صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۳۵

سناریوی جدید علیه حزب الله لبنان اینبار توسط آلمان

وزارت خارجه آلمان ضمن تایید این اقدام، دلیل آن را مرتبط با این امر قلمداد کرد که حزب الله موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد و خواهان نابودی آن است. بلافاصله پس از بیانیه وزارت کشور، پلیس آلمان با هجوم به برخی خانه‌ ها و مکان ‌ها، شماری از افراد مشکوک به عضویت در حزب ‌الله لبنان را بازداشت کرد.
در شرایطی که منطقه غرب آسیا شاهد تحولات شتابنده در کنار گسترش ویروس کرونا می باشد، نشانه هایی از سناریوی تازه آمریکا و متحدانش علیه محور مقاومت و به ویژه حزب الله لبنان مشاهده می شود.
در همین راستا، وزارت کشور آلمان با صدور بیانیه ای فعالیت حزب ‌الله لبنان را در خاک این کشور ممنوع کرد و این گروه را در لیست تروریسم قرار داد.
وزارت خارجه آلمان ضمن تایید این اقدام، دلیل آن را مرتبط با این امر قلمداد کرد که حزب الله موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد و خواهان نابودی آن است.
بلافاصله پس از بیانیه وزارت کشور، پلیس آلمان با هجوم به برخی خانه‌ ها و مکان ‌ها، شماری از افراد مشکوک به عضویت در حزب ‌الله لبنان را بازداشت کرد.
به ادعای مقامات امنیتی آلمان، بیش از هزار نفر در این کشور عضو یا وابسته به حزب ‌الله لبنان بوده و عمدتا مشغول قاچاق و پولشویی و نیز برنامه ریزی جهت حمله به منافع اسرائیل از خاک آلمان هستند.
این ادعا در حالی مطرح شده که حزب الله در آلمان فعالیت رسمی ندارد و آن چه به عنوان حضور حزب الله مطرح می شود، لبنانی ها و فلسطین های مقیم این کشور هستند که هوادار این حزب هستند.
آلمان پیش از این، بین شاخه سیاسی و شاخه نظامی حزب ‌الله تفاوت قائل بود، اما اکنون شاخه سیاسی را هم تروریست خوانده است، همان کاری که انگلیس حدود دو سال پیش انجام داد.
اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۱۳ شاخه نظامی حزب‌ الله را یک سازمان تروریستی اعلام کرده بود. این در حالی است که آمریکا از سال ١٩٩٧ حزب الله لبنان را در لیست سیاه تروریسم قرار داده و از سال ۲۰۱۵ قانونی را با عنوان «ممانعت از تامین بین ‌المللی حزب ‌الله» به اجرا گذاشته که هدف از آن تحریم افراد و نهادهایی است که با حزب الله در ارتباط هستند. 
گفته می شود آلمان به عنوان یکی از قدرت های مهم اروپایی از مدت ها پیش  تحت فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داشت تا علیه مقاومت در منطقه و به ویژه حزب الله موضع شفاف اتخاذ کند.
اقدام اخیر برلین نشان داد تلاش مستمر لابی های صهیونیستی موفق بوده و آلمان نهایتا در برابر فشارهای دیپلماتیک از سوی آمریکا و اسرائیل تسلیم شده است.
آمریکا امید دارد که سایر کشورهای اروپایی نیز که هنوز حزب الله را تروریسم نمی دانند، با تاسی به آلمان علیه حزب الله موضع گیری رسمی انجام دهند.

اما دلیل حمله جدید علیه حزب الله در شرایط کنونی چیست؟
به نظر می آید آمریکا در ادامه فشار حداکثری، سناریوی تازه ای علیه مقاومت و کانون آن یعنی جمهوری اسلامی ایران تدارک دیده است. در این راستا، آمریکا و متحدانش قطع نفوذ ایران در منطقه را منوط به تضعیف حزب ‌الله می دانند.
برخی ناظران حوادث اخیر لبنان را نیز به این موضوع گره زده و بر این باورند که حزب الله از داخل نیز توسط گروه های سیاسی مخالف یعنی جریان 14 مارس تحت فشار قرار گرفته است.
دولت تازه تاسیس «حسان دیاب» که مورد حمایت حزب الله و متحدانش (موسوم به جریان 8 مارس) است، با چالش سختی از سوی جریان رقیب مواجه شده است.
آن چه دیاب علیه رئیس بانک مرکزی لبنان «ریاض سلامه» مطرح کرده حاکی از آن است که سلامه با هماهنگی و حمایت جریان 14 مارس به طور خاص سعد الحریری (رهبر حزب المستقبل و نخست وزیر سابق) با اتخاذ سیاست های غلط موجب بحران مالی در این کشور شده است. دیاب تاکید کرده بنا بر شواهد و مستندات، سلامه 5.7 میلیارد دلار از موجودی بانک های لبنان را به خارج منتقل کرده و این امر موجب کاهش شدید ارزش پول ملی لبنان و تورم و گرانی افسارگسیخته در این کشور شده است.
در واقع جبهه مخالف دولت لبنان و حزب الله، با اشاره آمریکا و عربستان قصد دارند دولت را ناکارآمد نشان داده و به نحوی زمینه سقوط آن را فراهم سازند.
مساله دیگری که در سناریوی جدید آمریکا ـ اسرائیل قابل توجه است ترسیم نظم جدید در غرب آسیا از طریق اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» است. لذا از آن جا که حزب الله یکی از مخالفان جدی این طرح است قصد دارند با اعمال فشار بر این گروه، زمینه اجرای طرح شوم خود را هموار کنند.
از طرفی، دولت تناوبی رژیم صهیونیستی که توسط بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس تشکیل شده، نسبت به همکاری با آمریکا جهت اجرای معامله قرن و به ویژه نسبت به بند الحاق مناطقی از کرانه باختری به خاک رژیم غاصب، اتفاق نظر حاصل کرده اند.
در چنین شرایطی، وزارت خارجۀ آمریکا یک لایحه حقوقی تهیه و تدوین کرده است که بر مبنای آن، ایالات متحده به رغم خروج از توافق برجام، قرار است همچنان یکی از طرف ‌های توافقنامه شناخته شود تا بتواند با تکیه بر «مکانیسم ماشه» پرونده هسته‌ ای ایران را به شورای امنیت ارجاع داده و از این طریق تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.
از سوی دیگر، تشدید حملات هوایی و موشکی اسرائیل علیه اهداف حزب ‌الله در خاک سوریه، در جهت اجرای سناریوی فوق قابل ارزیابی است؛ حملاتی که به ویژه طی دوره اخیر افزایش قابل توجهی یافته است.
اگر تحرکات آمریکا در عراق و اعمال نفوذ در روند سیاسی این کشور را هم بیفزاییم، معلوم می شود آمریکایی ها برنامه منسجم و جامعی را علیه جمهوری اسلامی و محور مقاومت طراحی کرده و به نظر می رسد دونالد ترامپ طی حدود شش ماهی که تا موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، قصد دارد دستاورد تازه ای در کارنامه خود ثبت کرده و گام بعدی ریاست جمهوری را با قدرت بیشتری بردارد.
با این حال می توان با قاطعیت پیش بینی کرد شرایط منطقه آن گونه که دولتمردان واشنگتن و تل آویو تصور می کنند؛ بر وفق مراد آنان به پیش نمی رود.
در این میان، حزب الله لبنان به عنوان یک قدرت نظامی و سیاسی باسابقه در لبنان و منطقه، نه تنها با طرح های نخ نمایی مانند تروریستی خواندن این گروه از میدان بدر نمی رود، بلکه همچنان در عرصه معادلات منطقه به عنوان بازیگری مقتدر حضور داشته و در هنگام لزوم، ضرب شست خود را به دشمنان نشان خواهد داد
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات