آذربایجان شرقی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۰۴

منظومه فکری امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در موضوع انتخابات

حضور حداکثری آحاد مردم در پای صندوق‌های رأی، راهبردی است که رهبر معظم انقلاب فراتر از نظر برخی از مدعیان مردم سالاری روی آن اصرار داشته و به جد معتقدند هر رأی که به صندوق ریخته می‌شود، دشمنان انقلاب اسلامی را ناامیدتر می‌کند و هر فردى که برای شرکت در انتخابات احساس مسئولیّت کند، یکى از آن عناصر حفظ کننده‌ى انقلاب است.
پایگاه بصیرت / امین عبدی
رهبر معظم انقلاب تاکنون بار‌ها در خصوص انتخابات مطالب بسیار مهم و موثری را مطرح فرموده اند که ترسیم کننده نقشه راه ملت برای خنثی کردن سیاست‌های بدخواهانه آمریکا و غرب در شرایط کنونی می‌باشد تا بتواند با حفظ روحیه انقلابی مسیر متعالی ملت مسلمان ایران و آرمان‌های حضرت امام (ره) را با اقتدار و عزت دنبال نماید.
مقام معظم رهبری انتخابات را به شب قدر تعبیر کرده‌اند. شب قدر با مقدمات و مؤخراتی همراه است و اگر کسی دچار غفلت شد، می‌تواند با امید به لطف و کرم الهی، در مناسبت‌هایی مثل روز عرفه، آن را جبران کند. همچنین یکی از خصوصیاتی که شب قدر دارد این است که سالی یکبار تکرار می‌شود، اما انتخابات‌هایی مثل مجلس و ریاست جمهوری هر ۴ سال یکبار و خبرگان رهبری هر ۸ سال یکبار برگزار می‌شود؛ لذا باید دستورالعمل‌هایی مثل شب قدر صادر شود تا هر کسی متوجه وظایف خود در انتخابات گردد.
رهنمود‌های مقام معظم رهبری به مثابه نقشه راهی است که موفقیت در این مسیر را ممکن می‌سازد. راهبرد‌ها و راهکار‌های عملیاتی این نقشه راه در این نوشتار مورد اشاره قرار می‌گیرد:
الف) مشارکت حداکثری
حضور حداکثری آحاد مردم در پای صندوق‌های رأی، راهبردی است که رهبر معظم انقلاب فراتر از نظر برخی از مدعیان مردم سالاری روی آن اصرار داشته و به جد معتقدند هر رأی که به صندوق ریخته می‌شود، دشمنان انقلاب اسلامی را ناامیدتر می‌کند و هر فردى که برای شرکت در انتخابات احساس مسئولیّت کند، یکى از آن عناصر حفظ کننده‌ى انقلاب است. راهکاری که مقام معظم رهبری جهت دستیابی به مشارکت حداکثری دنبال کرده اند، تبیین جایگاه انتخابات و تشریح پیامد‌های مثبت آن برای مردم، کشور و نظام اسلامی بوده است. راهی که نخبگان جامعه باید سرلوحه فعالیت‌های خود در کشور قرار دهند.

۱-  تبیین جایگاه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران
مسئله‌ی انتخابات برای کشور، مسئله‌ی بسیار مهمّی است. انتخابات، مظهر کامل حضور و انتخاب مردم است. مردم با حضور خودشان در صحنه‌ی انتخابات - چه در انتخابات ریاست جمهوری، چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، چه در انتخابات مجلس خبرگان- مردم‌سالاری واقعی را در این کشور شکل می‌دهند؛ این خیلی مهم است.

۲-  توجه به دستاورد‌های داخلی و خارجی انتخابات
وجود انتخابات، هم در جوّ داخلى یک احساس استقلال و هویّتى به مردم می‌دهد و احساس می‌کنند که همه چیز مال خودشان است - واقع قضیّه هم همین است؛ صاحب مملکت مردمند و خودشان تصمیم می­گیرند، خودشان اقدام می­کنند؛ هم در قوّه‌ى مجریّه، هم در قوّه‌ى مقنّنه، هم بالواسطه در مورد رهبرى و بقیّه‌ى مواردى که انتخابات است - هم مایه‌ى آبرو و اعتبار در خارج از کشور است؛ در جوّ جهانى، حقیقتاً این انتخابات مایه‌ى اعتبار و آبرو است؛ بنابراین خود انتخابات، فى‌نفسه یک امر بسیار مهم و یک نعمت بزرگ است.

۳-تبیین چرایی اصرار نظام بر حضور همه اقشار مردم در انتخابات
هر چه جمعیّت بیشتر در انتخابات شرکت کند، استحکام نظام و اعتبار کشور بالاتر خواهد رفت؛ هرچه بیشتر مردم شرکت کنند، اعتبار نظام بالا خواهد رفت. چون نظام، نظام مردمى است و واقع قضیّه این است که متّکى به عواطف مردم و احساسات مردم و انتخاب مردم و خواست مردم است. بنده این عقیده را [در مورد حضور]حدّاکثرى از قبل هم داشته‌ام و همیشه هم رویش اصرار کرده‌ام، این بار هم اصرار دارم و ان‌شاءالله بیشتر هم درباره‌اش صحبت می‌کنم.

۴-دعوت از کسانی که نظام و رهبری را قبول ندارند
اینکه ما تکیه می‌کنیم، تأکید می‌کنیم، اصرار مى‌ورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بار‌ها این را قبلاً گفته‌ام - حالا چندبار یادم نیست - که حتّى آن کسانى که نظام را قبول ندارند، براى حفظ کشور، براى اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسى بنده را قبول نداشته باشد، عیبى ندارد، امّا انتخابات مال رهبرى نیست، مال ایران اسلامى است، مال نظام جمهورى اسلامى است.

۵-دفاع از سلامت انتخابات و هشدار نسبت به تخریب آن انتخابات را نباید خراب کرد. بعضى‌ها خوششان مى‌آید و کأنّه عادت دارند که از نزدیکى انتخابات، دائم بر کوس نامطمئن بودن انتخابات بدمند؛ عادت کرده‌اند. این خیلى عادت بدى است، مرض بدى است، چرا؟ انتخابات انتخابات سالمى است. ممکن است در هر انتخابى، یک تخلّفى در یک گوشه‌اى انجام بگیرد؛ این ممکن است، همیشه هم ازاین‌قبیل اتّفاق مى‌افتد، امّا تخلّفاتى که نتایج انتخابات را تغییر بدهد، مطلقاً وجود ندارد؛ تخلّف سازمان‌یافته مطلقاً وجود ندارد؛ عدم رعایت مسئولان دولتى و غیردولتىِ انتخابات ابداً وجود ندارد.... انتخابات انتخابات سالمى است، در همه‌ى دوره‌ها سالم بوده، حالا هم ان‌شاءالله به توفیق الهى همین‌جور خواهد بود و چهارچوب قوانین و مقرّرات و وجود آدمهایى که مراقبند، مواظبند، موظّفند، نمی‌گذارد که انتخابات دچار این اختلال بشود.

۶- دفاع از شورای نگهبان در مقابل منتقدان و مخالفان
 شورای نگهبان چشم بینای نظام برای انتخابات است؛ در همه‌ی دنیا هم یک چنین چیزی وجود دارد - حالا اسمش چیز دیگر است؛ اینجا اسمش شورای نگهبان است- مراقبند، ببینند آن کسی که وارد میدان انتخابات میشود، نامزد انتخابات میشود،
 آیا صلاحیّت دارد یا نه؛ و باید احراز کنند صلاحیّت را؛ اگر دیدند که کوتاهی شده است و آدمی که صلاحیّت ندارد وارد شده، جلویش را می­گیرند؛ این حقّ آن‌ها است، حقّ قانونی آن‌ها است، حقّ عقلی و منطقی آن‌ها است؛ بعضی بیخودایراد می­ کنند.

ب) راهبرد انتخاب درست و آگاهانه
راهبرد دیگری که رهبر معظم انقلاب پس از مشارکت حداکثری دنبال می‌کنند لزوم انتخاب درست و گزینش اصلح یا صالح است. چنانچه می‌فرمایند: اصل انتخابات و شرکت در انتخابات به‌عنوان یک اصل، یک مسئله است، مسئله‌ى انتخاب اصلح یا صالح هم یک مسئله است که این هم باید مورد توجّه قرار بگیرد. چرا که از نظر معظم له رای دهنده باید نسبت به انتخاب خود در پیشگاه الهی پاسخگو باشد و حداقل اثبات نماید که برای انتخاب درست تلاش لازم را کرده است.
نتیجه چنین انتخاباتی احیای اسلام اصیل و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی است که لازمه آن، گزینش نمایندگان صالح و شکل گیری مجلس انقلابی می‌باشد. راهکار‌های اجرایی مقام معظم رهبری جهت کمک به انتخاب درست مردم عبارتند از:

۱)   تبیین شاخصه‌های نماینده اصلح یا صالح
به افرادى اعتماد بکنیم که واقعاً به دین‌دارى این‌ها و به تقیّد این‌ها اعتقاد داشته باشیم؛ بدانیم این‌ها متدیّنند، بدانیم انقلابى‌اند، بدانیم در خطّند، در راه امامند، امام را واقعاً قبول دارند؛ راهش این است که این‌ها را بدانیم. اگرچنانچه کسانى این‌جور عمل بکنند و این تحقیق را بکنند، کار خودشان را انجام داده‌اند؛ خداى متعال ثواب خواهد داد، ولو اینکه در یک مورد، اشتباه هم اتّفاق بیفتد. مثلاً آن کسى که من خیال کردم آدم خوبى است و به او رأى دادم، اتّفاقاً آدم مطلوبى نباشد ولى من تلاش خودم را کرده‌ام و خداى متعال اجرخواهد داد.

۲)   اعتماد به لیست‌های انقلابی و عدم اعتماد به لیست‌های غیر انقلابی
شما می‌خواهید رأى بدهید، فلان شهر یک نماینده دارد، فلان شهر - مثلاً فرض کنید فلان استان - ده نماینده دارد؛ خب هرکدام از این‌ها نقشى دارند، فعّالیّتى دارند؛ انسان باید به شکل اطمینان‌بخشى به نتیجه برسد. به نظر بنده این‌جور میرسد که، چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم - خود بنده هم وقتى این فهرست‌ها را مى‌آورند که بیایم رأى بدهم، بعضى از آدمهاى این فهرست‌ها را نمى‌شناسم، امّا اعتماد می‌کنم به آن کسانى که [این‌ها را]معرّفى کرده‌اند، و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانى که این فهرست را معرّفى کرده‌اند چه کسانى هستند؛ اگر دیدم این‌ها آدم هاى متدیّن و مؤمن و انقلابى‌اى هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست]آن‌ها رأى میدهم؛ اگر دیدم نه، کسانى که این فهرست را داده‌اند کسانى هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلى اهمّیّتى نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم؛ به نظر من این راه خوبى است - نگاه کنیم ببینیم این فهرستى که به ما داده می‌شود براى مجلس شوراى اسلامى یا مثلاً براى مجلس خبرگان، این فهرست را چه کسى دارد به ما می‌دهد.
 
ج) خنثی سازی توطئه نفوذ آمریکا
راهبرد بعدی که می‌توان آن را مهمترین محور فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات ذکر کرد، راهبرد مقابله با نفوذ آمریکا و غرب می‌باشد که به تعبیر معظم له مقصود نهایی آن «ورود در حصن و حصار اراده و فکر و تصمیم ملت ایران است» و یکی از راه‌های آن نفوذ به مجلس شورای اسلامی و یا خبرگان رهبری است که اگر این نفوذ صورت گیرد «آنگاه از درون مثل موریانه پایه‌ها را سست» خواهند کرد.
البتّه در این زمینه روشنگرى لازم است؛ روشنگرىِ بدون اتّهام، بدون تهمت زدن، بدون مصداق معین کردن، امّا
روشنگرى اذهان مردم، چیز لازمى است. ببینید، یکى از آن چیزهایى قرآن کریم خطاب به مخالفین، به یهود در آن روز، [میگوید]و بر آن‌ها ایراد می‌گیرد این است: لِمَ تَلبِسونَ الحَقَّ بِالباطِلِ وَ تَکتُمونَ الحَقَّ وَ اَنتُم تَعلَمون؛ یکى از ایرادهاى بزرگ این است که شما باطل را با حق مخلوط می‌کنید، مشتبِه می‌کنید؛ «لبس» یعنى اشتباه، «تَلبِسونَ» [یعنى]مشتبِه می‌کنید حق را با باطل، وَ تکتُمونَ الحَقَّ، حق را کتمان می‌کنید. حقیقت را باید بیان کرد که این وظیفه‌ى ما است.
 
منابع و مآخذ:
۱. سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۸/۶/۹۴،
۲. سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۴/۱۰/۹۴،
۳. سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۹/۱۰/۹۴
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات