صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۲۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 16 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): دهه‌ فجر، در حقیقت مقطع رهایی ملت ایران و آن بخشی از تاریخ ماست که گذشته را از آینده جدا کرده است.(1398/11/14) *16 بهمن؛ روز «سبک زندگی ایرانی‌ـ اسلامی، اعتلای منزلت زن، تحکیم خانواده»*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

موانع انتخاب هوشمندانه!

به روز سرنوشت‌ساز دوم اسفند ماه که آينده چهار ساله مجلس را رقم خواهد زد، نزديک مي‌شويم. در اين بين، چگونه رأي دادن و به چه کسي رأي دادن به تدريج به مسئله اذهان عمومي تبديل خواهد شد. آنچه مبناي کار است، رسيدن به «حجت شرعي» است. حجت در شرع در امر انتخابات يا از طريق شناخت فردي حاصل مي‌شود يا آنکه با مشورت گرفتن از افراد امين و صاحب صلاحيت به دست می‌آید. امام خامنه‌اي(مدظله‌العالی) تأکيد دارند: «اگر مي‏توانيد، تشخيص بدهيد؛ اگر نمي‏شناسيد، از ديگري كه مي‏تواند امين باشد، سؤال كنيد.»(1380/2/28)
اما در مسير انتخاب دام‌ها و راهزناني پنهانند که اجازه رسيدن به هدف را به رأي‌دهندگان نمي‌دهند و نسبت به آنان بايد هوشيار بود.
1‌ـ اولين آفت در اين مسير ميل افراد به «تقليد و پيروي کورکورانه» است؛ چرا که انتخاب عقلاني دردسرهايي دارد که از جمله آن وقت گذاشتن براي تحقيق و بررسي و تلاش براي شناخت نامزدهاي انتخاباتي است و اين هزينه است که اغلب افراد از دادن آن اکراه دارند و ترجيح مي‌دهند در اين مسئله تقليد کنند.
2ـ رهزن ديگر در رأي دادن، نشناختن معيارها و شاخصه‌هاي گزينه مطلوب است. بهترين معيار در اين زمينه رجوع به رهنمودها و توصيه‌هايي است که بزرگان مورد اعتماد جامعه در اختيار ملت‌ها و توده‌ها قرار داده‌اند که در رأس آنان رهبر معظم انقلاب اسلامي قرار دارند.
3ـ يکي ديگر از موانع انتخاب مطلوب، تکيه بر يک مؤلفه و بي‌توجهي به شاخصه‌هاي ديگر نامزد اصلح است. نتيجه اين رويکرد، انتخاب گزينه‌اي است که شايد ويژگي برجسته‌اي داشته باشد، اما فاقد حد مطلوب شرايط ديگر خواهد بود. به واقع بايد تلاش شود تا به همه شرايط توجه کرد و از نگاه تک بعدي به نامزدها دوری جست.
4ـ غلبه احساسات و عواطف راهزن ديگري است که مسير عقلانيت انتخابات را ناکام خواهد گذاشت! متأسفانه شور و هيجانات رقابت‌هاي انتخاباتي گاه آنقدر بالا مي‌گيرد که گام‌هاي تعقل در نيمه راه رها شده و احساسات و حب و بغض‌ها بصيرت و انتخاب آگاهانه را از آدمي سلب مي‌کند.
5ـ دوقطبي شدن فضاي انتخابات، بستر آلوده‌ای است که زمينه براي حذف عقلانيت از صحنه انتخابات را تعطيل خواهد کرد. با دوگانه شدن فضاي انتخابات و سياه و سفيد شدن نامزدها، ديگر معيارها و ملاک‌هاي واقعي سنجش کنار رفته و شاخصه‌ها و مؤلفه‌هاي ساختگي و غير واقعي معيار گزينش افراد خواهد شد که هوشمندي راه عبور از اين موانع خواهد بود.

 

▼ گزارش روز

محاکمه در برابر مردم

دستگیری «روح‌الله زم» سرشبکه جریان رسانه‌ای «آمدنیوز» در مهر ماه امسال یکی از اتفاقات مهم در حوزه امنیتی کشور بود! فردی که با پشتیبانی سرویس‌های اطلاعاتی چندین کشور حوزه خلیج‌فارس و اروپایی، از جمله سازمان اطلاعات فرانسه مراقبت و حفاظت می‌شد و به سامانه پیچیده اطلاعاتی برای ایجاد ناامنی روانی در جامعه، تفرقه‌افکنی میان ارکان مختلف نظام و لطمه زدن به سرمایه اجتماعی ایران اسلامی در داخل وصل بود، طی یک عملیات فریب متبحرانه از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و به کشور منتقل شد تا ضربه‌ای مهلک به بدنه خبرسازی و عملیات روانی دشمن وارد شود! از روز دستگیری سرشاخه «آمدنیوز» تا به امروز افکار عمومی منتظر محاکمه این عنصر ضد انقلاب بوده تا اینکه به تازگی سخنگوی قوه قضائیه از آماده شدن کیفرخواست پرونده روح‌الله زم و ارجاع آن به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی» خبر داده و اعلام کرده است، مرتبطان اصلی این پرونده که پنج نفر بوده‌اند، دستگیر شده‌اند و پرونده آنها آماده رسیدگی در دادگاه است.
انتظار مردم از دستگاه قضا که در دوره جدید فعالیت، گام‌های قابل تقدیری در زمینه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی اقناعی برداشته، این است که در پرونده روح‌الله زم نیز در کنار رسیدگی کامل به آن و البته رعایت ضوابط قانونی، جامعه را در جریان کامل پشت پرده‌های پیچیده و لطمه‌زننده به آرامش روانی جامعه قرار دهد. برگزاری علنی دادگاه و تشریح همه ابعاد و زوایای اقدامات خراب‌کارانه این مهره دشمن بدون شک در رفع ابهامات متعددی که جریان «آمدنیوز» با هدف تخریب سرمایه اجتماعی کشور ایجاد کرده است، بسیار تأثیرگذار و تعیین‌کننده خواهد بود و افزون بر این می‌تواند جامعه را در برابر جریان‌های خبرساز مشابه در آینده واکسینه کند.

 

▼ تا انتخابات

تلاش می‌کنیم به فهرست واحد برسیم

«غلامعلی حدادعادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: ما در شورای ائتلاف همه جریان‌ها و احزاب را دعوت کرد‌ه‌ایم و با آنان جلساتی داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم به فهرست واحد برسیم؛ اما کسانی هم هستند که از ابتدا بنا داشتند فهرست جدا ارائه دهند که ما قصد داریم این افراد را هم قانع کنیم تا نیروهای انقلاب یک لیست ارائه دهند. وی افزود: کار انتخابات فقط تهیه لیست انتخاباتی نیست؛ بلکه باید کانون پرحرارت و فعالی برای حضور مردم پای صندوق‌های رأی و دادن رأی به نیروهای انقلاب ایجاد شود. مسئله مهم دیگر آن است که از تفرقه جلوگیری شود و نگذاریم اتفاقات سال 1394 تکرار شود.

جبهه اصلاح‌طلبان در تهران لیست انتخاباتی ندارد

«علی شکوری‌راد» دبیر کل حزب اتحاد ملت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: عین متنی که امشب در جلسه شورای‌ عالی‌ سیاست‌گذاری ‌جبهه‌ اصلاح‌طلبان ایران به رأی گذاشته و با رأی بسیار بالا تصویب شد: «شورای ‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در تهران لیست انتخاباتی ندارد. احزاب می‌توانند با نام و عنوان خود از نامزدهای مورد نظرشان حمایت کنند.»

بیشتر نمایندگان اصلاح‌طلب تأیید صلاحیت شده‌اند

«پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید گفته است: «این موضوع که اکثر نمایندگان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند، غلط است و اتفاقاً اکثریت آنها تأیید صلاحیت شده‌اند. اکثر نمایندگان خانم در مجلس نیز تأیید صلاحیت شده‌اند.»

تعداد تأیید صلاحیت شده‌ها از 7070 نفر گذشت

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی نوشت: «تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت ‌شده انتخابات مجلس شورای اسلامی از 7070 نفر گذشت و بررسی‌ها ادامه دارد.»

 

▼ اخبار

1ـ تکرار مواضع «موگرینی» از زبان «بورل»!

دفتر رسانه‌ای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به تهران، به نقل از این مقام ارشد اروپایی مدعی شد، اتحادیه اروپا از هیچ تلاشی برای حفظ برجام فروگذار نخواهد کرد. در این بیانیه با اشاره به دیدارهای جوزپ بورل با مقامات ارشد ایرانی و موضوعات مطرح شده در این دیدارها که به طور مشخص حول محور برجام بوده، آمده است: «وی [بورل] بر ضرورت اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها تأکید کرده و گفته است، به ‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، مصمم است هر کاری می‌تواند برای حفظ برجام که یک توافق کلیدی برای امنیت منطقه و جهان است، انجام دهد.» گفتنی است، پیش از آقای بورل، خانم موگرینی نیز سخنان مشابه زیادی در این باره مطرح کرده بود، اما اروپا ضمن وقت‌کشی‌های فراوان و معطل نگه داشتن جمهوری اسلامی ایران، عملاً گامی را در این مسیر برنداشت.

2ـ تلاش می‌کنیم مانع تحقق معامله قرن شویم

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر تحقق حقوق کامل فلسطینیان تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری «وفاء» فلسطین، ظریف در این تماس تلفنی در مورد طرح سازش تحمیلی آمریکا موسوم به «معامله قرن» با عباس گفت‌وگو کرد و گفت: «ایران از حقوق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس حمایت می‌کند.» بر اساس این گزارش، ظریف در این تماس تلفنی معامله قرن آمریکا را محکوم کرد و گفت، ایران تلاش می‌کند با سیاست‌های خود در آینده، مانع تحقق این‌گونه توطئه‌ها علیه مردم فلسطین شود. وزیر خارجه ایران همچنین از تلاش‌های محمود عباس برای تحقق وحدت فلسطین تقدیر و بر حمایت تهران از این گونه تلاش‌ها در مسیر تحقق آشتی ملی فلسطین تأکید کرد.

3ـ اعتراف روزنامه اصلاح‌طلب به شکست برجام

روزنامه «شرق» در یادداشتی به قلم «داوود هرمیداس باوند» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «توافق هسته‌ای بر این محور استوار بود که تحریم‌ها برداشته شود و انتقال تکنولوژی به ایران صورت بگیرد... اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، از حفظ آن سخن گفت و حتی بحث‌هایی بر سر خرید یک‌سوم نفت تولیدی ایران و ایجاد یک سازوکار مستقل از دلار انجام شد؛ اما هیچ‌کدام از این وعده‌ها تحقق نیافت.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «مشخص است که فلسفه برجام، برداشته‌شدن تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای و جذب سرمایه خارجی بود و با خروج آمریکا از آن، رسماً این اتفاق رخ نداد.» اعتراف دیرهنگام روزنامه شرق به بی‌عملی اروپایی‌ها و خلف وعده‌های آمریکا اگرچه آب رفته برجام را به جوی بازنمی‌گرداند؛ اما امید است این جریان گفته‌های امروز خود را بار دیگر فراموش نکند!

4ـ نشست محرمانه سه‌جانبه برای اقدام علیه ایران

پایگاه «اکسیوس» به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی گزارش داد، دو ماه پیش در کاخ سفید نشستی محرمانه میان آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی برگزار شد. «باراک راوید» خبرنگار صهیونیست این پایگاه نوشته است، هدف از این نشست سرّی هماهنگی میان سه طرف برای اقدام علیه ایران بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «این نشست که روز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) برگزار شد، یکی از مجموعه گام‌هایی است که دولت [دونالد] ترامپ برای تسهیل شکل‌گیری روابط نزدیک‌تر میان اسرائیل و دولت‌های عربی برداشته است. این نشست شامل بحث در مورد انعقاد یک پیمان عدم تجاوز میان امارات و اسرائیل بوده است.» به نظر می‌رسد، چنین نشست‌ها و پیمانه‌هایی گام‌های اولیه در مسیر عادی‌سازی روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی باشد.

 

▼ اخبار کوتاه

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه «رأی‌الیوم» با اشاره به تحولات ادلب، نوشت: صبر طرف روسی در مقابل تأخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در اجرای تعهداتش مبنی بر خارج کردن نیرو‌های وابسته به گروه‌ها و جریان‌هایی که در فهرست تروریستی قرار دارند، از شهر ادلب تمام شده است. روشن است طرف روسی هنگامی‌که خود را مقابل انتخابات دشوار میان هم‌پیمانان سوری و تُرکی می‌بیند، ایستادن در سنگر متحد قدیمی‎اش، سوریه را در رویارویی با هم‌پیمان جدیدش، ترکیه ترجیح می‌دهد.

هیئت وزیران سعودی در جلسه‌ هفتگی خود، ضمن بیان ادعای همیشگی خود مبنی بر حمایت از حقوق فلسطینی‌ها، از دولت آمریکا تقدیر کرد. در این نشست ادعا شد،‌ موضع دولت سعودی در قبال مسئله فلسطین برای استیفای حقوق مردم آن و تحقق آرزوهای‌شان ثابت است و برای رسیدن به یک راه‌حل همه‌جانبه و عادلانه تلاش می‌کند. کابینه سعودی در ادامه از طرح «معامله قرن» آمریکا به عنوان «تلاش آمریکا برای توسعه طرح فراگیر صلح» تقدیر کرد و گفت، حمایت از این تلاش‌ها با هدف حرکت به سمت گفت‌وگوست.

سفیر دانمارک در تهران با بیان اینکه این کشور با وجود تحریم‌ها به تقویت مناسبات با جمهوری اسلامی ایران مصمم است، گفت:‌ بزرگ‌ترین شرکت داروسازی دانمارک حدود دو ماه آینده تولیدات خود را در ایران آغاز خواهد کرد. «دنی عنان» گفت:‌ بخشی از تجارت دوجانبه ایران و دانمارک در پی وجود تحریم‌ها آسیب دیده است؛ اما این وضعیت سبب نخواهد شد که تجارت و مراودات دوجانبه متوقف شود.

«بیل پارسل» و «دان بیکن» دو نفر از نمایندگان مجلس آمریکا با ارسال نامه‌ای به وزارت دفاع این کشور خواستار شفاف‌سازی موضوع تعداد تلفات نظامیان در حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی «عین‌الاسد» شدند. در بخش از این نامه ارسالی آمده است، رئیس‌جمهور آمریکا در راستای تقلیل اهمیت حمله موشکی ایران در زمینه تعداد تلفات نظامیان آمریکایی کوچک‌نمایی می‌کند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برخی ادعاها مبنی بر کاهش نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان تأکید کرد که پس از گام نهایی ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش، هیچ وقفه‌ای در فعالیت‌های راستی‌آزمایی و بازرسی آژانس در این کشور ایجاد نشده است.

«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن با تشریح مواضع نیروهای این کشور در غرب آسیا، گفت: نیروهای ژاپنی در هیچ عملیات نظامی تحت نظارت آمریکا شرکت نکرده و اطلاعاتی با نیروهای آمریکایی به اشتراک نمی‌گذارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات