صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۰۴۲۲

حرف روز/ پیش به سوی آزمون دوم!

ملت بزرگ ایران اولین آزمون خود در این برهه از تاریخ انقلاب را به خوبی پس داد و با حضور خیره‌کننده در راهپیمایی 22 بهمن وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌های آن اعلام کرد[...]

یادداشت: ملت بزرگ ایران اولین آزمون خود در این برهه از تاریخ انقلاب را به خوبی پس داد و با حضور خیره‌کننده در راهپیمایی 22 بهمن وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌های آن اعلام کرد. اما هنوز آزمون دیگری در راه است و آن انتخابات مجلس است. مراحل انتخابات تکميل شده و دور نهايي رقابت‌ها که شروع تبليغات نامزدهاست، از فردا آغاز خواهد شد. طبيعتاً اين مرحله از انتخابات نيز قواعد، ساختار و آداب خود را دارد که بايد همه نامزدهاي انتخاباتي و هواداران آن خود را به رعايت آن ملزم کنند تا کار درست پيش رود.
رقابت انتخابات وقتي ارزشمند است که رقابتی سالم باشد. به تعبير رهبر معظم انقلاب «رقابت سالم اين است که همه خوب بازي کنند، همه خوب حرکت کنند.» حاصل اين بازي خوب همه بازيگران، شکل‌گيري انتخاباتي عادلانه و اخلاقي خواهد بود. کسب رأي هرچند رمز موفقيت در انتخابات است، اما اين رأي بايد يک رأي حلال باشد. رأي حلال رأيي است که با رعايت اصول شرعي و اخلاقي کسب شده باشد. نامزدهاي انتخاباتي به جاي توهين، تخريب و دروغ‌پردازي عليه رقيب سياسي خود بايد تلاش کنند از طريق شرح و ارائه برنامه‌هاي خود براي نقش‌آفريني در مجلس کار را به پيش ببرند.
مواجهه صادقانه با رأي‌دهندگان يکي از ضرورت‌هاي اصلي سلامت رقابت‌هاي انتخاباتي است که بايد به آن پايبند بود. دادن وعده‌هاي غيرعملي يکي ديگر از معضلاتي است که در بازار رقابت‌هاي انتخاباتي زمینه غيراخلاقي شدن فضا را فراهم می‌کند که بايد از آن پرهيز کرد. رأي‌دهندگان نيز بايد هوشمند باشند و فريب وعده‌هاي توخالي نامزدها را نخورند. دستگاه‌هاي نظاراتي نيز بايد با چنين رويکردهايي به مثابه تخلفات انتخاباتي برخورد کنند.
هزينه‌هاي ميلياردي تبليغاتي براي رفتن به مجلس نيز شيوه غيرعادلانه و ناصوابي است که چهره رقابت سالم انتخاباتي را مخدوش خواهد کرد. بدون شک کسي که با همه وجود وام‌دار ديگران است، از فردای نمايندگي نيز باید همه توان خود را صرف بازپرداخت بدهي‌هاي خود کند و از وظایف ذاتی نمایندگی که خدمت به مردم است بازخواهد ماند.
هرچند به نظر مي‌رسد خريد رأي با وعده‌هاي دم‌دستي، پرداخت پول و... روش منسوخي باشد و دیگر نباید فریب آن را خورد، اما همچنان وجود دارد؛ اما بدون شک هوشیاري مردم همه نقشه‌های فریب را نقش بر آب خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات