صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۱۹۵۵

اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن باز هم حل نشد؛ کمیته وساطت شکست خورد

 برخی منابع محلی در جنوب یمن، چهارشنبه گزارش کردند که کمیته وساطت میان نیروهای دولت مستعفی یمن که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است و نیروهای شورای انتقالی یمن که امارات آن را حمایت می‌کند،  در پایان دادن به تنش دو طرف در «ابین» (استانی در جنوب یمن) شکست خورده است.
 درگیری‌ها بین نیروهای مورد حمایت امارات (شورای انتقالی) و نیروهای دولت مستعفی یمن از اواخر تابستان گذشته از استان عدن آغاز شد و طی آن نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت ابوظبی ادارات و ساختمان‌های دولت در عدن را به اشغال خود درآوردند و در عرض یک ماه پیشروی آن‌ها به استان‌های ابین و «شبوه» هم رسید.
از زمان تسلط نیروهای عربستان سعودی و امارات بر شهرهای و استان‌های جنوبی یمن، وضعیت امنیتی این مناطق بشدت دچار تنش شده است.
عربستان سعودی تلاش کرد اختلافات نظامی را با توافقی در ریاض فیصله دهد اما تاکنون موفق نبوده است. «توافق ریاض»، توافق عربستان و امارت برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر ( مهر ماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضا شد.
از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت هفت هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

شورای انتقالی جنوب یمن که به دنبال جدایی از یمن است، با حمایت‌های اماراتی‌ها در حال طرد نیروهای منصور هادی (مقیم عربستان)، از شهر عدن هستند. پیشتر، همچنین این شورا، به مقامات دولت هادی اجازه برگزاری جلسات و نشست در شهر عدن را نداده است؛ مسئله‌ای که دولت هادی آن را تلاش امارات برای به شکست کشاندن توافق ریاض تفسیر کرده است.
در همین ارتباط،‌ حتی برخی منابع خبری از وجود اختلاف میان نیروهای دولت مستعفی یمن و ریاض خبر می‌دهند بطوریکه روز گذشته، «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در یمن، با انتشار اطلاعاتی در ارتباط با دفتر «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن، «احمد العیسی» معاون مدیر اقتصادی دفتر او را به فروش نفت ایران متهم کرد؛ ناظران سیاسی صرف اتهام‌زنی سفیر سعودی به مقامات دولت عبد ربه هادی را که مقیم ریاض است، نشانه بروز اختلافات جدی میان ریاض و هادی تفسیر می‌کنند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات