صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۲۸

دامی به نام مذاکره و گفت‌وگو

«حسین موسویان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای[...]

یادداشت: «حسین موسویان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، روز دوشنبه (22 اردیبهشت) طی یادداشتی در روزنامه «آرمان» با تأکید بر اینکه «اگر با ترامپ سازش نکنیم، جنگ می‌شود»، نوشت: «اگر او‌[ترامپ] تسلیم فشار تندروها و تشنگان جنگ شود، ممکن است مسیر تخاصم فعلی او با ایران، منجر به درگیری نظامی هم بشود. چنین وضعیتی نه تنها موجب ویرانی بیشتر منطقه می‌شود، بلکه عواقب بحران کرونا را نیز تشدید خواهد کرد.»

نکات تحلیلی: 1ـ مذاکرات هسته‌ای که به هزینه‌ای به نام برجام برای کشور منتهی شد، یکی از نمونه‌های عینی مذاکره ایران با امریکا است؛ از این‌رو اینکه گفته شود ایران مخالف مذاکره با آمریکا یا اروپا یا هر کشور دیگری است، سخن درستی نیست. تنها استثنای ایران در حوزه مذاکره و روابط خارجی، رژیم ‌صهیونیستی است؛ به استثنای این رژیم که نامشروع و غاصب است، باب مذاکره و تعامل به روی هر کشوری که منافع ملت و تمامیت ایران را محترم شمارد، باز است. 2ـ تجربه نشان داده است، آمریکا رژیمی «غیر‌قابل اعتماد» و «زیاده‌خواه» است؛ لذا مذاکره با دولتی که مظهر بی‌اعتمادی و توسعه‌طلبی در دنیاست و به پیمان‌ها، تعهدات و مقررات بین‌المللی هیچ‌گونه اعتقاد و اعتنایی ندارد، کاری عبث و برخلاف منافع و امنیت ملی است؛ به بیانی ساده‌تر، مذاکره با آمریکا نه تنها به تأمین منافع و امنیت ملی نمی‌انجامد، بلکه در نقطه مقابل آن، موجب تضعیف قدرت، اقتدار و همچنین امنیت ملی می‌شود. 3ـ مذاکره، دام آمریکا برای به تور انداختن ایرانِ مقتدر و قوی است. آمریکا به مذاکره به‌عنوان ابزاری برای «مهار» و «خلع» ایران از تمام مؤلفه‌های قدرت خود می‌نگرد. آمریکا تحت هیچ شرایطی پای میز مذاکره‌ای که چارچوب‌ها و مختصات آن را ایران تعیین کند، نمی‌نشیند؛ بنابراین هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد با رژیمی که از مذاکره به عنوان ابزار فریب استفاده می‌کند، مذاکره کند.

نکته راهبردی: راهکار رهایی از مشکلات کشور، به‌ویژه در حوزه اقتصاد را نه در آمریکا، بلکه اساساً باید در راهبردهایی جست‌وجو کرد که با عناوین مختلف، اعم از اقتصاد مقاومتی، خوداتکایی و به طور خلاصه در «قوی شدن» از جانب رهبر معظم انقلاب ارائه شده است. این سخن رهبر حکیم، فرزانه و دوراندیش انقلاب اسلامی را باید بر سردر دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی کشور نوشت که بنا بر هزارویک دلیل، «سازش با آمریکا هزینه دارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات