صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۱۳

پیوند خطرناک سینما با جریان فساد

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد خیلی مهم‌تر است؛ اقتصاد مسئله‌ فوری و اولویت کنونی ماست[...]

یادداشت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد خیلی مهم‌تر است؛ اقتصاد مسئله‌ فوری و اولویت کنونی ماست، [اما] مسئله‌ فرهنگ یک مسئله‌ مستمری است و بسیار مهم است، حتی در قضیه‌ اقتصاد هم مهم است. برادران عزیز، خواهران عزیز، در مسئله‌ فرهنگ، بنده احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ در دستگاه‌های فرهنگی‌، اعم از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی‌، یک نوع ولنگاری و بی‌اهتمامی در امر فرهنگ وجود دارد.»

گزاره‌های خبری: 1- اخیراً نامه‌ای با امضای شماری از سینماگران در فضای مجازی منتشر شد که در این نامه امضا‌کنندگان از  ریاست محترم قوه قضائیه درخواست آزادی موقت «محمد امامی» تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» و یکی از متهمان پرونده بانک سرمایه را داشتند. 2- نامه مذکور اگرچه از سوی تعدادی از امضاکنندگان تکذیب و از سوی برخی دیگر نیز توجیه شد، اما اصل نامه هرگز انکار نشده است و درخواست مساعدت برای یک متهم به فساد اقتصادی از سوی اهالی سینما کاملاً جدی به نظر می‌رسد. 3- این نامه را می‌توان از مصداق‌های ولنگاری فرهنگی دانست که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان فرمودند. پرواضح است تأمین مالی فرهنگ از سوی مفسدان اقتصادی و تأمین مالی آثار سینمایی که یکی از اصلی‌ترین کارکردهای آنان فرهنگ‌سازی و هدایت فرهنگی جامعه است، چگونه خواهد بود. 4- فارغ از سوگیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های داستانی و مفهومی‌ سؤال جدی این است که حتی اگر چنین سرمایه‌هایی در مسیر ساخت آثاری با مضامین دینی و سبک زندگی اسلامی ایرانی قرار بگیرد، تأثیرگذار خواهد بود؟ به عبارت دقیق‌تر، می‌توان با مال حرام در جامعه فرهنگ‌سازی کرد.

نکته راهبردی: پیوند سینماگران با جریان‌های فساد می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ کسانی که حکیم انقلاب اسلامی درباره نقش آنان می‌گوید: «من می‌گویم الآن کلید دست شما [سینماگران] است. من شأن سینما را این می‌دانم. من می‌گویم امروز کلید پیشرفت این کشور، به میزان زیادی دست شماست».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات