صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۹۵۸۵

از دستگیری شهروند ایرانی تا ترور حاج‌قاسم سلیمانی

1ـ ادعایی درباره بازداشت یک ایرانی در نزدیکی استراحتگاه ترامپ
رسانه‌های آمریکایی از دستگیری یک شهروند ایرانی با چاقو و تبر در چهار مایلی تفریحگاه ترامپ در ایالت فلوریدا خبر دادند. پایگاه خبری «دیلی میل» نوشت، پلیس آمریکا یک شهروند ایرانی را که یک چاقو در دست داشته در «پالم بیچ» ایالت فلوریدا بازداشت کرده و گروه چک و خنثی‌سازی بمب نیز خودروی این فرد در نزدیکی فرودگاه را جست‌وجو کرده است. این فرد به بازداشتگاه منتقل و مشخص شد افزون بر چاقو، ۲۲ هزار دلار پول، قمه و یک تبر نیز به همراه داشته است. هنوز جزئیات بیشتری درباره این موضوع منتشر نشده است. پلیس آمریکا همچنین اعلام کرد، این فرد آدرس مشخص و شناخته شده‌ای ندارد. مکان دستگیری این فرد در چهار مایلی «مارالوگو» تفریحگاه ترامپ در دوران تعطیلات کریسمس بوده است. در حال حاضر، ترامپ در کاخ سفید و در واشنگتن حضور دارد، اما احتمال دارد به زودی دوباره به اقامتگاه خود در مارالوگو بازگردد.


2ـ ترور سردار سلیمانی اقدامی تروریستی بوده است
«نوام چامسکی» نظریه‌پرداز سیاسی آمریکایی با انتقاد از اقدام دونالد ترامپ در ترور سردار سلیمانی، گفت: ترور سردار قاسم سلیمانی «اقدامی تروریستی» بوده است. این منتقد سیاست خارجی آمریکا و نقش نظامی واشنگتن در خارج از مرز‌های این کشور گفت: «ترور (سردار) سلیمانی دست‌کم یک تروریسم بین‌المللی است، اگر بدتر نباشد.» چامسکی با اشاره به این موضوع که ترور سردار سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بوده، گفت: قوانین بین‌المللی در این موارد کاملاً واضح هستند. این قوانین استفاده از نیروی نظامی در امور بین‌الملل را ممنوع می‌کند، به جز مواردی استثنا که شامل این مورد نمی‌شود. چامسکی همچنین معتقد است، به نظر نمی‌رسد حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا طی هفته‌ها و ماه‌های آتی به پایان برسد. با این حال او همچنان سلطه نظامی آمریکا بر منطقه را در مقایسه با سال ۲۰۰۳ زیر سؤال برده و آن را بدترین جنایت هزاره اخیر می‌داند.


3ـ بانک جهانی: آغاز روند رو به رشد اقتصاد ایران از ۲۰۲۰
بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی در آمریکا، اروپا و ژاپن با کاهش 0/1 درصدی مواجه می‌شود که مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر آن وضعیت دشوار تولید در این کشورها و اثرات جنگ‌های تعرفه‌ای است؛ اما از سوی دیگر انتظار می‌رود کشورهای در حال توسعه از رشد اقتصادی مطلوب‌تری برخوردار باشند. بخش زیادی از بهبود وضعیت اقتصادهای در حال توسعه به هشت کشور برمی‌گردد. ایران و آرژانتین در سال ۲۰۲۰ از رکود خارج می‌شوند و شش کشور برزیل، هند، مکزیک، روسیه، عربستان و ترکیه که در سال ۲۰۱۹ از لحاظ اقتصادی با چالش‌هایی روبه‌رو بودند، در وضعیت بهتری قرار می‌گیرند. بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرد میانگین رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۰ معادل 2/5 درصد است.


4ـ افزایش حقوق کارکنان دولت به صورت پلکانی معکوس!
«محمدباقر نوبخت» درباره افزایش پلکانی حقوق کارمندان، گفت: به صورت متوسط منابع افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان دولت در لایحه بودجه سال 99 دیده شده است؛ اما سناریویی برای عملکرد افزایش حقوق پلکانی کارمندان نیز در نظر گرفته‌ایم. نوبخت در ادامه افزود: برای مثال در راهکار افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت کف حقوق 2 میلیون و 700 هزار تومان تا 3 میلیون در نظر گرفته می‌شود که باید به صورت پلکانی نزولی افرادی که کمتر از میزان مشخص شده حقوق دریافت می‌کنند به این حداقل برسند. وی ادامه داد: حقوق افرادی که بیش از سقف تعیین شده است 12 درصد افزایش پیدا می‌کند و 3 درصد دیگر به حقوق افرادی که زیر سقف مشخص شده است، تخصیص داده می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات