صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۲۱۶۳۸

از شادی برای اینستکس تا اما و اگرهای یک وام

1ـ هفت سال انتظار برای یک چراغ سبز

سال آینده تقریباً در همین روزهای پایانی فروردین ماه، تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم کشورمان به صورت غیررسمی آغاز خواهد شد. اما مردم فراموش نخواهند کرد دولت یازدهم و دوازدهم هفت سال در انتظار سبز شدن یک چراغ به سر برد و به جای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی داخلی، تمام توجه خود را به روند‌های بی‌پایان مذاکره معطوف کرد. روزنامه «ایران» در آخرین سال دولت روحانی با خوشحالی زائد‌الوصفی نوشته است: «چراغ سازوکار مالی «اینستکس» با نخستین تراکنش مالی میان ایران و اروپا روشن شد. دوازدهم فروردین‌ماه جاری بود که «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که ایران برای اولین بار با استفاده از «اینستکس» اقدام به خرید و انتقال تجهیزات پزشکی کرده تا به این ترتیب در بحبوحه بحران فراگیر شیوع ویروس کرونا که دامن شماری از کشورهای اروپایی طرف برجام را نیز گرفته است، اولین گام همکاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برداشته شود.» جریان دولت ظاهراً متوجه نیست کار ویژه اینستکس شناسایی مسیرهای خرید نفت ایران و شفاف‌سازی آن برای آمریکاست و آمریکا با این حربه بقیه مسیرها را شناسایی و مسدود می‌کند.

2ـ چه فکر می‌کردیم و چه شد

«علی صوفی» وزیر دولت اصلاحات گفت: «باید بپذیریم که گرایش مردم به اصلاح‌طلبی آسیب دیده؛ چراکه ما همه اعتبار خود را پای حمایت از روحانی گذاشته‌ایم و او هم همه اعتبار خود و اصلاح‌طلبان را هدر داد و مردم را نسبت به اصلاح‌طلبان و اوضاع کلی ناراضی کرد.» وی تأکید کرد: رأی مردم در سال‌های ۹۴ و ۹۶ به درخواست اصلاح‌طلبان بود. ما از مردم خواستیم به روحانی رأی دهند و به این ۳۰ نفری که در لیست امید بودند. حالا نزد مردم زیر سؤال رفتیم و این زیر سؤال رفتن همچنان ادامه دارد. اوضاع از آنچه به مردم برای پسادولت احمدی‌نژاد وعده داده بودیم، بهتر نشد؛ بلکه با گرانی بنزین و ارز که هر دوی این دو شوک اقتصادی و تکان اقتصادی مردم که در سال ۹۶ صورت گرفت، بار سنگینی بر دوش مردم گذاشت و وضعیت معیشتی مردم را با چالش جدی مواجه کرد و اینها باعث شد که مردم ناراضی باشند و امروز می‌گویند «چه فکر می‌کردیم و چه شد». به اعتقاد رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان این جریان باید برای ترمیم اعتماد مردم باید درباره حمایت از حسن روحانی که هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نبوده است، آن لیست امید که معرفی کردند و به مردم توضیح بدهند.

3ـ اما و اگر یک وام

با شیوع بیماری کرونا در ایران، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان اعلام کرد: ایران مبلغ پنج میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول برای تأمین هزینه‌های مقابله با کرونا وام درخواست کرده و این مبلغ از بودجه 50 میلیارد دلاری که صندوق بین‌المللی پول برای مقابله کرونا تخصیص داده، درخواست شده است. براساس قوانین آمریکا، نماینده این کشور در صندوق بین‌المللی پول نمی‌تواند به درخواست وام ایران رأی مثبت دهد، از طرف دیگر این صندوق معمولاً شرط‌هایی برای اعطای وام به کشورها تعیین می‌کند که اجرای آنها کشورها را با بحران‌های شدیدی رو‌به‌رو می‌کند. درباره اختصاص وام در زمینه کرونا نیز صندوق بین‌المللی پول همین نکته را یادآور شده است که تخصیص وام برای مهار کرونا فقط با رعایت سیاست‌های خاص اقتصادی و تعهد کشور وام‌گیرنده به اجرای آنها قابل انجام است.

4ـ اهداف آمریکا از جابه‌جایی پاتریوت

«قصی الانباری» از مسئولان سازمان بدر در استان «الانبار» گفت: «سامانه موشک‌های پاتریوت آمریکا از کشور کویت و با اطلاع دولت بغداد وارد خاک عراق شده است و سری دوم این موشک‌ها هم طی روزهای آتی به منطقه کردستان عراق خواهد رسید.» استقرار موشک‌های پاتریوت در پایگاه‌های آمریکا بر همه بخش‌های نظامی عراق مستقر در نوار مرزی با سوریه تأثیر خواهد گذاشت و چه بسا نیروهای آمریکایی موشک‌های پاتریوت را برای حمله به هواپیماهای ارتش به بهانه انتقال فرماندهان الحشد الشعبی به کار گیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات