صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۷۵۹

از درگیری نظامی تا تحریم سازمان ملل

1ـ درگيرى نظامى ايران و آمريكا، اروپا را بى‌ثبات مى‌كند

«يوشكا فيشر» وزير خارجه پيشين آلمان با بیان اینکه در بهترین حالت ترامپ و مشاورانش هم نمی‌دانند که در قبال ایران چه می‌کنند، گفت: با اینکه خروج ترامپ از برجام، عمل کردن وی به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود، اما مشکل اینجاست که نه خود ترامپ و نه مشاورانش اتفاقات بعدی را در نظر نگرفته بودند. وی گفت: واشنگتن بايد بداند هر درگیری نظامی با ایران نه تنها تلفات بیشتری برای آمریکا خواهد داشت؛ بلکه نسبت به جنگ‌های عراق و افغانستان احتمال کمتری برای پیروزی دارند. فیشر در ادامه گفت: ترامپ به نوبه خود بیشتر خواستار اجتناب از جنگ است، در عین حال فشار را بر نظام ایران بیشینه می‌کند. مشکل اینجاست که در فضای سیاسی خلیج‌فارس، مرز بین این دو مشخص نیست و تجربه ثابت کرده است فشار حداکثری اغلب به تقابل نظامی منجر شده است. وزير خارجه پيشين آلمان خاطرنشان کرد: درگيرى نظامى با ايران بسیار خطرناک است، اگر تنش‌ها به یک رویارویی نظامی بينجامد، هر آنچه را که در مورد خاورمیانه می‌دانیم، تغییر خواهد داد. یک درگیری نظامی دیگر به بی‌ثباتی عظیمی در منطقه می‌انجامد که پیامدهای آن گریبانگر اروپایی‌ها نیز می‌شود.

2ـ مدارک محکم استیضاح‌کنندگان درباره سوءاستفاده ترامپ از قدرت

قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی ۱۱۱ صفحه‌ای درباره ادله خود برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را برای مجلس سنا شرح دادند. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، دموکرات‌ها در این گزارش تأکید کردند ترامپ با شکستن سوگند خود به اعتماد عمومی خیانت کرده و باید از قدرت کنار گذاشته شود. در این گزارش اظهارات و شهادت‌های علنی و خصوصی ده‌ها شاهد، از جمله سفرای آمریکا در کشورهای مختلف، مسئولان امنیتی و دولتی عالی‌رتبه ذکر شده که همگی نگرانی‌های خود را از تعاملات ترامپ با اوکراین و درخواست عمل متقابل بیان کردند. هدایت‌کنندگان طرح استیضاح در مجلس نمایندگان آمریکا در این گزارش آورده‌اند که مدارک محکمی از ترامپ در زمینه «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت در تحقیقات کنگره» وجود دارد.

3ـ تحریم‌های سازمان ملل کم‌اثرتر از تحریم‌های آمریکاست

«حسین حاجیلو» کارشناس مسائل تحریم و دیپلماسی اقتصادی درباره فعال شدن «مکانیسم ماشه» و آثار اقتصادی آن گفت: مکانیسم ماشه یا مکانیسم حل اختلاف که در برجام تعبیه شده است، مکانیسمی است که بر اثر فعال شدن آن و طی کردن مراحلش که در مجموع حدود 65 روز طول می‌کشد، موجب بازگشت قطعنامه‌های گذشته‌ای می‌شود که علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر شده بود. در واقع، مکانیسم ماشه به بازگشت چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران منجر می‌شود که مهم‌ترین آنها قطعنامه 1929 است که در سال 2010 صادر شده است. وی تأکید کرد: تحریم‌های سازمان ملل از نظر عمق و تأثیر اقتصادی در مقایسه با تحریم‌های آمریکا، بسیار بسیار کم اثر است.

4ـ حذف چهار صفر کار ظاهری و تشریفاتی است

«الیاس حضرتی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه احتمال رد لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی کشورمان در این کمیسیون وجود دارد، گفت: تاکنون سه جلسه برای بررسی این لایحه با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های تهران و قم و بانک مرکزی در این کمیسیون تشکیل شده است. وی افزود: فضای کلی کمیسیون اقتصادی نسبت به حذف ۴ صفر که یک موضوع صرفاً ظاهری بوده و زیربنای اساسی ندارد، زیاد موافق نیست؛ زیرا نمایندگان فکر می‌کنند حذف ۴ صفر در شرایط کنونی هیچ تأثیری در بحث تورم، اصلاح ساختاری، درآمد ارزی و پایین آمدن قیمت ارز ندارد و لایحه دولت تنها می‌خواهد یک کار ظاهری و تشریفاتی را انجام دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات