صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 4 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از برنامه‌های دشمن در مورد بسیج، «نفوذ» و «ایجاد خطوط موازی و رقیب درست کردن برای بسیج و افسران جنگ نرم» است، باید مراقب بود.(1395/9/3) ***پنجمین روز هفته ‌بسیج، روز «بسیج؛ فرهنگ و بصیرت» گرامی باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

عبرت‌های یک آشوب
پس از پایان اغتشاشاتی که به بهانه اصلاح قیمت بنزین در برخی نقاط کشور پدید آمد، مردم در برخی از شهرها با مشاهده صحنه‌های به جا مانده از تخریب اشرار، دل‌شان غمگین می‌شود و پرسش‌های زیادی در ذهن‌شان شکل می‌گیرد که در این زمینه می‌توان به چند نکته اشاره داشت:
۱ـ در سال‌های گذشته آمریکا سرمایه‌گذاری زیادی بر روی جاسوسان دوتابعیتی انجام داده و بسیاری از همین دوتابعیتی‌ها به شیوه‌های گوناگون وارد کشور شده‌اند که البته تعدادی از آنها به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.
۲ـ شبکه‌سازی گسترده آمریکا در سال‌های گذشته تحت عنوان اینترنت چمدانی و انبارکاه و حتی تور برای ایجاد هسته‌های تخریب‌گر در ایران راه‌اندازی شد؛ اما آمریکایی‌ها در همان زمان (سال ۸۸ تا ۹۲) اعلام کردند در این شبکه‌سازی‌ها از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران رکب خورده‌اند و قطعاً در این زمینه به دنبال شیوه‌های جایگزین بوده‌اند.
۳ـ در ۴۰ سال گذشته در کشور طرح‌های متعددی اجرا شده که خسارات بسیار کمتری را به دنبال داشته، برای نمونه کوپن یکی از شیوه‌های دریافت اقلام یارانه‌ای بود که خانواده‌ها حدود ۳۰ سال با آن زندگی خود را سپری کرده بودند؛ اما حذف تدریجی آن به گونه‌ای بود که مردم هرچند برگه‌هایی از آن را دارند؛ اما هیچ‌گاه نمی‌پرسند بالاخره این کوپن‌ها را چکار کنیم؟ زیرا هم اقناع شدند و هم جایگزین آن بهتر از قبل بود.
4ـ فارغ از حب و بغض‌های سیاسی باید برخی جریان‌های سیاسی در هر دو جناح را هم مقصر بدانیم، زیرا با وجود تأکید مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به امیدبخشی به مردم، همواره فضا به گونه‌ای ترسیم می‌شد که چاره‌ای جز انفجار اجتماعی برای قشرهای مستضعف باقی نمی‌ماند! حتی در روز سهمیه‌بندی بنزین بسیاری از کانال‌ها و پایگاه‌های رسمی می‌توانستند برای امیدبخشی و همراه کردن افکار عمومی فعالیت کنند، که این اقدام صورت نگرفت. در نهایت حضور گسترده مردم در حمایت از انقلاب نشان داد، اغتشاشگران نه تنها نماینده مردم نیستند؛ بلکه ضد مردم و منافع آنها هستند و لازم است دولت با کنترل قیمت‌ها حمایت مردمی را از طرح خود بالا ببرد.

 

▼ گزارش روز

بیانیه‌ای که هیچ کس مسئولیتش را قبول نمی‌کند!
درست در زمانی که اجرای نسنجیده و بدون پیوست رسانه‌ای و اقناع افکار عمومی مصوبه سران سه قوا از سوی دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان، نارضایتی‌ها و اعتراضات مردم را برانگیخت و همه جریان‌های ضد ایرانی سرمست از این موقعیت، به دنبال مصادره به مطلوب نگرانی‌های مردم، پروژه آشوب و ناامن‌سازی ایران را کلید زده و اشرار خود را به خط کردند، بیانیه‌ای با نام 77 چهره اصلاح‌طلب منتشر شد! بیانیه‌ای که در آن انگشت اتهام به سمت حافظان امنیت کشور گرفته شد، علیه نهادهای قانونی و برآمده از رأی مردم و قانون اساسی جملاتی به نگارش درآمد و تصویری وارونه از نظام اسلامی ارائه شد! بیانیه‌ای که حالا و پس از شکست پروژه آشوب و اغتشاش زمینه‌ساز اختلاف جدی میان اصلاح‌طلبان شده است! روزنامه «شرق» در گزارشی با انتقاد از این بیانیه ادبیات آن را تند و نادرست خواند و «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران گفت: «این بیانیه صرف‌نظر از اینکه واقعاً تعداد امضاهای آن ۷۷ امضا بوده است یا خیر، به‌ هیچ ‌وجه موضع رسمی اصلاح‌طلبان تلقی نمی‌شود.» موضعی که بسیاری از چهره‌ها و احزاب دیگر اصلاح‌طلب نیز با عباراتی متفاوت آن را تکرار کردند، اما جالب‌ترین نکته در این میان برائت‌جویی کسانی است که نام‌شان ذیل این بیانیه درج شده بود، ابتدا «محمدرضا جلایی‌پور» از فعالان اصلاح‌طلب در کانال شخصی خود نوشت، بیانیه مذکور را امضا نکرده است و حالا تعداد قابل توجهی از افرادی که نام‌شان جزء 77 امضاکننده بیانیه‌ای است که رسانه‌ها نوشتند با محوریت و ایده مصطفی تاج‌زاده منتشر شده، بیانیه دیگری صادر کردند و اعلام کردند: «ما امضاکنندگان این بیانیه ضمن رد برخی مفاد بیانیه مذکور و اعلام بی‌اطلاعی خود از نحوه تدوین و انتشار آن، تأکید می‌نماییم تنها راه‌حل مشکلات کشور رجوع به صندوق رأی می‌باشد و بر رد هر نوع راهکار خشونت‌آمیز جایگزین پافشاری می‌کنیم.» بیانیه‌ای با حدود 60 امضا که نام‌هایی، چون بهزاد نبوی، محسن امین‌زاده، ابراهیم اصغرزاده و علیرضا علوی‌تبار در میان آنها دیده می‌شود.

 

▼ خبر ویژه

طراحان شرارت به دنبال محاصره سیاسی و اقتصادی کشور بودند
یک مقام عالی‌رتبه امنیتی گفته است: از چندی قبل گزارش‌هایی درباره برنامه‌ریزی مشترک چند کشور برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشور دریافت کرده بودیم که با اطلاعات ارائه شده از سوی دستگاه اطلاعاتی یکی از کشورهای همسایه و همچنین بازجویی‌های انجام شده از روح‌الله زم، احتمال وقوع این رخداد را در نظر داشتیم. اصلاح قیمت بنزین که اتخاذ تصمیم درباره آن اجتناب‌ناپذیر و انجامش قابل پیش‌بینی بود، بهانه لازم را برای آغاز جنگ احزاب علیه ملت ایران به بهانه «حق اعتراض» فراهم کرد. اگرچه بر اساس برآوردها و گزاره‌های اطلاعاتی اولیه، زمان اجرای عملیات «ناامن‌سازی از درون» برای اواخر سال ۹۸ یا اوایل سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده بود؛ ولی به دلیل ضربه‌های اطلاعاتی که طی ماه‌های گذشته به برخی سرشبکه‌های جریان معاند وارد شد و همچنین ظرفیت بالای نارضایتی ناشی از اصلاح قیمت بنزین، اتاق فکر دشمن را به این جمع‌بندی رساند که با ریسک بالا این پروژه را اجرا کند. ناامن‌سازی مراکز مهم انرژی و اقتصادی کشور، مانند بندر ماهشهر، بندر امام خمینی(ره)، بوشهر، عسلویه و مراکز پالایشگاهی و نیروگاهی مهم کشور نشان می‌دهد اغتشاشگران به دنبال ایجاد نوعی محاصره سیاسی و اقتصادی برای ایجاد رکود کامل در کشور با ضربه به زیرساخت‌های حیاتی و ایجاد اخلال در روند صادرات و واردات، تولید و توزیع سوخت و برق و... برای فروپاشی از درون بودند.

 

▼ اخبار
1ـ خبر خوبی که در هیاهوی اصلاح قیمت بنزین گم شد
در آستانه میلاد با سعادت پیامبر مکرم اسلام(ص) «حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی» رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب فهرست بیش از 3552 نفری از محکومان را به منظور استفاده از عفو و تخفیف در مجازات ارائه کرد. در این مرحله از عفو محکومان نسبت به ادوار گذشته تفاوت‌هایی وجود داشت؛ از جمله اینکه عدد محکومانی که عفو شدند، رشد فزاینده‌ای داشت و دیگر اینکه در این فهرست، جمعی از محکومان امنیتی در حوزه دانشجویی، اصحاب فرهنگ و رسانه و برخی محکومان امنیتی دیگر دیده می‌شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده، پگاه آهنگرانی، صبا آذرپیک، پوریا عالمی، کیومرث مرزبان، حسین جنتی و حسین قدیانی جزء فهرست عفوهای اخیر درخواست شده از سوی رئیس دستگاه قضا هستند. یکی دو روز پیش نیز، دو نفر از محکومان امنیتی که اسم‌شان در فهرست عفوشدگان قرار داشت، به نام‌های عثمان مصطفی‌پور و محمد نظری از زندان آزاد شدند.


2ـ شهید ابراهیمی حجت بزرگی برای تمام ملت ایران است
«سردار سرلشکر حسین سلامی» فرمانده کل سپاه در دیدار با خانواده «شهید مرتضی ابراهیمی» اظهار داشت: شهید ابراهیمی یک سند زنده و حجتی بزرگ برای تمام ملت ایران است. وی افزود: بنای انقلاب اسلامی تزلزل‌ناپذیر است و اگر تمام قدرت‌های جهان نیز متحد شوند و تمام سرمایه‌های داخلی و بیرونی خود را به صحنه آورند، قادر نیستند ذر‌ه‌ای تزلزل در این بنای استحکام جهانی یعنی کشور ایران، انقلاب و نظام اسلامی وارد کنند. وی بیان داشت: این امور حاصل فداکاری و شهادت مردان بزرگی همچون شهید مرتضی ابراهیمی است که امروز افتخار همه ملت ایران است. سرلشکر سلامی با اشاره به خروش ملت ایران در چند روز اخیر گفت: ملت ایران به واسطه این شهادت‌ها چند روزی است که همانند رود خروشان در متن جامعه سرازیر شده و برای او اشک ریختند و امروز او فرزند تمام امت اسلامی است و در تمام قلب‌ها جایگاه رفیعی دارد.


3ـ رسانه‌هایی که همچنان آدرس غلط می‌دهند
«حسین موسویان» از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که اکنون در آمریکا اقامت دارد در مصاحبه با روزنامه «اعتماد» گفت: «عربستان و متحدانش قدرت موشکی و توان هسته‌ای ایران را نشانه اهداف سلطه‌جویانه ایران و در مقابل ایران نیز صادرات صدها میلیارد دلار پیشرفته‌ترین تسلیحات آمریکا به عربستان در کنار حضور نظامی آمریکا در منطقه را نشانه اهداف سلطه‌جویانه آمریکا و متحدانش می‌داند. این نکات گوشه‌ای از دلایل بی‌اعتمادی متقابل است.» موسویان در ادامه گفت: «یک مقام پیشین عالی‌رتبه مصر نکته‌ای را رک و پوست‌کنده و صریح به من گفت که من مضمون این نکته را از خیلی‌ها در چند سال گذشته شنیده بودم. این سیاستمدار مصری به من گفت: آقای موسویان! وقت خودتان را تلف نکنید. راه بهبود روابط با شورای همکاری خلیج‌فارس از ریاض می‌گذرد و راه بهبود روابط با ریاض هم از واشنگتن!»


4ـ با قطع اینترنت فرماندهی و هدایت آشوبگران دچار اختلال جدی شد
یکی از موضوعات مهمی که لازم است در بررسی حوادث اخیر به آن توجه شود، نقش و کارکرد اینترنت است. به دلیل وابستگی قابل توجه زندگی روزمره عموم مردم به اینترنت، برآورد اتاق فکر اغتشاش این بود که ایران یا به دلیل جلوگیری از نارضایتی بیشتر اینترنت را مسدود نمی‌کند یا با مسدود کردن آن با اعتراضات گسترده و خسارت‌های اقتصادی هنگفتی مواجه خواهد شد. با این حال، با قطع اینترنت عملاً فرماندهی و هدایت آشوبگران دچار اختلال جدی شد و شبکه ملی اطلاعات نیز تا حدودی توانست پاسخگوی نیازهای حداقلی مردم در ابعاد مختلف باشد؛ رخدادی که به هیچ وجه در پیش‌بینی‌های طرف مقابل به آن توجه نشده بود.


▼ اخبار کوتاه
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که این روزها درگیر پرونده سنگین فساد و کلاهبرداری گسترده مالی است، بدون اشاره به اتهامات مطرح شده علیه خود در هفته گذشته، ضمن بیان موضوعات تکراری ضد ایران، حمایت خود را از اغتشاشات اخیر در کشورمان اعلام کرد و خواستار فشار بیشتر بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران شد.‎ بر اساس اعلام رسانه‌های رژیم صهیونیستی، دادستان کل این هفته نتانیاهو را به رشوه‌خواری در پرونده 4000 و خیانت در امانت و کلاهبرداری در پرونده‌های 1000 و 3000 متهم کرده است. گفتنی است، اگر اتهام نتانیاهو ثابت شود، او باید 10 سال زندانی شود.
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره حمله برخی اغتشاشگران به تأسیسات عسلویه، گفت: «حمله به عسلویه از سوی دشمن برنامه‌ریزی شده بود.» وی اضافه کرد: «به نظر می‌آید دشمن به دنبال این بود که کاری را که انصارالله یمن در حمله به تأسیسات سعودی کرد، اینجا تلافی کند که نتوانست موفق شود.» «علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت از تلاش برای انفجار تأسیسات خط لوله نفتی عسلویه و برنامه‌ریزی برای حمله به مراکز حساس مخابراتی در شیراز و برخی مراکز نظامی و انبارهای کالاهای اساسی کشور خبر داده بود.
«احمد امیرآبادی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در حاشیه جلسه علنی عصر دیروز مجلس در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت بود. گفتنی است، علت استیضاح زنگنه «حذف کارت سوخت» و «عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها» عنوان شده است. استیضاح‌کنندگان وزیر نفت اقدامات مذکور در دوران مدیریت زنگنه را عامل افزایش قاچاق بنزین ذکر کرده‌اند.
«محمود صادقی» نماینده مجلس در صفحه رسمی توئيتر خود نوشت: با توجه به اظهارات ضد و نقیض بعضی از سران قوا درباره مصوبه افزایش قیمت بنزین و نظر به اصل شفافیت حداکثری که رهبری به استناد سیره امام علی(ع) آن را حق مردم دانستند، دبیرخانه شورای هماهنگی سران قوا مشروح مذاکرات جلسات مربوط به این مصوبه را منتشر کند.
در حالی مقامات قوه قضائیه بازداشت پسر وزیر سابق راه و شهرسازی دولت اعتدال را تأیید کرده‌اند که پیگیری‌ها نشان می‌دهد، وی به کارچاق‌کنی و دریافت مبالغی در وزارتخانه مربوطه متهم بوده و به همراه یکی از مشاوران وزیر سابق بازداشت شده است.

 

ترنم زندگی
سعی کنید زمینه‌های اصلی تفاهم در امور اساسی را پیدا کنید. تفاهم در امور اساسی منجر به تصمیماتي می‌شود که حامی اصلی آنها همسرتان خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات