صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) باید به قرآن عمل کنیم، باید جامعه‌مان را قرآنى کنیم، باید فکرمان را قرآنى کنیم، باید عملمان را قرآنى کنیم، باید قرآن را باور کنیم؛ قرآن را باور کنیم و وعده قرآن را وعده صدق و حق بدانیم. (۱۳۸۵/۰۷/۰۴)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز      

 در آستانه فروپاشي

رقابت جريان‌هاي سياسي محدود به ايام انتخابات نمي‌شود. دامنه رقابت‌هاي انتخاباتي تا ماه‌ها روابط بين احزاب سياسي را نيز تنظيم و تدبير مي‌کند. انتخابات اسفندماه هرچند تمام گرديده و فضاي کرونايي کشور اجازه نداد تا چندان دنباله سياسي آن در فضاي رسانه‌اي کشور تداوم يابد، اما ازآنجاکه مجلس يازدهم تا کمتر از يک ماه آينده آغاز به کار خواهد کرد، همچنان رقابت‌هاي سياسي پيرامون آن قابل‌مشاهده است.

نکات تحلیلی: 1- تيم تبليغاتي اصلاح‌طلبان با همه توان خود فعال شده تا تصوير مدنظر خود را از اوضاع مجلس آينده در اذهان عمومي شکل دهد. بزرگنمايي اختلافات طبيعي در اردوگاه نيروهاي انقلاب کاري است که اصلاح‌طلبان آغاز کرده‌اند و در کنار آن از خطر تندروها و احمدی‌نژادی‌ها و ... سخن مي‌گويند تا افکار عمومی را نسبت به مجلس نگران سازند. اين خط خبري پس از آني آغاز شده است که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس کاري از پيش نبردند و يکي از سنگين‌ترين شکست‌هاي انتخاباتي خود را در طي سال‌هاي اخير تجربه کرده‌اند. 2- فارغ از اقتضاي طبيعي رقابت جريان‌هاي سياسي، بخشي از اين مباحث را بايد در راستاي سرپوش گذاشتن بر واگرايي در اردوگاه اصلاح‌طلبان ارزيابي کرد. اصلاح‌طلبان مدت‌هاي مديدي است که با چالش‌هاي جدي در درون خود درگيرند. بدون شک مهم‌ترین علت ناکامي در انتخابات گذشته را نيز در وجود اين شکاف‌هاي درون اردوگاهي بايد دنبال نمود. خروج از اين وضعيت نيازمند تکانه‌هايي است که در سال جديد اخباري از آن شنيده مي‌شود. ۳۰ فروردين 1399، محسن رهامي عضو حقيقي شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در يک گفتگو تصريح کرد که اصلاح‌طلبان «بايد سازمان‌دهی تشکيلاتي کارآمد و مطابق با شرايط و اوضاع‌واحوال جديد و خصوصاً اصلاح رابطه اصلاح‌طلبان با مردم و نزديک‌تر شدن به بدنه جامعه و اصلاح و بازنگري اهداف و آرمان‌هاي اصلاحات، همچنين طراحي جديدي براي مانيفست اصلاحات پي‌ريزي کنند.»

نکته راهبردی: واقعيت آن است که با شکست در انتخابات اسفندماه، زمان فروپاشي اردوگاه اصلاح‌طلبان فرا رسيده است. خبر استعفاي موسوي لاري خود نشانه‌اي ديگر از اين ماجرا است و پرده از اوضاع نابسامان اصلاح‌طلبان و اختلافات جدي آن‌ها برمي‌دارد. موسوي لاري در اين نامه تأکید کرده که «نبايد از بازنگري در ساختار و سازوکار نهادهاي اجماعي اصلاح‌طلبان در عرصه‌هاي گوناگون غفلت کرد.» در هفته‌های آتي بايد منتظر اخبار جديدي از تحولات بنيادين در اردوگاه اصلاح‌طلبان باشيم.

▼گزارش روز                      

  سه شرط مهم

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در ابلاغیه‌ای با طرح سه شرط مهم، با آزادسازی سهام عدالت توسط دولت موافقت نمودند. لایحه ساماندهی سهام عدالت در ۱۸ دی‌ ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما چون مجلس آن را در دستور کار قرار نداد رئیس‌جمهور طی ارسال نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، درخواست اجازه آزادسازی آن را از ایشان کردند. از آنجایی این ابلاغیه با هدف گسترش عدالت اجتماعی و توانمندسازی خانوارهای کم‌درآمد صورت می‌گیرد، مقام معظم رهبری شروطی را برای اجرای سالم آن لحاظ فرمودند.

گزاره‌های خبری: سؤالی که وجود دارد این است که پس از این فرمان رهبر معظم انقلاب چه اتفاق‌هایی می‌افتد؟ در این زمینه رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: اولین ابلاغیه این است که مردم به دو گروه تقسیم می‌شوند. افرادی که تمایل دارند مدیریت سهامشان با خودشان باشد، از فردا به سامانه سهام عدالت تحت عنوان www.samanese.ir رجوع کنند و با انتخاب کد ملی اعلام کنند که تمایل دارند سهام شرکت سرمایه پذیر سهام عدالت را خودشان مدیریت کنند.

بنابراین در گام اول مردم انتخاب می‌کنند که آیا مایل هستند مدیریت سهام با خودمان باشد یا خیر. در صورت موافقت شرکت سپرده‌گذاری بورس اوراق بهادار، سهام عدالت را از سهام شرکت سرمایه‌گذار استانی کم کرده و به نام افراد اضافه می‌کند. شورای عالی بورس بنا بر ابلاغیه رهبری سازوکار را مشخص خواهد کرد که مردم به چه صورتی می‌توانند ورود کنند؛ بنابراین باید منتظر صدور مصوبه از سوی شورای عالی بورس بمانیم.

نکته راهبردی: حدود ۵۰ میلیون نفر از ایرانی‌ها سهام عدالت در اختیار دارند و متوسط ارزش کل سهام آن‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. عموماً اقشار کم‌تر برخوردار جامعه این سهام را در اختیار دارند و آزادسازی سهام عدالت امکانی را فراهم می‌کند تا این طیف بزرگ از جامعه بخشی از نیازهای زندگی خود را تأمین کنند. البته در این زمینه باید نحوه مدیریت سهام توسط مردم آموزش داده شود تا هم هجوم برای فروش، موجب تلاطم در بازار سرمایه نشود و هم سهامداران متضرر نشوند و سهمی که سال‌های برای آزادسازی آن منتظر مانده‌اند به‌یک‌باره و با قیمت نازلی در دستشان نرود.

▼ خبر ویژه                             

 اعتراف بزرگ ‌اندیشکده آمریکایی

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در گزارشی به تحلیل نحوه بر باد رفتن بزرگ‌ترین امید آمریکا در عراق با ترور سردار سلیمانی و بمباران مواضع الحشد‌الشعبی پرداخته است. این ‌اندیشکده آشوب‌های اراذل اجاره‌ای در عراق را یک فرصت برای آمریکا می‌داند! اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارش خود ناآرامی‌های عراق را که از اوایل اکتبر سال گذشته (مهر ۱۳۹۸) آغاز شده بود، «بزرگ‌ترین امید آمریکا برای گسترش نفوذ» در این کشور توصیف کرده که با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بر باد رفت. در بخشی از گزارش این ‌اندیشکده آمریکایی آمده: «تظاهرات‌هایی که عراق از اوایل اکتبر سال گذشته شاهد آن بود، بزرگ‌ترین امید آمریکا برای گسترش نفوذ و سیطره‌اش در عراق به شمار می‌رفت. اما این امید پس از حادثه فرودگاه از بین رفت. متأسفانه اقدام نسنجیده ترور ژنرال قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس همه توجه‌ها را از اعتراضات دور ساخت. افزایش حملات هوایی علیه گروه‌های الحشد‌الشعبی نیز حساسیت عراق در قبال تأثیر بیگانگان به‌طورکلی و انواع حضور و حمایت آمریکا در این کشور را به طور خاص برانگیخت»

▼ اخبار

انتقاد از دولت به امید جلب افکار عمومی

در سال‌های گذشته به طور مکرر توهین‌های بی‌سابقه‌ای از طرف اصلاح‌طلبان علیه دولت روحانی بیان شده؛ اما دولت هیچ‌گونه موضع انتقادی نسبت به آن‌ها نداشته است. ابراهیم اصغرزاده اولین اصلاح‌طلبی بود که دولت روحانی را به «رحم اجاره‌ای» تشبیه کرده و گفته بود: «این رحم اجاره‌ای برای پرورش یک نطفه است» همچنین عبدالله ناصری عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و چهره نزدیک به خاتمی در 23 خرداد 95 در مصاحبه‌ای گفت: «روحانی می‌داند اگر بخواهد رئیس‌جمهور بماند، نیاز به این جریان (اصلاحات) دارد، مگر اینکه تصمیم گرفته باشد رئیس‌جمهوری یک‌دوره‌ای بماند. اگر رحم اجاره‌ای جنین را خوب محافظت کند، حتماً اصلاح‌طلبان آن را دوباره اجاره خواهند کرد» وی بعدها گفت: دولت رحم اجاره‌ای ماست اما با روحانی هم سرنوشت نیستیم. هرچند برخی اصلاح‌طلبان عنوان می‌کردند که دولت روحانی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است اما درنهایت و بعد از تکرار کنایه‌های متعدد سیاسی، اصلاح‌طلبان در یکی دو سال اخیر، به‌ویژه بعد از قفل شدن اقتصاد کشور و بروز و ظهور مشکلات اساسی و تورم‌های چند صددرصدی که ماحصل سیاست‌گذاری آن‌ها و دولت روحانی بود، وقتی دیدند که نمی‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی «تَکرار» کنند و اعتماد افکار عمومی را به دست بیاورند، «انتقاد» از دولت را دستور کار خود قرار داده تا از این رهگذر به افکار عمومی القا کنند که راه آن‌ها از دولت جداست!

شورای نگهبان تا چه زمان حق ابطال انتخابات را دارد؟

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، در واکنش به هجمه‌های صورت گرفته علیه شورای نگهبان درباره مدرک تحصیلی جعلی "سینا کمال خانی" منتخب حوزه انتخابیه تفرش، اظهار کرد: «اسناد رسمی به جهت قانونی بودن خودبه‌خود دارای اعتبار هستند و وقتی فردی برای انتخابات ثبت‌نام می‌کند احراز اسناد اولیه در آغاز بر عهده هیئت‌های اجرایی فرمانداری‌ها و وزارت کشور است.» وی افزود: «چنانچه اصالت مدارکی مانند گواهی تحصیلی و مدارک سه‌جلدی مورد خدشه قرار نگرفته باشد، اصل بر صحت آن‌ها قرار خواهد گرفت و تا زمانی که گزارش خلافی به دست ما نرسد شورای نگهبان سؤالی را مطرح نخواهد کرد. اگر گزارش خلافی نسبت به اسناد به وجود بیاید، شورای نگهبان از سازمان ثبت اسناد و وزارت علوم استعلام می‌گیرد، در رابطه با مدرک تحصیلی هم رأی وزارت علوم برای ما حجت خواهد بود.»

هشدار حزب‌الله به آمریکایی‌ها از طریق فرانسه

روزنامه اللواء چاپ لبنان با انتشار خبری، از هشدار حزب‌الله به مقامات واشنگتن از طریق فرانسوی‌ها در خصوص سیاست آمریکا برای فروپاشی اقتصادی لبنان خبر داد. بر اساس این خبر، حزب‌الله لبنان به فرانسوی‌ها اعلام کرده ادامه سیاست فروپاشی اقتصادی و گرسنگی که واشنگتن علیه لبنان پیش گرفته، کشور را به سمتی نامشخص می‌کشاند و منجر به عواقبی غیرقابل‌تحمل می‌شود. حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرده است؛ ما از موقعیت خود اعلام می‌داریم که با فروپاشی کشور و تحویل آن به باند‌ها و توطئه گران کنار نخواهیم آمد.روزنامه اللواء همچنین نوشت: «برای نخستین بار، افراد نزدیک به حزب‌الله و طرف‌های رسمی در دولت، نگرانی جدی از وجود طرحی برای هدف قرار گرفتن امنیت کشور را ابراز کردند؛ به‌خصوص آنکه اوضاع ملی- سیاسی و اقتصادی اجازه حضور حفره‌های امنیتی زیادی را در کشور می‌داد و محیطی مناسب را برای بازگرداندن جنگ داخلی و تنش‌های مذهبی و فرقه‌ای فراهم می‌کرد. افراد نزدیک به حزب‌الله به نقل از این گروه گفته‌اند افرادی که تصور می‌کنند سرنگون کردن حسان دیاب در این شرایط، راه‌حلی برای بحران ملت لبنان خواهد بود، افرادی متوهم هستند.» به نوشته این روزنامه، حزب‌الله و هم‌پیمانانش از عملکرد مخالفان دولت در امور سیاسی و نیاز اعتراضات خیابانی رضایت ندارند. طبق عقیده حزب‌الله، آنچه اکنون در جریان است، به‌منزله جنگی است که هر لحظه ممکن است به کودتایی آگاهانه منجر شود.

▼ اخبار کوتاه

چه کسانی در صفوف رایگان غذا هستند/ شبکه CBS درباره صفوف طولانی دریافت غذا در آمریکا گزارش داد که ناامیدی و یأس در حال افزایش است و افرادی در صف غذای رایگان قراردادند که پیش‌ازاین چنین اقدامی را انجام نداده بودند! برنی سندرز نیز اعلام کرد: «حدود نیم میلیون انسان در آمریکا در خیابان‌ها می‌خوابند. پانزده میلیون کودک نیز در فقر به سر می‌برند. یک‌سوم آمریکایی‌ها نیز مراقبت‌های بهداشتی کافی ندارند. از دید من، انسان بودن به معنای این است که شما حق دارید که یک سقف بالای سرتان، دکتر و معیارهای یک زندگی با عزت را داشته باشید.»

الگوی موفق/ نجاح محمدعلی، تحلیلگر عراقی گفت: ایران با پرتاب ماهواره نشان داد می‌تواند در چند جبهه بجنگد؛ جمهوری اسلامی یک الگوی موفق است. تحلیلگر عراقی در گفتگو با شبکه تلويزيونى "بلادی" با برشمردن ویژگی‌های موشک و ماهواره نظامی ایران، گفت: آمریکا حیرت‌زده شده چون فکر نمی‌کرد ایران این‌قدر توانمند باشد.

ناوهای ثابت ایران/ «انیس النقاش» تحلیلگر مسائل استراتژیک در شبکه المیادین گفت: آمریکا به خوبی می‌داند که قدرت ایران مثل سابق نیست و جزایر ایران در خلیج‌فارس مستحکم و پر از انواع تسلیحات دریایی هستند و تهدیدات ترامپ فقط به درد مصرف داخل آمريكا می‌خورد. جزایر ایران در خلیج‌فارس همانند ناو هواپیمابر عمل می‌کنند.

جزئیاتی از سربازان ناپدیدشده آمریکایی در سوریه/ الأخبار به نقل از منابع میدانی: حمله به خودروی نظامیان آمریکایی با رگبار و خمپاره صورت گرفته که منجر شد تقریباً به صورت کامل در آتش بسوزد. گروه‌های امدادی که وارد این محل شدند، هیچ اثری از جنازه یا اثری از سربازانی که در داخل خودرو حضور داشتند نیافتند. دو سرباز ناپدیدشده، از نیروی دریایی آمریکا هستند.

مجلسی یک‌صدا برای حل مشکلات مردم/ الیاس نادران، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در توئیتی نوشت: « به لطف پروردگار نشست وحدت شروع یک مجلس قوی خواهد بود. امروز با حضور آقایان دکتر محمدباقر قالیباف، آقاتهرانی، آقامیرسلیم، تقوی، حاجی بابایی، زاکانی، میرتاج‌الدینی و نیکزاد جلسه‌ای داشتیم و سازوکارهای ارتقاء کارآمدی و تحول مجلس مورد بحث قرار گرفت. مجلس یازدهم برای حل مشکلات مردم یک‌صدا خواهد بود.»

عراق دومین خریدار محصولات ایرانی/ بر اساس اعلام سازمان توسعه بازرگانی ایران، صادرات ایران به عراق، با ۲۹ درصد افزایش، به حدود ۹ میلیارد دلار رسیده است و با این وصف، عراق پس از چین، در رتبه دوم کشورهای خریدار از ایران قرار گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات