تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۴۱

تئوری توطئه جنگ بیولوژیک آمریکا چقدر واقعیت دارد؟

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته جهان در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای "رای‌الیوم" تئوری توطئه کرونا از سوی آمریکا را تایید و متذکر شد که آمریکا با تولید این کرونا، درصدد فلج کردن حکومت‌هایی از جمله چین، ایران و برخی کشورهای قدرتمند اروپایی است که مخالف سیاست دولت فعلی واشنگتن هستند.

عطوان مقاله خود را طبق معمول با چند سوال در عنوان آن منتشر کرده و نوشته است: لطفا، ما فتوای بین‌المللی بی‌طرف می‌خواهیم.. آیا ویروس کرونا "آمریکایی" است یا "چینی"؟ واقعیت آزمایشگاه نظامی آمریکایی "تولیدکننده" ویروس‌ها که اواخر سال گذشته میلادی به طور ناگهانی تعطیل شد، چیست؟ دوستم، که وکیل است، درباره تئوری توطئه به من چه گفت؟

عطوان نوشت: در حالی‌که درصدد نوشتن مقاله‌ای درباره شعله‌ور شدن آتش جنگ در پایگاه‌های آمریکایی در عراق در انتقام از ترور فرماندهان شهید "سردار قاسم سلیمانی" و "ابومهدی المهندس"، بودم دوستم که از اعضای کانون وکلای بین‌المللی است، با من تماس گرفت و گفت که تئوری توطئه در شیوع جهانی ویروس کرونا، به‌ویژه در چین و کشورهای بزرگ اروپایی و همچنین ایران را بعید نمی‌داند؛ تمامی این کشور به عنوان قربانی تحریم‌های اقتصادی هستند که توسط دولت "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا برای تضعیف اقتصادهای آنها به نفع تقویت اقتصاد آمریکا اعمال شده است.

این دوستم، که ترجیح می‌دهد در کانون توجهات قرار نگیرد، به من گفت که بسیاری از حوادثی که در گذشته به‌ویژه در خاورمیانه اتفاق افتاده، جای تردید و سوال داشتند که بعدا معلوم شد این حوادث نتیجه طرح‌های توطئه‌‌آمیز بررسی‌شده بودند. او در این‌باره دو مثال زد: نخست سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، و دوم: اظهارات نیروهای ائتلاف غربی در جنگ بوسنی. وی گفت که منابعی در این ائتلاف، که تحت امر آمریکا بودند، به او گفتند که طرحی برای نابود کردن 4 کشور( سه کشور عربی و ایران) وجود دارد، و زمانی‌که او دلیل آن را پرسید، به او گفته شد که دلایلش را بعدا خواهی فهمید.

"رولاند دوما" وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگویی تلویزیونی عنوان کرد که دو سال قبل از جنگ در سوریه، از طرف‌های مختلف در دولت انگلیس با او تماس گرفته شد و از او و از تجربیاتش در پرونده سوریه درخواست کمک شد و زمانی‌که دلیل را سوال کرد این‌گونه پاسخ داده شد که "طرحی" نظامی برای تغییر در سوریه وجود دارد. ولی وی این پیشنهاد را بدون قدردانی رد کرد. مثال در این باب زیاد است.

به ویروس کرونا و شدت گرفتن جنگ لفظی میان آمریکا و چین طی این روزها برمی‌گردیم. این اتهام‌زنی‌‌ها با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا" سیا" آغاز شد که طی آن، این سازمان را متهم می‌کند که از طریق سربازانش در اکتبر گذشته ویروس کُشنده کرونا را در شهر "ووهان" انتشار داده است. اوج این اتهام‌زنی‌ها زمانی شد که "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا این ویروس را "ویروس چینی" نامید و "مایک پامپئو" وزیر خارجه‌اش نیز همین توصیف را بارها با هدف متهم کردن طرف چینی تکرار کرد. تسمیه‌ای که اوج نژادپرستی و سقوط اخلاقی آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد.

فصل اخیر این جنگ نیز درخواست کارشناسان چینی از کاخ سفید و کنگره برای ارائه توضیحاتی درباره دلایل بسته شدن مرکز تحقیقات پزشکی بیماری‌های واگیردار وابسته به ارتش آمریکا "فورت ویتریک" بوده است. این آزمایشگاه که در ایالت "مریلند" واقع است در اواخر سال گذشته میلادی به طور ناگهانی تعطیل شد.

پایگاه خبری "گلوبال تایمز" چین در گزارشی با عنوان "متوقف کردن تحقیقات درباره بیماری‌های کُشنده در آزمایشگاه متعلق به ارتش آمریکا به دلیل نگرانی‌های مربوط به سلامت" به نقل از کارشناسان چینی، که به مقاله منتشر شده در "نیویورک‌تایمز" در پنجم آگوست گذشته استناد کرده‌اند، نوشت از میان ویروس‌هایی که کارشناسان در حال انجام آزمایش درباره آنها بودند، ویروس "ابولا" و "سارس" بودند. ولی سخنگوی این مرکز آزمایشگاهی در آن زمان در توجیه این بسته شدن و عدم انتشار هرگونه اطلاعاتی درباره دلایل این اقدام، "ضروریات مربوط به امنیت ملی آمریکا" را عنون کرد. چگونه 38 هزار نفر به دلیل وجود ویروسی مبهم کشته شدند و دولت آمریکا بر این موضوع سرپوش گذشته و ادعا کرد که این فوتی‌ها قربانیان بیماری آنفلونزا هستند.

چینی‌ها از هزاران سال پیش خفاش، سگ، گربه و موش را می‌خورند، درست همانطور که ما عرب‌ها ملخ، سوسمار و حتی جوجه تیغی هم می‌خوریم ولی ویروس‌های کرونایی که خفاش‌ها منبع آن شمرده می‌شوند، جان صدها هزار نفر را نگرفته‌اند- طبق ادعای آمریکایی‌ها-. به‌ویژه این‌که صدها میلیون چینی در فقری شدید زندگی می‌کنند و در معرض اشغالگری انگلیس بودند و شاهد چندین جنگ نظامی و افیونی( تریاک) و قحطی‌هایی بودند که مانع از آن می‌شد آنها تا 20 سال پیش به خوردن برنج در سه وعده غذایی بسنده کنند.

درست است که دانشمندان آمریکایی کشف کردند که خفاش‌ها( که در فهرست حیوانات و نه پرندگان طبقه‌بندی شده‌اند) یکی از اصلی‌ترین بسترهای ویروس کرونا است، ولی خفاش این ویروس را به دلایلی به انسان منتقل نمی‌کند. حتی ویروسی، که گفته شده بر روی یک موش آزمایشگاهی آزمایش شده و این ویروس به آن منتقل شده است، هیچ دلیلی علمی وجود ندارد که آن، همان ویروسی باشد که الان شیوع پیدا کرده است.

ما در مورد دلایلی، که باعث ایجاد این ویروس و اپیدمی ناشی از آن شده و فقط در کشورهای بزرگ اروپایی، مانند آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا به همراه ایران و چین شیوع پیدا کرده، می‌پرسیم. این کشورها اختلاف‌نظرهای شدیدی با دولت ترامپ دارند و تحت تحریم‌ها و جنگ‌های اقتصادی آن قرار دارند. در حالی‌که این ویروس تاکنون به کشورهایی مانند هند، پاکستان و بیشتر کشورهای آفریقای جنوبی، با وجود مناسب نبودن سیستم‌های بهداشتی آنها، نرسیده است؟

ابهامات و معماهی بسیاری وجود دارد که همچنان درک آنها بسیار دشوار است و به تحقیقات بین‌المللی بی‌طرف برای رمزگشایی نیاز دارد. از جمله این‌که مشخص شود آیا همانطور که ترامپ می‌گوید این "ویروسی چینی" است یا طبق گفته مسئولان چینی، "آمریکایی" است؟

تا زمانی‌که این تحقیقات آغاز شود ما اذعان می‌کنیم که روایت چینی‌ها را بیشتر تایید می‌کنیم، چرا که ما به رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و دولتش و جنگ‌های نژادپرستانه فاشیستی و تحریم‌های آن علیه تقریبا یک‌ سوم کشورهای جهان اعتمادی نداریم. ترامپ، که شعار "آمریکا اول" را در بطن سیاست‌های دولتش و معیار تعامل با دیگران، به‌ویژه ملت‌های عربی و اسلامی و فقرای آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی قرار داده است و شاید تلاش ترامپ برای تصاحب کردن یک شرکت آلمانی، که در آستانه تولید واکسن کرونا است ، یکی از مهم‌ترین دلایل در این خصوص باشد.

ما از دولت آلمان، که "نه" بزرگ به این اقدام فاشیستی آمریکا گفت تا این اختراع خود در تولید واکسن را در خدمت تمام بشریت جهانی، بدون هیچ‌گونه تبعیض و استثنایی، قرار دهد، تشکر می‌کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات