صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار برگزیده
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۳۱

پیامدهای مثبت ویروس کرونا

تقویت اصل وحدت و همدلی در عملکرد مردم و مسئولین و اثبات کارایی راهبرد عملکرد جهادی و روحیه انقلابی، برخی از پیامدهای مثبت شیوع و مقابله با ویروس کُرونا در کشور محسوب می‌شوند.
پایگاه بصیرت / احمدرضا هدایتی
اگرچه ویروس کُرونا با خود تلفات انسانی به همراه داشته و باعث چالش در اقتصاد جهان و رکود در بخش تولید شده است، اما این همه ماجرا در خصوص این ویروس منحوس نیست؛ چنانچه واقع‌بینانه به موضوع نگریسته شود، این ویروس، باعث شده اتفاقات خوبی هم رخ بدهد، همان اتفاقاتی که سال‌هاست رهبر معظم انقلاب تلاش می‌کنند تا اثبات کنند که اگر اراده کنیم و بخواهیم شدنی است.
به‌عنوان مثال؛ تمرین عملی و افزایش آمادگی بخش بهداشت و درمان و به‌خصوص نیرو‌های مسلح برای مقابله با جنگ‌های بیولوژیکی احتمالی در آینده و نیز تقویت اصل وحدت و همدلی در عملکرد مردم و مسئولین و اثبات کارایی راهبرد عملکرد جهادی و روحیه انقلابی، برخی از پیامد‌های مثبت شیوع و مقابله با ویروس کُرونا در کشور محسوب می‌شوند، که البته برخی از آن‌ها کم یا زیاد طی عمر با برکت انقلاب اسلامی، محقق شده است.
همچنین اثبات مجدد قدرت جمهوری اسلامی ایران در بسیج عمومی و استفاده از مشارکت مردمی برای مدیریت بحران‌های گوناگون، دستاورد دیگری بود که به اَشکال مختلف از جمله؛ با استفاده بهینه از ظرفیت بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح و با حضور گسترده بسیج، مساجد و هیئات مذهبی، صنوف و اقشار مختلف مردم و حتی استفاده از سمپاش‌های بخش کشاورزی برای ضدعفونی کردن معابر در این کارزار به تصویر کشیده شد.
در این نمایش عمومی، برتری فرهنگ ایرانی – اسلامی اثبات شد و مردم جهان فهمیدند که مدینه فاضله غرب بیشتر از یک سراب و رؤیای کودکانه نیست و نظام سلطه نه‌فقط از نظر فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی مشکل اساسی دارد، بلکه در مواجهه با بحران‌ها به لحاظ تأمین امکانات حیاتی مورد نیاز جامعه خود نیز ناتوان است.
متقابلاً مردم دریافتند که ارکان مختلف جمهوری اسلامی از جمله بخش سلامت نه‌فقط از کشور‌های اروپایی و آمریکا عقب‌تر نیست، بلکه به مراتب کارآمدتر و دارای توان و امکانات بیشتری است و سیاه‌نمایی و اتهامات وارده به آن کذب محض است.
مردم فهیم ایران اسلامی در جریان این مبارزه ثابت کردند که برخلاف مردم غارتگر اروپا و آمریکا، از پشتوانه فرهنگی و اخلاقی مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی و اجتماعی بسیار غنی و ارزشمند برخوردارند و همچون گذشته در سختی‌ها یار و غمخوار یکدیگر و حامی نظام اسلامی هستند.
در جریان این کارزار، ماهیت پلید و عملکرد خصمانه رسانه‌های معاند که در اقداماتی سخیف و متناقض تلاش داشتند تا با دروغ‌پراکنی و سیاه نمایی، هر نوع اقدام جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با بحران پیش‌آمده را ضعیف جلوه دهند، نیز افشا شد و اهداف و نیات شیطانی آن‌ها بیش از پیش برای مردم آشکار شد.
به‌عنوان مثال؛ با این‌که دستگاه تبلیغاتی غرب و رسانه‌های همسو با آن، در ابتدای کار تمام توان خود را بر ناتوان جلوه دادن سیستم بهداشت و درمان ایران متمرکز نموده و هر مشکل درمانی را به این موضوع ارتباط می‌دادند، در ادامه و پس از رسوایی‌های متعدد، سیستم درمانی ناکارآمد اروپا و آمریکا، تا مدت‌ها سکوت کامل اختیار نمودند و حتی از ذکر آمار مبتلایان خود اجتناب نمودند.
یا در حالی که این رسانه‌ها پیشنهاد نیرو‌های مسلح ایران برای قرنطینه شهر‌ها را نوعی حکومت نظامی و دیکتاتوری از سوی نظام اسلامی معرفی می‌کردند، همین اقدام توسط دولت‌های غربی را مدیریت علمی تلقی نموده و به مردم غرب چنین القاء می‌کردند که همه چیز تحت کنترل است، اما در نهایت این ویروس ثابت کرد که مدعیان قدرت در جهان تا چه حد ضعیف و آسیب‌پذیرند.
علاوه براین؛ در جریان مبارزه با ویروس کُرونا ثابت شد که اگر بخش تولید با روحیه انقلابی و عملکرد جهادی وارد کار شود و دولت به طور جدی و عملی از تولیدکنندگان حمایت کند، نه‌تن‌ها رونق تولید محقق خواهد شد، بلکه جهش تولید نیز صورت خواهد گرفت؛ طی چند ماه گذشته برخی از تولیدکنندگان محصولات موردنیاز بخش بهداشت و درمان توانستند با اتکا به حمایت دولت، ظرف مدت چند هفته و بلکه چند روز، با چند شیفته کردن فعالیت‌ها و حتی با تغییر کاربری خطوط تولید، متناسب با نیاز کشور به فرآیند کار سرعت بخشیده و میزان تولید خود را به شکل جهشی افزایش دهند.
تولید امکانات و دستگا‌های موردنیاز کشور در این عرصه و طراحی و تولید برخی از اقلام مانند؛ کیت تشخیص کرونا، سامانه تشخیص پونومی کووید ۱۹ و برنامه و نرم‌افزار آموزشی کرونا و نیز به‌سازی و افزایش کارایی دستگاه تنفّس مصنوعی یا وِنتیلاتور که برای اولین بار صورت گرفت، از جمله این موارد هستند.
مطالعه و دستیابی اولیه به انواع روش‌های درمانی مثل؛ استفاده از روش سلول درمانی و دارو‌های مقابله با کرونا مانند؛ دارو‌های گیاهی و نوترکیب و اقدام برای ساخت واکسن نیز حرکت در همین مسیر و بیانگر توان علمی دانشمندان و نخبگان ایران اسلامی است.
افزایش چشمگیر تولید محصولات بهداشتی مورد نیاز بازار داخلی کشور (همان نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب هم در پیام نوروزی به آن اشاره کردند) مانند؛ مواد شوینده، الکل و مواد ضدعفونی کننده نیز، بار دیگر توان نیرو‌های داخلی و ظرفیت بخش تولید را به نمایش گذاشت.
این رخداد پیامد‌های مطلوب جانبی دیگری هم داشت که مهمترین آن‌ها عبارتند از: تمرین قرنطینه و درمان خانگی و شهری، ظهور و بروز خلاقیت‌ها و ابتکارات برای ضدعفونی کردن وسایل و امکانات خانگی، روش‌های ابتکاری برای پیشگیری و درمان، تولید ماسک خانگی، تولید دستکش ابتکاری، کاهش و حذف هزینه‌های نوروزی خانواده‌ها، اثبات امکان حذف هزینه‌های غیرضروری مراسم ترحیم و حتی تبدیل موضوع به دستمایه‌ای برای شکوفایی طبع طنزپردازی و لطیفه‌گویی ایرانیان برای پرکردن اوقات فراغت در خانه که مسبوق به سابقه است.
کاهش محسوس میزان مصرف بنزین و مواجه شدن پالایشگاه‌ها با مازاد تولید، کاهش تردد‌های درون شهری و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، کاهش مسافرت‌های برون‌شهری و در نتیجه بهبود شرایط محیط زیست و طبیعت، جلب توجه جامعه به ضرورت رعایت بهداشت و بهبود شرایط بهداشتی را هم می‌شود در ردیف سایر پیامد‌های جانبی قرار داد.
با این‌حال باید از جلب توجه بشر به عجز و ناتوانی خویش در برابر قدرت بیکران الهی و نیز سوق یافتن مجدد دل‌ها و قلب‌ها به سوی دین و معنویت، به عنوان بزرگترین دستاورد این رخداد نام برد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
0
0
بارسلام و أحسنت.خداوند می فرماید:شما گاهی یک چیزی را بد و مکروه می دانید وحال اینکه خوب است و بسا یک چیزی را خوب و خیر می دانید وحال اینکه بد و شرّ است!و خدا بهتر می داند و شما نمی دانید!/بقره:216/..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات