صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۱۸۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه شنبه ۲۶ فروردین

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وقتی که ما می‌گوییم در غرب یک روح وحشیگری وجود دارد که با ظاهر آراسته و ادکلن‌زده و کراوات بسته‌اش منافاتی ندارد، بعضی‌ها تعجّب می‌کنند و انکار می‌کنند؛ این را حالا خودشان می‌گویند که غربِ وحشی زنده شده است. (۱۳۹۹/۰۱/۲۱)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز       

 سابقه موفق رزمایش‌های مؤمنانه

رهبر معظم انقلاب با اعلام رزمایش مؤمنانه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی ناشی از کرونا، از برخی ظرفیت‌های انقلاب اسلامی پرده برداشتند که در هیچ جای دنیا سابقه ندارد. این رزمایش نه‌تنها به سرمایه اجتماعی در کشور می‌افزاید، بلکه موجب خواهد شد اثرات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی کرونا کاهش یابد و روحیه انقلابی و همدلی ملت ایران، آلام دردکشیده‌ها را تسکین دهد.

نکات تحلیلی:

۱ ـ پس از بیانات رهبر معظم انقلاب شاهد این هستیم که در همه استان‌های کشور این رزمایش مؤمنانه آغاز شده است و با ابتکار‌های متعدد در حال ایجاد فضایی عاشقانه و معنوی در مقابله با یک بیماری خشن و خطرناک است. ۲ ـ انقلاب اسلامی با این فضا‌ها بیگانه نیست و با همین حرکت‌های کم و کوچک در مبارزه‌های بزرگی پیروز شده است. رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۸ با ذکر نمونه‌ای از این رزمایش‌های مؤمنانه می‌فرمایند: «معنویت مردم و خانواده شهدا و اخلاص رزمندگان در جبهه‌ها، امام را به هیجان می‌آورد. من چند بار گریه امام را‌ـ نه‌فقط به هنگام روضه و ذکر مصیبت‌ـ دیده بودم. هر دفعه که راجع به فداکاری‌های مردم با امام صحبت می‌کردیم، ایشان به هیجان می‌آمدند و متأثر می‌شدند. مثلاً موقعی که در محل نماز جمعه تهران، قلک‌های اهدائی بچه‌ها به جبهه را شکسته بودند و کوهی از پول درست شده بود، امام (ره) در بیمارستان با مشاهده این صحنه از تلویزیون متأثر شدند و به من که در خدمتشان بودم، گفتند: «دیدی این بچه‌ها چه کردند؟» در آن لحظه مشاهده کردم که چشم‌هایشان پر از اشک شده است و گریه می‌کنند.»؛ ۳ ـ «در سفر همدان نامه‌ای به من دادند... در روزگار ما این‌ها استثنائی نیست، اما در تاریخ، حقیقتاً استثنائی است. این خانم نوشته بودند: همسرم و پسرهایم در جبهه بودند و خواهند بود. اظهار شرمندگی کردند که خودشان نمی‌توانندـ این خانم‌ـ در جبهه شرکت بکنند. بعد می‌گویند که من دو عدد انگشتر ناقابل که تمامی زینت من است و مقداری پول که ماه‌ها آن را جمع کردم و می‌خواستم برای بچه‌هایم لباس گرم زمستانی بگیرم‌ـ که نیاز داشتند‌ـ، ولی شرم دارم که امام عزیزم ۵۰ رزمنده را در سه ماه خرج دهد، من هم باید همین‌ها را که هستی و مالم هست بدهم برای رزمندگان.»

نکته راهبردی: در ماجرای سیل سال گذشته، جهانیان حرکت‌های شگفت‌انگیزی از مردم ایران را شاهد بود و این رزمایش هم موجب خواهد شد، نوع‌دوستی ملت ایران و حرکت ایثارگرانه در سراسر کشور اوج بگیرد و همچون گذشته، پرچم فرهنگ برتر جمهوری اسلامی ایران در جهان به اهتزاز دربیاید.

 

▼ گزارش روز                  

 توافق بر سر کاهش بی‌سابقه عرضه نفت

۲۳ عضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، «اوپک» و کشور‌های غیراوپک در دهمین نشست فوق‌العاده‌ای که برگزار شد، برای بزرگ‌ترین کاهش عرضه نفت جهان توافق کردند، به‌گونه‌ای که مقرر شد روزانه ۹/۷ میلیون بشکه از عرضه نفت کاسته شود. وزیر نفت کشورمان درباره جزئیات اجرای این توافق گفت: «فقط مکزیک در مقابل کاهش عرضه نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز مخالفت کرد و پذیرفت که فعلاً ۱۰۰ هزار بشکه را کاهش دهد.»

گزاره‌های خبری:

۱ ـ پیامد‌های اقتصادی کرونا روز به روز در حال افزایش است، به‌گونه‌ای که علاوه بر بخش خدمات، بر بخش تولید نیز تأثیرگذاشته و پیش‌بینی کارشناسان این است که در آینده به علت کاهش تولید، شاهد کاهش بیشتر تقاضای نفت خواهیم بود. این توافق حاکی از آن است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آینده شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود؛ از این‌رو در اولین واکنش‌ها به این تصمیم، قیمت طلا در سطح جهانی اندکی رشد کرد.

۲ ـ در جنگ تجاری بین آمریکا و چین، برنده اصلی کاهش قیمت نفت چین است؛ از این‌رو آمریکا علاوه بر انگیزه داخلی، به دلیل رقابت اقتصادی با چین حاضر شده است حتی کاهش سهم مکزیک را نیز برای ماه‌های مه و ژوئن بپذیرد تا قیمت نفت افزایش یابد؛ اما این کاهش عرضه متناسب با کاهش تقاضا نیست. در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز کاهش تقاضای خرید نفت داریم که کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نمی‌تواند نقش بسیار زیادی بر افزایش قیمت‌ها داشته باشد.

۳ ـ اگر قیمت نفت افزایش نیابد، تولید نفت برخی کشور‌های تولیدکننده مقرون به‌صرفه نخواهد بود و مشخصاً استحصال نفت آمریکا با قیمت‌های فعلی برای این کشور مقرون به‌صرفه نخواهد بود.

نکته راهبردی: جمهوری اسلامی ایران با توجه به میزان پایین عرضه رسمی نفت،‌ آسیب‌پذیری پایین‌تری نسبت به سایر تولیدکنندگان خواهد داشت، ضمن اینکه در این توافق نیز بدلیل تحریم‌های امریکا، از کاهش تولید و عرضه معاف شده است.

 

▼ خبر ویژه                    

 اندیشمندی که به الطاف ملوکانه آمریکا می‌اندیشد

آیت‌ا... سیدمصطفی محقق داماد، فعال اصلاح‌طلب و رئیس بخش مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، چندی قبل در نامه‌ای به پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به شیوع ویروس کرونا در ایران اشاره کرده و با وخیم نشان دادن وضعیت ایران در این ایام، نوشته است: این روزها عموم ملت ایران در این بلای دردناک، اعم از کودکان، سالخوردگان، زنان و مردان در شهرها و روستاها از یک‌سو با فراگیرشدن این ویروس منحوس مواجه‌اند و هرلحظه جان دادن عزیزی را در کنار خود تجربه می‌کنند

این در حالی است که اولاً ایران اسلامی در مبارزه و مدیریت ویروس کرونا یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان است که در آمار تلفات آن نیز بعد از آمریکا و کشورهای اروپایی، در رتبه‌های پایین‌تری قرار دارد و ثانیاً تحریم‌های ۴۰ ساله آمریکا نیز هرگز بر مقولات غذایی و دارویی کشورمان تأثیر خاص و چشمگیری نداشته است. البته که تحریم‌های ظالمانه آمریکا برخلاف ادعای مقامات این کشور، شامل دارو (بویژه داروهای بیماران خاص) شده است، اما هم‌اکنون بیش از ۹۷ درصد از نیازهای دارویی، با وجود تحریم‌های حداکثری امریکا، در داخل کشور تولید می‌شود.   

    

▼ اخبار

هدف امارات از ارسال ماسک به ایران!

 پایگاه آمریکایی المانیتور در مطلبی نوشت که برای اجرا و پایداری آتش‌بس در یمن باید به نقش، جایگاه و نفوذ ایران نیز توجه کرد و با تهران وارد مذاکره شد. المانیتور در ادامه به نحوه التماس امارات از ایران برای میانجی‌گری در یمن اشاره می‌کند و می‌نویسد: تهران به نوبه خود ممکن است از ابوظبی سیگنال بگیرد تا از فرصت بحران برای ساختن پل‌ها و کمک به همسایگان نیازمند در بحران، استفاده کند و یمن می‌تواند این فرصت مناسب باشد. امارات متحده عربی تجهیزات پزشکی را برای کمک به مبارزه با کرونا به ایران ارسال کرده است. این ابتکار منجر به تماس تلفنی بین وزیر امور خارجه ایران و همتای اماراتی او شد که بر حمایت امارات از ملت ایران برای عبور از این بحران و اهمیت کار جمعی و تلاش‌ها تأکید کرد. المانیتور در ادامه نوشت: اگر ایران می‌خواهد حسن نیت خود را اثبات کند و پل اعتماد برای حل اختلافات را بسازد باید از ابتکارات فعلی برای آتش‌بس در یمن حمایت کند.

این در حالی است که ایران بار‌ها خواستار پایان فوری جنگ یمن و محاصره این کشور از سوی ائتلاف سعودی شده و ابتکاراتی نیز برای پایان جنگ در این کشور ارائه داد که با مخالفت سعودی‌ها روبه‌رو شد، ائتلاف سعودی که در عرصه نظامی شکست خورده‌اند درصدد هستند که با حرکت‌های تفرقه‌آمیز مانند ارسال چند بسته ماسک هم به ارتباط معنوی مردم یمن و ایران آسیب بزنند و هم جبران شکست‌های خود در عرصه نظامی را بنمایند.

طرح مذاکره با غرب؛ این بار با تخطئه روابط حسنه ایران با شرق

«علی تاجرنیا» فعال اصلاح‌طلب و از محکومان فتنه 88 در گفت‌وگو با روزنامه همدلی با تخطئه روابط حسنه ایران با بلوک شرق گفته است: «من فکر می‌کنم مسئله‌ای که وجود دارد، این است که به‌صورت کاملاً محسوسی، از ابتدای پیروزی انقلاب بعضاً مخالفت‌ها و کارشکنی‌های غرب، کاملاً در مورد کشور ما برجسته شده است و چه‌بسا بزرگ‌نمایی شده است و در مقابل، آن اتفاقاتی که به واسطه رفتارهای کشورهایی مانند شوروی سابق و چین اتفاق افتاده است، خیلی برجسته نمی‌شود و روی آن پوشش گذاشته می‌شود... در مورد این همه امتیازاتی که به چین و روسیه داده شده است، اگر همین موارد به غرب داده می‌شد، آیا امروز غرب جایگزین آن‌ها نبود؟» وی در ادامه گفته است: «من فکر می‌کنم که متأسفانه وجود یک پایگاه اقتصادی خیلی قوی در جناح اصول‌گرایی در گذشته، رابطه با کشور چین را مدیریت می‌کرده است که در نتیجه آن طی این سال‌ها یک نوع وابستگی ایجاد شده است؛ یعنی وقتی ما تمام پل‌هایمان را با کشورهای غربی و کشورهای منطقه قطع کرده‌ایم و تمامی تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد چین و روسیه گذاشته‌ایم، بایستی نگران باشیم که خدای نکرده انتقاد ما به قبای مقامات چین برخورد نکند.»

معمار تحریم‌های ضد ایرانی اعتراف کرد

یکی از معماران شبکه تحریم‌های ضد ایرانی در مصاحبه‌ای ادعا‌های مقام‌های فعلی دولت آمریکا را مبنی بر اینکه مبادلات کالا‌های بشردوستانه با ایران مشمول تحریم نمی‌شوند، به چالش کشیده است. «ریچارد نفیو» از مقام‌های سابق دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا که از او به عنوان یکی از طراحان اصلی تحریم‌های ضد ایرانی یاد می‌شود در مصاحبه‌ای با «لس‌آنجلس‌تایمز» بر نقش تحریم‌ها در هراس شرکت‌ها، گروه‌ها و کشور‌ها از کمک‌رسانی به کشور‌های هدف تحریم اذعان کرده است. او می‌گوید: «قواعد پیچیده‌ای در کار هستند و شرکت‌هایی که [قوانین تحریم‌ها را] نقض کنند با جرائم سنگین مواجه خواهند شد.» وی در ادامه یادآور شده است: «خطرات ورود به چنین مبادله‌ای بسیار بالاست. هزینه‌های این کار هم بسیار زیاد است و سود ما به ازای آن بسیار اندک.»

 

▼ اخبار کوتاه

پیشرفت 94/68 درصدی بندر راهبردی شرق کشور/ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره  آخرین وضعیت و اقدامات انجام‌شده در طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در سال 1398 گفت: «بهره‌برداری از این طرح از مدت‌ها قبل آغاز شده است، اما پیشرفت فیزیکی آن تا پایان سال گذشته 94/68 درصد بود.» گفتنی است، بندر راهبردی ایران در منطقه چابهار در ادامه تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه مسئولان کشور به سواحل مکران، راه‌اندازی می‌شود که بهره‌برداری کامل آن موجب توسعه تجارت در شرق ایران، رونق اقتصادی و معیشتی منطقه محروم سیستان و بلوچستان و کاهش اثرات تحریمی‌ـ تجاری آمریکا از طریق اتصال آسان ایران به آب‌های آزاد خواهد شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند این بندرگاه توان بالقوه‌ای برای جایگزینی با بنادر مطرح عربی در منطقه دارد.

اپلیکیشنی برای شناسایی مناطق پرخطر/ سخنگوی دولت با اشاره به راه‌اندازی اپلیکیشن «ساخت ماسک»، توصیه کرد، کسانی که موبایل هوشمند دارند از این اپلیکیشن استفاده کنند. «ربیعی» افزود: «ما باید به سمت حرکت بهداشت‌محور برویم تا بتوانیم از پیک‌های [جمعیتی] آتی جلوگیری کنیم.» در این برنامک وضعیت کرونایی مناطق مختلف کشور قابل مشاهده است.

راهکار افزایش اعتماد زندانیان به نظام/ نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی حمایت معیشتی و اقتصادی از خانواده زندانیان را امری خیرخواهانه دانست و افزود: «اغلب خانواده زندانیان با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند و به دلیل زندانی بودن سرپرست، توان تأمین هزینه‌های سنگین زندگی را ندارند؛ بنابراین باید با حمایت اقتصادی اجازه ندهیم قربانی جرم مجرمان شوند.» وی با تأکید بر اینکه حمایت اقتصادی و معیشتی از خانواده زندانیان کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی جامعه را به دنبال دارد، گفت: «همچنین با حمایت‌ها، شرایط روحی و روانی خانواده‌ها بهتر خواهد شد و اعتماد آن‌ها به عملکرد نظام افزایش می‌یابد.»

فرماندهان اغتشاش به دنبال ناامنی جدید/ مرتضی مبلغ، فعال چپ و از مقامات وزارت کشور در دولت اصلاحات، در بخشی از مصاحبه با روزنامه آرمان ملی اظهار کرده است: «متاسفانه آنقدر شرایط موجود سخت است که مشکلات اجتماعی و امنیتی نه تنها برای شرایط پساکرونایی احتمال دارد بلکه در همین شرایط نیز امکان وقوع دارد. اگر دولت‌ها مدیریت هوشمندانه و مدبرانه‌ای نکنند به خاطر فشارهای شدیدی که بر اقتصاد و روح و روان جامعه وارد می‌شود ممکن است که در جامعه با مشکلات حاد اجتماعی مواجه شویم.» قبل از مبلّغ، سعید حجاریان نیز در اظهاراتی گفته بود که در پساکرونا اغتشاش رخ می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات