صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۹۷۳۱

از بهانه جدید پنتاگون تا توافق مطلوب ترامپ

1ـ ترور سردار سلیمانی برای امارات و عربستان خوشایند نبود
پایگاه شبکه «المیادین» درباره دیدگاه کشورهای عربی پیرامون سیاست‌های ضدایرانی ترامپ و ترور سردار سلیمانی نوشت: «اقدام آمریکا در مورد ترور سلیمانی، باعث ناخوشایندی امارات متحده و عربستان سعودی شده است؛ چرا که این اتفاق درست در زمانی به وقوع پیوست که تفاهم‌ها و میانجی‌گری‌هایی برای رسیدن تفاهم با ایران، در حال انجام بود. ضمن اینکه هیچ‌گونه هماهنگی با سران دولت‌های عربی خلیج‌فارس نشده بود و آنها هیچ اطلاع قبلی از این عملیات نداشتند. به نظر نمی‌رسد نظر عربستان سعودی در این باره متفاوت باشد؛ همان‌طور که پس از ترور سلیمانی، به سرعت سعودی‌ها بیانیه‌ای صادر کرده و تأکید کردند که هیچ نقشی در جریان این عملیات نداشته‌اند. نمی‌توان از سفر شیخ تمیم‌بن‌حمد، به تهران و دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، پس از ترور سلیمانی به آسانی گذشت؛ بدین معنا، امنیت، بیش از هر چیز برای دولت‌های عربی خلیج‌فارس اهمیت دارد و این دولت‌ها، با تمام توان خود برای جلوگیری از وقوع جنگ تلاش می‌کنند؛ چرا که در صورت وقوع جنگ، این کشورها خارج از معرکه نخواهند بود و حتی ممکن است در قلب مقابله‌ای قرار گیرند که آمادگی نظامی و اقتصادی ورود به آن را ندارند.»


2ـ دستان ترامپ به خون قربانیان هواپیما آغشته است
نشریه آمریکایی «لاس‌وسگاس ریویو ژورنال» در یادداشتی نوشت: «ترور سردار سلیمانی، آمریکا را به تقابل مستقیم نظامی با ایران سوق داد که این مسئله بدترین چیزی است که می‌توان برای آمریکا تصور کرد. به همین دلیل بود که تنش‌ها به شدت بالا گرفت و ایران در تلافی ترور سردار سلیمانی پایگاه آمریکا را موشک‌باران کرد. ایران همچنین به اشتباه یک هواپیمای مسافربری را با تصور موشک کروز با یک موشک پدافندی هدف قرار داد و 176 نفر کشته شدند. سؤال اینجاست که اگر ترامپ در توافق هسته‌ای با ایران باقی می‌ماند و از ترور سردار سلیمانی خودداری می‌کرد، آیا این 176 نفر الآن زنده نبودند؟ درست است یک ایرانی به هواپیما شلیک کرد، اما چه کسی در حقیقت ماشه تنش را کشید؟ آیا دستان دولت ما به خون قربانیان هواپیما آغشته نیست؟»


3ـ بهانه جدید پنتاگون برای توجیه پنهان‌کاری درباره عین‌الاسد
پس از آشکار شدن پنهان‌کاری وزارت دفاع آمریکا درباره تلفات انتقام موشکی ایران، سخنگوی این وزارتخانه به بهانه‌ای جدید برای توجیه این پنهان‌کاری متوسل شده است. «جاناتان هافمن» مدعی شده است، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه در جریان زخمی‌شدن ۱۱ نظامی این کشور در پی حمله به عین‌الاسد قرار گرفته و چند ساعت بعد، این موضوع به اطلاع عموم رسیده است. ترامپ، وزیر دفاع آمریکا و سایر مقامات دولت این کشور در ۹ روز گذشته بارها مدعی شده بودند ضربه موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد هیچ تلفات یا زخمی‌ای نداشته است. این در حالی است که بر اساس گزارش‌های متعدد حمله به عین‌الاسد ده‌ها کشته بر جای گذاشته، اما پنتاگون فعلاً برنامه‌ای برای افشای آن ندارد.


4ـ توافق مطلوب رئیس‌جمهور آمریکا چیست؟!
«برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران ویژگی‌های توافق جدیدی را که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال جایگزین کردن آن با «برجام» است، تشریح کرد. او گفته است: اولین مورد اینکه، ما استاندارد شورای امنیت سازمان ملل متحد را مبنی بر اینکه رژیم ایران حق غنی‌سازی مواد هسته‌ای ندارد، مجدداً بازخواهیم گرداند. مورد دوم این است، هر توافقی که به آن دست پیدا کنیم، تحویل مجلس سنا خواهیم داد تا به معاهده تبدیل شود. اگر این توافق به تصویب سنا برسد به قانون بین‌المللی تبدیل می‌شود. وی درباره سومین مورد نیز گفته که توافقِ مطلوب ترامپ باید مسائلی فراتر از مسائل هسته‌ای، از جمله برنامه موشکی ایران را هم شامل شود!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات