صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۳۸

دولت چه کرده است؟!

این روزها شیوع ویروس کرونا علاوه بر سلامتی مردم، بخش اقتصاد و معیشت آنان را نیز هدف قرار داده است[...]

یادداشت: این روزها شیوع ویروس کرونا علاوه بر سلامتی مردم، بخش اقتصاد و معیشت آنان را نیز هدف قرار داده است. طبیعی است که در چنین شرایطی انتظار عمومی از مدیران و مسئولان، به خصوص از دولت به‌عنوان قوه اجرایی کشور افزایش یابد. سؤال این است که دولت در پاسخ به این مطالبات عمومی چه اقداماتی انجام داده است؟
گزاره‌های خبری: 1‌ـ دستور رئیس‌جمهوری به وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا در 4 اسفند ماه سال اخیر اولین اقدام دولتی در روزهای اولیه شیوع این ویروس منحوس بود که برای مدیریت دوران کرونایی انجام گرفت. این ستاد مسئولیت و اختیار تام اعمال محدودیت‌های اجتماعی و ترافیکی، اعلام تعطیلی‌ها در کشور، تهیه پروتکل‌های بهداشتی محیط‌های کسب‌وکار و بازگشایی اماکن اقتصادی، بازارها و... را بر عهده دارد و تاکنون با مدیریت منسجم خود توانسته است هم آمار صعودی کرونا در کشور را متوقف کند و آن را به شیب ملایم کاهش مبتلایان در کشور برساند و هم با بازگشایی هوشمند مراکز تجاری از اثرات منفی اقتصادی بر سفره بازاریان و کسبه بکاهد. 2‌ـ تصمیم به‌ موقع امهال سه ‌ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه عموم مردم و اقساط وام‌های کسب‌وکارهای زیان‌دیده از کرونا دیگر تصمیم دولت در ستاد مبارزه با کرونا در نیمه‌های اسفند ماه بود که به نوبه خود تأثیر ملموسی در کاهش آسیب‌های اقتصادی جامعه داشته است. 3‌ـ تصویب و پرداخت وام قرض‌الحسنه یک‌ تا دو میلیون تومانی به سرپرستان خانوار و آسیب‌دیدگان از کرونا از دیگر تصمیمات اقتصادی دولت در دوران کرونایی است.
نکته تحلیلی: هرچند در دوره کرونایی انتظارات عمومی از دولت بیش از اقداماتی است که تاکنون انجام گرفته است؛ لکن باید به این نکته اذعان داشت که دولت با همه خدماتی که می‌تواند و باید برای شهروندان ارائه دهد و دستگیر آنان در این روزها باشد، خود به‌عنوان سرپرست خانواده بزرگ ایرانی متضرر از اوضاع کرونایی است؛ دولت با کاهش بی‌سابقه قیمت نفت و به صفر رسیدن درآمدهای خود از این بخش مواجه است. مراودات تجاری ایران همچون سایر کشورهای جهان، به دلیل شیوع کرونا با اختلال مواجه شده و مرزهای صادراتی فعالیت سابق را ندارند و این در درازمدت موجب کاهش درآمدهای ارزی کشور می‌شود. افزایش هزینه‌های کرونایی دولت در بخش‌های بهداشتی، درمانی، خدمات شهری، امور بانکی و... ازجمله مسائل دیگر است. واقعیت این است که هم مردم و هم دولت متضرر شرایط کرونایی شده‌اند و برای برون‌رفت از آن همت همگانی دولت و مردم ضرورت دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات