صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۶۳۹

سقوط بوئینگ و لزوم توجه به چند نکته

در جامعه‌ای که سربازکشی باب شد دیگر هیچ افسری حاضر نیست پشت چنین سیستمی بنشیند. افزایش تهاجم به سرباز وطن خواست و بازی در زمین دشمن است که موجب می شود در شرایط مشابه نظامیان اراده دفاع از پایگاه، یگان و شهر را از دست دهند، دستشان بر روی دکمه شلیک بلرزد و مهاجم به هدفش می رسد.

 

همزمان با آغاز عملیات انتقام سخت علیه آمریکا در صبح روز چهارشنبه 18 دیماه 1398 خبر سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین پس از پرواز از فرودگاه امام خمینی(ره) در رسانه های انتشار یافت. بعد از حادثه کشورهای همچون اوکراین، انگلیس، کانادا، استرالیا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی موضع گیری کردند و نکته مهم سکوت و انکار واقعیت از سوی مقامات مسئول بود. تا آنکه در صبح روز شنبه 21 دیماه 1398 ستادکل نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه‌ای سقوط هواپیمای مسافری خطوط هوایی اوکراین را ناشی از خطای انسانی و غیرعمد عنوان کرد و نوشت:  پرواز شماره ۷۵۲۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی میگردد. بیانیه ستاد کل سبب ایجاد موجی از اعتراضات و گلایه‌ها در خصوص این اتفاق و ضرورت برخورد با خاطیان مطرح شد، اما در بررسی حادثه سقوط هواپیما توجه به برخی از نکات اهمیت دارد.

1- سرباز وطن: برخی از رسانه ها و شخصیت‌های سیاسی موضع گیری و تمرکز حمله خود را به سوی فردی گرفته‌اندکه پشت سیستم پدافند قرار گرفته بود. افسرانی که فرصت هماهنگی با مقامات بالا را ندارند و عمده پهپادهایی همانند گلوبال هاوک که زدند، در لحظه تصمیم گرفتند. بنابراین گلایه از برخی بیانیه ها  وجود دارد و نباید آدرس غلط داد. در جامعه‌ای که سربازکشی باب شد دیگر هیچ افسری حاضر نیست پشت چنین سیستمی بنشیند. افزایش تهاجم به سرباز وطن خواست و بازی در زمین دشمن است که موجب می شود در شرایط مشابه نظامیان اراده دفاع از پایگاه، یگان و شهر را از دست دهند، دستشان بر روی دکمه شلیک بلرزد و مهاجم به هدفش می رسد.

2- فرمانده هوافضا: نیروی هوافضای سپاه در سال‌های اخیر دستاورد و پیشرفت های زیادی در صنعت هوایی به دست آورد. این نیرو فرماندهی انتقام علیه آمریکا در روزهای اخیر را بر عهده داشت. ترامپ با مشاهده توانمندی، دقت و پیشرفت حاصل شده در صنعت موشکی ایران مجبور به عقب نشینی شد. بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده در رسانه های حاضر شد و با غم و اندوه فراوان با مردم صحبت و آروزوی مرگ کرد. سردار حاجی زاده صریح، شرافتمندانه و دقیق شرح واقعه داد. بعد از آن کسانی که با سپاه به عنوان مهمترین رکن امنیت داخلی و خارجی مشکل دارند، فرصت کینه توزی و انتقام جویی به دست آورده اند. نباید فراموش کرد قبل از شهادت سردار سلیمانی، دشمن در یک عملیاتی ناموفق در فکر به شهادت رساندن سردار حاجی زاده در سوریه بود و امروز به خاطر یک اشتباه انسانی نباید تمام دستاوردها را نادیده گرفت.

3- در این حادثه خطا اصلی در نحوه ‎اطلاع‌رسانی و اعتماد زدایی از مردم روی داده است، نه خطا ناشی از آماده باش در شرایط جنگی به منظور دفاع از خانواده های ایرانی در برابر حمله احتمالی آمریکا. البته سخن افرادی که وظیفه اطلاع رسانی به جامعه را دارند و 72 ساعت سکوت کردند را باید شنید و به واقع آنها باید پاسخگو باشند.

نکته پایانی، کشوری که سابقه ترور، بمباران شیمیایی و زدن بیمارستان و مناطق مسکونی را دارد و کشتار۲۲۰٬۰۰۰۰ نفر فقط در ژاپن در کارنامه آن دیده می شود، در روز حادثه در بالاترین سطح تنش با جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود. در آن روز هر لحظه احتمال حمله هوایی به کشور وجود داشت. بنابراین نقش آمریکا در وقوع این حادثه را هرگز نباید نادیده گرفت و به آن کم توجهی کرد.

فرهاد کوچک زاده

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات