اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۱۰

سهامداران سهام عدالت خود را نفروشند/ مالکان سهام عدالت به دنبال سرمایه گذاری باشند نه فروش سهام خود

سهام عدالت در هنگام عرضه به اندازه قیمت ذاتی خود عرضه می شود لذا هر چند بازار با افتی مواجه خواهد شد اما در کل آزاد سازی سهام عدالت هم برای سهامداران و هم برای بازار سرمایه مثبت است.
۳۷۰ هزار میلیارد تومان ارزش سهام عدالتی است که بنا به دستور مقام معظم رهبری از امروز آزاد سازی می شود، با توجه به حجم بالای نقدینگی سهام عدالتی که قرار بر عرضه آن در بورس گرفته شده است این موضوع را می توان از دو دیدگاه مالکان و  بازار سرمایه مورد ارزیابی قرار داد. از دیدگاه سهامداران با نگاهی به فرآیند واگذاری سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ در دولت آقای احمدی‌نژاد برخی از کارشناسان با این موضوع مخالفت بودند کارشناسان مخالف سهام عدالت معتقد بودند افرادی که قرار است سهام عدالت به آنها واگذار شود به دنبال سرمایه گذاری نیستند بلکه بسیار از آنها در زمره گروه های ضعیف جامعه به شمار می‌روند که در بند تامین مخارج زندگی معیشتی و یومیه خود هستند، لذا دولت وقت با اعطای بخشی از دارایی های ارزشمند کشور در قالب سهام عدالت و اختصاص آن به گروه هایی که به هیچ وجه دغدغه سرمایه‌گذاری ندارند مشکل زا خواهد شد. از این رو دولت در آن مقطع بهتر بود برای تامین رفاه اقشار ضعیف جامعه با عرضه سهام در بورس، سود ایجاد شده آن سهم ها را برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه به نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت کند تا از این طریق وظیفه خود در تامین رفاه اقشار مختلف جامعه را ادا کرده باشد.
هر چند از زمان تصویب این طرح و اتخاذ این تصمیم زمان گذشته است اما  هنوز هم کسانی که دارندگان سهام به شمار می‌روند مشکل و دغدغه پس انداز یا سرمایه گذاری ندارند، بلکه هنوز هم مشکل اصلی آنها مسائل معیشتی و روزمره است، این افراد لزوما فقیر مطلق نیستند، حتی گاها از افراد فرهنگی جامعه به شمار می روند که متاسفانه در نظام ضعیف پرداخت و توزیع ثروت در جامعه آسیب پذیر شده اند. وقتی با عرضه سهام عدالت به آن ها  امکان معامله داده می شود این گروه به دلیل مشکلات معیشتی مایل به نگاه داشتن سهام عدالت خود نیستند چرا که سرمایه گذاری برای آنها اولویت و حتی موضوعیت ندارد، بلکه تنها به فروش سهام خود فکر می کنند تا پول نقد کسب شده از فروش سهام تاثیری مقطعی و محدود در تامین معیشت آنها داشته باشد. 
از سوی دیگر بورس همچنان ظرفیت ورود نقدینگی چون نقدینگی های حاصل از سهام عدالت را دارد.  احتمال قریب به یقین سرمایه به اصطلاح بزرگ سهام عدالت براساس قیمت واقعی در بورس معامله می‌شود ولی به عوض آن در مقطعی که عرضه انجام می‌شود منجر به افت مقطعی در بازار خواهد شد. لذا ممکن است جا به جایی سرمایه حاصل از سهام عدالت چند روزی بازار را به کما ببرد. در حقیقت حجم سرمایه سهام عدالت در این مقطع زمانی فشار تا ۱۰ تا ۱۵ روزه ای به بازار وارد می کند که ممکن است منجر به  ریزش بازار شود.
به هزار و یک دلیل که باعث شده بازار سرمایه امروز به هر حال سیر صعودی خود را ادامه دهد، این مسأله نتیجه ورود حجم بالای نقدینگی هر روز به اقتصاد ایران است. این حجم از نقدینگی و عدم وجود بازار های آلترناتیو نمی تواند باعث منفی شدن مستمر زیاد بازار سرمایه شود.
به طوری که اگر موضوع از  دیدگاه بنیادین بررسی شود مشکل این است که در برخی از سهم های ارزشمند بازار، سهام عدالت سهامدار است اما ساختار این سهم ها دولتی است همانطور که تا به حال هم انتظار نداشتیم که ساختار دولتی بتوانند معجزه ای در بحث اقتصادی و تجاری کشور ایجاد کند. امیدوار هستیم با واگذار شدن سهام بازار سرمایه، مدیران این مجموعه نیز با ساختار یک هلدینگ عظیم سرمایه‌گذاری متناسب سازی شوند، اگر این اتفاق نیفتد و  هلدینگ سهام عدالتی که قرار است در بازار فروخته شود به وزنه ای تبدیل می شود که آن شرکت‌ها را به شرکت های بی خاصیتی در بحث مدیریتی تبدیل می کند، سهام عدالت در هنگام عرضه به اندازه قیمت ذاتی خود عرضه می شود لذا هر چند بازار با افتی مواجه خواهد شد اما در کل آزاد سازی سهام عدالت هم برای سهامداران و هم برای بازار سرمایه مثبت است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
0
0
باسلام.باتوجه به اجازۀ حضرت آقا خیر است.بشرطی که شروط 3گانه را مو به مو اجرا نمایند و نه مثل برجام، 9 شرطی را که فرمودند وبه پشت گوش انداختند!!گفت:جوجه را آخر پاییز می شمارند..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات