صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۵۷

باج‌گیری جدید آمریکا از عربستان

اخبار کاهش نیروهای آمریکایی و نیز جمع‌آوری سامانه موشکی «پاتریوت» از عربستان سعودی توجه محافل مختلف را به خود جلب کرده است[...]

یادداشت: اخبار کاهش نیروهای آمریکایی و نیز جمع‌آوری سامانه موشکی «پاتریوت» از عربستان سعودی توجه محافل مختلف را به خود جلب کرده است. این خبر را نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی منتشر کرده و نوشته است: آمریکا چهار سامانه موشکی پاتریوت را به همراه ده‌ها نیروی نظامی از عربستان سعودی خارج می‌کند. سامانه‌‌های پاتریوت پس‌ازاینکه انصاراللّه یمن تأسیسات نفتی آرامکو را در شرق عربستان سعودی در سال گذشته هدف قرار داد، به این کشور ارسال شده بودند. ناظران غربی عقب‌نشینی آمریکا از عربستان را به طور خاص به مسئله کاهش قیمت نفت مربوط می‌دانند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد جوان عربستان سعودی او را تهدید کرده بود اگر به کاهش تولید نفت رو نیاورد، حمایت تسلیحاتی آمریکا را از دست خواهد داد. پس‌ازاین تهدید، ریاض درخواست کاخ سفید را اجابت کرد، اما بازهم ترامپ دستور به بازگرداندن تجهیزات نظامی این کشور از عربستان داد. زمانی که عربستان تولید نفت خود را افزایش داد، قیمت نفت کاهش یافت که این موضوع موجب شد آمریکا پادشاهی عربستان را به تشدید بی‌ثباتی در بازار نفت متهم کند؛ بازاری که پیش از آن به دلیل شیوع کرونا به شدت افت کرده بود. بااین‌حال، ترامپ درباره اقدام اخیر آمریکا دست به فرافکنی زده و گفته است این موضوع هیچ ارتباطی به عربستان سعودی ندارد، بلکه به سایر کشورها مربوط می‌شود که احتمالاً منظورش ایران بوده است. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم در اظهاراتی که ظاهراً به قصد دلداری دادن به عربستان بیان شده بود، گفت: «این گام برای کاهش حمایت از عربستان نیست و آمریکا برای تضمین امنیت عربستان و دادن سامانه‌های دفاعی به آن برای مقابله با تهدیدهای ایران، تمام تلاش خود را می‌کند.»

گزاره تحلیلی: صرف‌نظر از اظهارات رسمی و غیرواقعی مقامات واشنگتن، می‌توان نتیجه گرفت؛ اقدام اخیر کاخ سفید به‌منظور باج‌گیری بیشتر از مقامات سعودی انجام گرفته است و نیز می‌توان حدس زد این موضوع به بحث کاهش قیمت نفت محدود نخواهد بود. قضیه از این قرار است که در سناریوی جدیدی که ترامپ ترسیم کرده است، گاو شیرده سعودی باید در قبال تأمین امنیت خود، هزینه‌ها و امتیازات بیشتری به آمریکا پرداخت کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات