از منطقه خارج می شود؛ این سناریوی مطلوب و اعلامی مقاومت است. در چنین شرایطی آمریکایی ها مجبور خواهند بود یا با دستان خود یا با اجبار و جبر نظامی و امنیتی منطقه را ترک کنند. در چنین شرایطی منطقه شاهد زایش نظم نوین امنیتی و شکل گیری حاکمیت های جدید بدون وابستگی به آمریکا خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات