تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۳۳
نگاهی به پیام های تظاهرات میلیونی بغداد

عراق جدید چگونه متولد می شود؟

مردم عراق با این همه پرسی اعلام کردند که آمریکا یا باید به مصوبه پارلمان احترام گذاشته و خارج شود یا اینکه باید منتظر قیام مسلحانه مردم عراق برای اخراج اشغالگران باشد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / یوسف شفیعی
تظاهرات میلیونی روز جمعه علیه حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور به دعوت مقتدی صدر رهبر جریان صدر در بغداد برگزار شد. با اینکه شمار دقیق شرکت کنندگان در این تجمع مشخص نشده اما برخی از رسانه ها از دو میلیون و 500 هزار نفر نام برده اند. این بزرگترین اجتماع مردم عراق پس از مراسم بزرگ اربعین است که در خاک این کشور اتفاق افتاده است. در تاریخ معاصر عراق هیچگاه چنین جمعیتی برای یک امر سیاسی جمع نشده است.  خبرنگار المیادین از میدان التحریر گزارش داده که پیام تظاهرات میلیونی ضدآمریکایی مردم عراق این است که گروه‌های مقاومت از پایگاه مردمی برخوردار بوده و فراکسیون‌های پارلمانی به تلاش برای اجرای تصمیم اخراج آمریکایی‌ها ادامه خواهند داد. المیادین گزارش داده این تظاهرات اولین حضور مردمی در چنین وسعتی برای محکوم کردن حضور نظامیان خارجی در عراق است. تظاهر‌کنندگان عراقی با محکوم کردن اشغالگری نظامی آمریکا در این کشور، شعار «از کشور ما خارج شوید، قبل از اینکه اخراجتان کنیم» سر دادند. اما مهم ترین مسئله در مورد این تظاهرات به پیام و تاثیرات آن بر می گردد.
انقلاب دوم مردم عراق
مردم عراق برای تظاهرات روز جمعه خود شعارعراق جدید چگونه متولد می شود؟ "ثوره العشرین الثانیه" انتخاب کرده بودند. در واقع این تظاهرات از نگاه مردم عراق انقلاب دوم نام گرفته است. اما چرا این شعار برای اعتراض مردم عراق در نظر گرفته شده بود.
انقلاب مردم عراق در دهه 1920 یکی از بزرگترین انقلاب های عربی است. انگلستان با آغاز جنگ جهانی اول از خلیج فارس به عراق که جزو امپراتوری عثمانی‌ بود،‌ حمله کرد. مردم و قبایل مختلف عراقی با وجود نارضایتی از حکومت عثمانی برای دفع تجاوز انگلیسی‌ها به نیروهای ترک پیوستند. سید محسن حکیم که بعدها مرجع بزرگ شیعه شد، علیه انگلیسی‌ها به جنگ رفت. برخی علمای شیعه از جمله آیت الله میرزا محمدتقی شیرازی در سامرا به وجوب جنگ با انگلیسی‌ها فتوا دادند. پس از مدتی بیشتر عراق به تصرف انگلستان درآمد و با پایان یافتن جنگ جهانی اول، انگلیس تمام عراق را اشغال کرد. مردم بخش‌هایی از کشور عراق در تابستان سال 1920میلادی علیه حکومت انگلستان قیام کردند. این قیام به «ثوره العشرین» معروف شد و سه ماه ادامه داشت. انقلاب 1920 مردم عراق  قیام پیروزی علیه استعمار بود. عراق یک دهه بعد یعنی در سال 1932 از قیمومیت بریتانیا خارج و به استقلال رسید.
در واقع مردم عراق در دهه 1920 یک بار برای رهایی از استعمار انگلیس قیام کرده اند. اکنون نیز به دنبال انقلاب دوم خود برای رهایی از اشغالگری آمریکا هستند. در شرایط کنونی آمریکا از سال 2003 عملا عراق را اشغال کرده است. آمریکا با  داشتن 15 پایگاه نظامی در عراق عملا بر مسائل امنیتی و اقتصادی عراق مسلط است و به همین دلیل مردم عراق روز جمعه برای پایان دادن به اشغالگری آمریکا به خیابان آمدند تا انقلاب دومی رقم بزنند. همان گونه که انقلاب عشرین (ثورة العشرین) در ماه مه 1920 به آغاز عراق معاصر منجر شد، تظاهرات روز جمعه نیز می تواند آغاز عراق جدید باشد، عراقی که نظامیان آمریکایی مجبور هستند از آن خارج شوند. 
همه پرسی اخراج نظامیان آمریکایی
ترور سردار سلیمانی و  ابومهدی المهندس باعث شد تا مردم و جریان های مختلف عراق برای مبارزه با داعش متحد شوند.  پس از این جنایت، اولین پیروزی بدون شلیک حتی یک گلوله به دست آمد و  پارلمان عراق رای به اخراج نظامیان آمریکایی از عراق داد.  با این حال مردم عراق اعلام کردند که این مصوبه تنها یک مقدمه برای قیام مردمی خواهد بود. از همان ابتدا تلاش های زیادی با هدف تضعیف این مصوبه پارلمان صورت گرفت. آمریکا به کمک احزاب طرفدار خود در عراق اقدام به یک تبلیعات وسیع رسانه ای کردند که این مصوبه نمایانگر اراده واقعی مردم عراق نیست و اهل سنت و کردها در جریان آن مشارکت نداشتند. به همین دلیل جریان های مختلف عراق برای تثبیت این مصوبه اقدام به برگزاری تظاهرات میلیونی در بغداد کردند. در واقع مردم عراق با برگزاری یک همه پرسی میلیونی مصوبه پارلمان عراق را تصویب کردند و اکنون پارلمان با کسب حمایت کامل مردمی در راه اجرای مصوبه خود با اقتدار بیشتری باید عمل کند.  درو اقع با همه پرسی مردمی اکنون نظامیان آمریکایی چاره ای جز فرار از عراق نخواهند داشت. 
نتیجه
تظاهرات روز جمعه در عراق که با حضور جناح های مختلف برگزار شد و رسانه ها ان را میلیونی توصیف کردند دومین سیلی محور مقاومت به آمریکا در 20 روز اخیر به شمار می رود. پس از ترور سردار سلیمانی، ایران پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را هدف قرار داد و بزرگترین ضربه حیثیتی را در 70 سال گذشته به این کشور وارد کرد. حضور میلیونی مردم عراق در خیابان های بغداد دومین سیلی محور مقاومت به آمریکا در 20 روز اخیر به شمار می رود. اثر این سیلی به حدی برای آمریکا سنگین است که رسانه هایی که در روزهای گذشته کوچکترین تحولات عراق را پوشش می دادند از پوشش تظاهرات میلیونی مردم عراق خودداری و این رخداد بزرگ را سانسور کردند. نکته مهم در این تظاهرات نیز حضور شخصیت های مطرح و بارزی از اهل سنت عراق بود که به تظاهرات رنگ و بوی فراجناحی داد. 
از سوی دیگر راهپیمایی روز جمعه، یک وزن‌کشی خیابانی بین دو جریان آمریکایی و ضدآمریکایی و اشغالگری در عراق بود. حضور میلیونی مردم عراق نشان داد که جریان آمریکایی فاقد پشتوانه واقعی مردمی در این کشور است و ظرفیت آمریکایی‌ها حداکثر همراهی بخشی از مسئولین عراقی هم‌سو و طیف کوچکی از مردم فریب‌خورده آنهاست که موج جدید قیام مردم عراق، آغازی بر حذف این جریان آمریکایی در حاکمیت نیز خواهد بود. 
در کل مهم ترین پیام تظاهرات میلونی مردم عراق این است که مصوبه پارلمان درمورد اخراج نظامیان آمریکایی یک درخواست ملی بود و باید هرچه سریع تر اجرا شود. کاملا طبیعی است که مردم عراق با این همه پرسی اعلام کردند که آمریکا یا باید به مصوبه پارلمان احترام گذاشته و خارج شود یا اینکه باید منتظر قیام مسلحانه مردم عراق برای اخراج اشغالگران باشد. تظاهرات روز جمعه روندی را آغاز کرده است که یک نقطه عطف در حیات سیاسی عراق خواهد بود. چرا که بزرگترین تجمع مردمی در عراق پس از مراسم اربعین به شمار می رود و این مسئله نوید بخش تولد عراق مستقل است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات