صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۱۶

ردپای آمریکا در قضایای لبنان

من از سوی دولتم ماموریت دارم که به شما ابلاغ کنم تعیین‌های جدید شما برای پست‌های مالی با معیارهای ما پیرامون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم در تعارض است و لذا امیدواریم دولت شما با درخواست ما مبنی بر تمدید مسئولیت «محمد بعاصیری» موافقت کند و اگر این درخواست اجراء نشود به مثابه آن می ماند که فردی خود را در داخل جهنم و آتش بیاندازد
طی چند ماه اخیر هر مقام آمریکایی که به لبنان سفر داشته از دولت این کشور خواسته است تا به جایگاه «محمد بعاصیری» معاون سوم بانک مرکزی لبنان دست نزند. آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند هیچ جانشینی برای «محمد بعاصیری» وجود ندارد. سفیر آمریکا در لبنان خانم «دوروتی شیا» نیز به رییس جمهور، نخست وزیر و وزیر اقتصاد لبنان لبنان به صراحت گفته است: من از سوی دولتم ماموریت دارم که به شما ابلاغ کنم تعیین‌های جدید شما برای پست‌های مالی با معیارهای ما پیرامون مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم در تعارض است و لذا امیدواریم دولت شما با درخواست ما مبنی بر تمدید مسئولیت «محمد بعاصیری» موافقت کند و اگر این درخواست اجراء نشود به مثابه آن می ماند که فردی خود را در داخل جهنم و آتش بیاندازد.«محمد بعاصیری» از جامعه اهل سنت لبنان به شمار می‌رود و می‌تواند یکی از سه پست معاونین رییس بانک مرکزی را اشغال کند. او تحصیل کرده دانشگاه آمریکایی بیروت است و نقشی در فعالیت‌های سیاسی لبنان به شکل خاص نداشته است. وی پس از چند سال کار کردن در موسسات اقتصادی لبنان در دوران حضور سوریه در لبنان، عازم آمریکا شد و تحصیلات خود را کامل کرد.
«بعاصیری» فعالیت آشکار سیاسی نداشته است اما این ظرفیت را در خود می بیند که به پشتوانه دولت آمریکا در آینده بتواند جایگاه «سعد حریری» و «نجیب میقاتی» را پر کند. «محمد بعاصیری» از سال ۲۰۰۵ در مهمترین تحولات مالی و بانکی لبنان و از جمله تعیین سیاست‌های مرکزی مالی لبنان حضور داشته است. وی از زمان انتصاب به معاونت ریاست بانک مرکزی، بارها در کمیته‌های تحقیقات مالی لبنانی – بین‌المللی پیرامون بانک‌ها و موسسات مالی لبنانی و چگونگی نقل و انتقال و حرکت پول در این کشور حضور داشته است که بسیاری از این کمیته‌های تحقیقاتی را آمریکایی‌ها اداره می‌کرده‌اند. از جمله این بانک‌ها بانک «جمال ترست بانک» بوده که با دخالت و اتهامات آمریکا به لیست تحریم های آمریکا پیوست و مسئولیت این کار هم از سوی بانک مرکزی لبنان به «محمد بعاصیری» سپرده شده بود. لذا ارتباط تنگاتنگ «محمد بعاصیری» با موسسات و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که به اصطلاح پولشویی و تروریسم مالی را رصد می‌کنند، امری اجتناب ناپذیر بوده و شکی نیست که ادارات و موسسات مالی و اطلاعاتی آمریکا از او رضایت خاطر مطلقی دارند و او را شهروند آمریکایی قابل اعتماد می‌دانند لذا می‌توان گفت در طول سال‌های حضور «بعاصیری» در بانک مرکزی لبنان، آمریکا در عالی‌ترین سطح کنترل این بانک، حضور داشته است.
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
1
0
باسلام.بی حیایی و بی شرمی تا کجا؟! نفوذ هِمفری اینطور وقیحانه و گستاخانه؟! واقعاً که؟!!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات