تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۰۰۸۹
دکتر صدرالحسینی در گفتگو با بصیرت:

آمریکا در عراق باید انتخاب کند؛ خروج با زبان خوش یا خونین

باید به ملت، مرجعیت، جریان‌های سیاسی و دولت عراق تبریک گفت که در وحدتی فراگیر پشتوانه محکمی برای رای پارلمان عراق به‌ وجود آوردند. این تظاهرات در عراق یادآور مبارزات ضداستعماری و ضداشغالگری مردم عراق در دقیقا 100 سال قبل بود. تظاهراتی که به ثوره‌العشرین مشهور است و طی آن عراقی‌ها در سال 1920 با تظاهرات خود به اشغالگری انگلیسی‌ها پایان دادند.
پایگاه بصیرت / گفتگو با دکتر صدرالحسینی
آمریکا در عراق باید انتخاب کند؛ خروج با زبان خوش یا خونینبه تازگی میلیون ها تن از مردم عراق در اعتراض به نقض حاکمیت ملی‌ این کشور از سوی آمریکا، به خیابان‌ها آمده و با شعارهای خود خواستار آزادی، استقلال و پایان اشغالگری آمریکا در کشورشان شدند. در همین خصوص پایگاه بصیرت برای بررسی حرکت مردمی در عراق گفت وگویی را با دکتر رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا ترتیب داده است.
صدرالحسینی در ابتدا درباره تاثیرات شهادت حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت گفت: پس از واقعه تلخ ترور حاج قاسم سلیمانی تحولات جدیدی در حال شکل گرفتن است. برای نمونه می توان به راهپیمایی میلیونی مردم عراق علیه نقض حاکمیت کشورشان توسط آمریکا اشاره کرد. آنها به دنبال اخراج آمریکایی ها از کشور خود هستند. این تظاهرات مقدمه‌ای است بر اخراج آمریکایی‌ها. خون شهدای ترور، شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس سبب شد وحدت بین مردم ایران و عراق هم دوچندان شود. اینکه پرچم عراق در تشییع شهید ابومهدی المهندس در شهرهای مختلف ایران برافراشته شد و پرچم ایران نیز در شهرهای مختلف عراق به اهتزاز درآمد، آن ‌هم در شرایطی که آمریکایی‌ها در تلاش بودند ایران را عامل ناکامی عراق معرفی کنند، سبب شد آمریکایی‌ها از همان زمان مقدمات اخراج خود از عراق را ببینند. پس از این تظاهرات، خروج آمریکا از عراق قطعی است و آنها دیگر تاب مقاومت در عراق و منطقه را نخواهند داشت. وحدت ملی در عراق بی‌نهایت ارزشمند است.
 این تظاهرات منحصر به فرد ثمره خون شهدایی است که جامعه عراق را نسبت به اشغالگری و تحقیر هویت ملی‌شان بیدار کردند. کاری که شاید در عرصه نظامی و دیپلماتیک به سختی و باید طی سال‌ها انجام می‌شد بر اثر حقانیت خون شهدا با هزینه کمتر و سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
در همین رابطه صدرالحسینی با اشاره به راهپیمایی میلیونی مردم عراق که روز جمعه (۴ بهمن) انجام شد، گفت: باید به ملت، مرجعیت، جریان‌های سیاسی و دولت عراق تبریک گفت که در وحدتی فراگیر پشتوانه محکمی برای رای پارلمان عراق به‌ وجود آوردند. این تظاهرات در عراق یادآور مبارزات ضداستعماری و ضداشغالگری مردم عراق در دقیقا 100 سال قبل بود. تظاهراتی که به ثوره‌العشرین مشهور است و طی آن عراقی‌ها در سال 1920 با تظاهرات خود به اشغالگری انگلیسی‌ها پایان دادند.
صدرالحسینی ادامه داد: وجود پرچم‌های یک دست و بزرگ در تظاهرات عراق نشان دهنده تاکید مردم بر یکپارچگی و وجود پلاکارد های مختلف با شعارهای ضد آمریکایی نشان دهنده بلوغ و عقلانیت مردم این کشور برای حمایت همه جانبه از مصوبه اخیر پارلمان عراق است.
کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تظاهرات پر شور مردم عراق، به عنوان مهم ترین پشتوانه نهادهای قانونی از جمله دولت عراق برای خارج کردن نیروهای متجاوز آمریکایی به شمار می رود، گفت: پیام مردم به وسیله فریادهای آنها در طول 25 کیلومتر مسیر راهپیمایی عراق این بود که اگر آمریکایی‌ها از طریق دیپلماتیک و زبان خوش حاضر به خروج خود از عراق نباشند، همه مردم با استفاده از «حالت عدم قدرت بر اجرای تعهد» و «جریان های مقاومت» و با «بهره مندی از تجربیات مبارزاتی خودشان» آمادگی کامل برای اخراج آمریکایی ها از عراق را دارند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تصریح کرد: «به‌طور حتم آمریکایی‌ها سعی خواهند کرد به شیوه‌های مختلف با دروغ‌پراکنی، جنگ روانی، تهدید و تحریم‌های یک‌جانبه، این مصوبه و حرکت مردم را در هاله‌ای از ابهام فرو ببرند اما با توجه به آنچه امروز در صحنه عراق دیده شد، آمریکایی‌ها مجبور هستند با سر و صورت خونین از عراق خارج شوند، چراکه همه جریانات مقاومت در عراق که سوابق طولانی مبارزه با صدام و آمریکا در اوایل دهه 2000 را داشتند به میدان آمدند و تصمیمی قاطع برای خروج آمریکایی‌ها دارند.» وی در ارزیابی طیف‌ها و سلایق مختلف حاضر در این تجمع و در مواجهه با برخی فضاسازی‌ها نظیر آنکه این جمعیت فقط دربرگیرنده جریان‌های شیعی عراقی یا بخش‌های نزدیک به ایران بوده، توضیح داد: «باید بدانیم در کشور عراق اکثریت شیعه هستند و این موضوع مهم و غیرقابل‌انکار است. اما رسانه‌های نظام سلطه با توجه به تجربیاتی که در این 40 سال بعد از پیروزی انقلاب داشتیم، هیچ‌گاه واقعیت اجتماعات مخالف آمریکا را در هیچ جای دنیا پوشش خبری نداده‌اند. بر همین مبنا معمولا رسانه‌های وابسته به نظام سلطه و مرتجعان منطقه مسائل عراق را به صورت یکجانبه و به نحوی که منافع آنها را تامین کند، تجزیه و تحلیل کردند.»
صدرالحسینی با اشاره به تهدید آمریکایی‌ها مبنی‌بر تحریم عراق در صورت اخراج نظامیانش از این کشور و حضور مردم این کشور برای تحقق این مطالبه علی‌رغم اطلاع از تهدید یادشده خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها با حضور متجاوزانه خود حدود 17 سال است عراق را از مواهب خود محروم و به‌طور بی‌رحمانه‌ای عملا آن را تحریم کرده‌اند. بنابراین مردم عراق کاملا آمریکایی‌ها را می‌شناسند و می‌دانند در حوزه مسائل تحریمی کاری از دست آنها برنمی‌آید.»
صدرالحسینی در پایان صحبت های خود افزود: «نکته بعدی الگوشدن جمهوری اسلامی و دیگر کشورها برای مقابله با تحریم است و این تجربه پیش چشم مردم منطقه قرار دارد. مردم عراق با سفر به ایران متوجه می‌شوند 40 سال است جمهوری اسلامی با تحریم دست و پنجه نرم می‌کند ولی وضعیت ایران از نظر مسائل اجتماعی بهتر از عراقی است که تحت‌تحریم قرار ندارد اما آمریکایی‌ها به صورت مستقیم در آن حضور دارند.»

گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات