صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود؛ دستمزد عادلانه، پرداخت منظّم و بدون تأخیر، امنیت شغلی، مسئله بیمه، مسئله آموزش، مسئله خدمات رفاهی، مسئله بهداشت و درمان، این‌ها چیز‌هایی است که جزو حقوق کارگران است و این وظایف طبیعی کارفرما است. (۱۳۹۹/۰۲/۱۷)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

راه بدون بازگشت!

خبرگزاری «رویترز» سه‌شنبه گذشته به نقل از یک مقام ایرانی و آمریکایی گزارش داد واشنگتن «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی را آزاد خواهد کرد. رویترز مدعی شد آزاد شدن عسگری احتمالاً بخشی از مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا باشد. پیرو این خبر، تحلیل‌های زیادی از سوی برخی رسانه‌های منسوب به جریان اصلاحات ارائه شد که این خبر را نشانه مثبتی برای وجود «پتانسیل حداقلی میان دو طرف (آمریکا‌ـ ایران) برای حصول برخی توافقات» دانستند و ابراز امیدواری کردند همانند مسیری که در ۱۶ آذر ۱۳۹۸ به تبادل دو تبعه ایرانی و آمریکایی به نام‌های مسعود سلیمانی و ژائو وانگ منجر شد، وقوع این اتفاق نیز به تکرار دیپلماسی تبادل زندانیان و درنهایت زمینه‌ساز ورود به فاز تازه‌ای از مذاکره بین دو کشور ایران و آمریکا باشد.

نکات تحلیلی: 1ـ نگه داشتن آقای عسگری در زندان، بااینکه حکم تبرئه وی صادر شده و متأسفانه به دلیل سوء‌رفتار و عدم رسیدگی آمریکایی‌ها به کرونا مبتلا شده است، بار دیگر چهره بدون روتوش نظم ظالمانه آمریکایی را به جهانیان، به‌ویژه دیرباوران داخلی نشان داد. 2ـ در حالی قند در دل آرزومندان مذاکره با آمریکا آب می‌شود که بلافاصله «کِن کوچینِلی» از مسئولان ارشد سازمان امنیت ملی آمریکا فردای طرح این خبر مدعی شد هیچ ارتباطی بین پرونده‌های سیروس عسگری با «مایکل وایت» عضو پیشین نیروی دریایی آمریکا وجود ندارد و مسئله «تبادل» آن‌ها هم در میان نیست. 3ـ اساساً مسئله تبادل زندانیان دو طرف را در عالم دیپلماسی نمی‌توان به‌عنوان گشایشی در روابط ایران و آمریکا قلمداد کرد؛ چراکه آمریکایی‌ها با خروج از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ترور سردار سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه سال 1398 و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و پیگیری سیاست فشار حداکثری ضد ایران، تنش تهران و واشنگتن را به نقطه‌ای بدون بازگشت رسانده‌اند. این موضوع حتی با روی کار آمدن «جو بایدن» دموکرات نیز که برخی در داخل به آن امید بسته‌اند، نشدنی است؛ چراکه ممکن است باز مسائل تازه‌ای را به بهانه تغییر دولت طرح کنند.

نکته راهبردی: مذاکره مجدد ایران و آمریکا نشدنی است، به دو دلیل؛ اول، جمهوری اسلامی ایران به دلیل تجارب جنایات گذشته و عدم پایبندی آمریکا به هیچ توافقی، اعتقادی به مذاکره دوجانبه و مستقیم با آمریکایی‌ها ندارد؛ دوم، امروزه در ساختار سیاسی آمریکا‌ـ فارغ از اینکه چه جریانی قدرت را به دست بگیرد‌ـ این باور وجود دارد که باید سایر ابعاد فعالیت‌های تهران، از قبیل توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را نیز در بستر مذاکره به سبک آمریکایی به سرنوشت هسته‌ای مبتلا کرد.

▼گزارش روز             

باج‌گیری جدید آمریکا از عربستان

اخبار کاهش نیروهای آمریکایی و نیز جمع‌آوری سامانه موشکی «پاتریوت» از عربستان سعودی توجه محافل مختلف را به خود جلب کرده است. این خبر را نشریه «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی منتشر کرده و نوشته است: آمریکا چهار سامانه موشکی پاتریوت را به همراه ده‌ها نیروی نظامی از عربستان سعودی خارج می‌کند. سامانه‌‌های پاتریوت پس‌ازاینکه انصاراللّه یمن تأسیسات نفتی آرامکو را در شرق عربستان سعودی در سال گذشته هدف قرار داد، به این کشور ارسال شده بودند. ناظران غربی عقب‌نشینی آمریکا از عربستان را به طور خاص به مسئله کاهش قیمت نفت مربوط می‌دانند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد جوان عربستان سعودی او را تهدید کرده بود اگر به کاهش تولید نفت رو نیاورد، حمایت تسلیحاتی آمریکا را از دست خواهد داد. پس‌ازاین تهدید، ریاض درخواست کاخ سفید را اجابت کرد، اما بازهم ترامپ دستور به بازگرداندن تجهیزات نظامی این کشور از عربستان داد. زمانی که عربستان تولید نفت خود را افزایش داد، قیمت نفت کاهش یافت که این موضوع موجب شد آمریکا پادشاهی عربستان را به تشدید بی‌ثباتی در بازار نفت متهم کند؛ بازاری که پیش از آن به دلیل شیوع کرونا به شدت افت کرده بود. بااین‌حال، ترامپ درباره اقدام اخیر آمریکا دست به فرافکنی زده و گفته است این موضوع هیچ ارتباطی به عربستان سعودی ندارد، بلکه به سایر کشورها مربوط می‌شود که احتمالاً منظورش ایران بوده است. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم در اظهاراتی که ظاهراً به قصد دلداری دادن به عربستان بیان شده بود، گفت: «این گام برای کاهش حمایت از عربستان نیست و آمریکا برای تضمین امنیت عربستان و دادن سامانه‌های دفاعی به آن برای مقابله با تهدیدهای ایران، تمام تلاش خود را می‌کند.»

گزاره تحلیلی: صرف‌نظر از اظهارات رسمی و غیرواقعی مقامات واشنگتن، می‌توان نتیجه گرفت؛ اقدام اخیر کاخ سفید به‌منظور باج‌گیری بیشتر از مقامات سعودی انجام گرفته است و نیز می‌توان حدس زد این موضوع به بحث کاهش قیمت نفت محدود نخواهد بود. قضیه از این قرار است که در سناریوی جدیدی که ترامپ ترسیم کرده است، گاو شیرده سعودی باید در قبال تأمین امنیت خود، هزینه‌ها و امتیازات بیشتری به آمریکا پرداخت کند.

▼ خبر ویژه              

چیزی از برجام نمانده که دموکرات‌ها بخواهند به آن برگردند

 برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان بی سی گفت: «از برجام چیزی باقی نمی‌ماند که دموکرات‌ها بخواهند به آن بازگردند.» وی در پاسخ به سوال مجری که از وی پرسید؛ اگر رئیس‌جمهور در پایان سال نتواند در انتخابات مجدداً پیروز شود، دولت بایدن تلاش خواهد کرد آنچه را که شما پیشرفت در سال‌های گذشته می‌نامید، کنار گذارد؟ گفت: «ما به دنبال این هستیم که چهار سال دیگر هم بر سر کار باشیم تا بتوانیم به راهبردی که در خاورمیانه اعمال کردیم، ادامه دهیم.» وی افزود: «من افرادی را که برای ریاست جمهوری نامزد شده‌اند، دیدم که وعده می‌دادند بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران ملحق خواهند شد. برای کسانی که آرزوی این را دارند می‌گویم چیز زیادی از این توافق بر جا نمانده است که بخواهند به آن ملحق شوند.» گفتنی است؛ برخی سیاسیون داخل کشور نیز که روزگاری امضای کری را تضمین برجام می‌دانستند، این روزها با خوش‌خیالی تمام به انتخابات پیش روی امریکا می‌نگرند و بر این تصور واهی هستند که در صورت روی کار آمدن نامزد دموکرات‌ها، امریکا مجدداً به برجام بازگردد!

▼ اخبار

دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تدوین شد

رضا شیوا رئیس شورای رقابت با تشریح جزئیات جلسه شورای رقابت در مورد بررسی بازار خودرو، اظهار داشت: «پیرو جلسه‌ای که هفته پیش با وزیر صنعت داشتیم مقرر شد، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت تدوین شود که این کار انجام شد و دستورالعمل قبلی قیمت‌گذاری خودرو با انجام تغییراتی جهت ارائه به ستاد تنظیم بازار مصوب شد.» وی اضافه کرد: «دستورالعمل شورای رقابت با آنچه سازمان حمایت پیشنهاد کرده بود فرق اساسی دارد، به‌طوری‌که پیشنهاد سازمان حمایت تعیین قیمت خودرو بر اساس هزینه تمام‌شده خودرو است، اما دستورالعمل ما بر اساس سقف قیمت‌ها، تورم بخش صنعت خودرو و بهره‌وری کیفیت تولید است که درنهایت قرار شد دستورالعمل شورای رقابت اجرایی شود.» رئیس شورای رقابت در ادامه بابیان این‌که در حال حاضر بازار خودرو درگیر دلال‌بازی شده و عده‌ای بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست گرفته‌اند و سود کلانی می‌برند، گفت: «عده‌ای، تعداد زیادی خودرو دپو کرده‌اند، نمی‌فروشند و قیمت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین می‌کنند که باید جلوی این افراد گرفته شود تا بازار به تعادل برسد.» شیوا در ادامه با اشاره به تصمیم‌گیری انجام شده برای اعمال برخی محدودیت‌ها در خرید خودرو گفت: «یکی از این محدودیت‌ها این است که هر فردی با کد ملی خود طی سه سال گذشته خودرو خریده باشد، نتواند خودروی جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خریداری کند. درعین‌حال خریداران خودرو باید گواهینامه داشته باشند و هم‌چنین محدودیت‌های زمانی برای افرادی که خودرو خریده‌اند و بخواهند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشند اعمال می‌شود.»

مراقب «هنرپیشه‌های بورس» باشید

نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون «صنایع و معادن» مجلس در گفتگو با میزان، با اشاره به روند صعودی سرمایه‌گذاری مردم در بورس گفت: «بهترین مکان برای جلوگیری از پول‌های شناور، بازار بورس است.» عضو کمیسیون «صنایع و معادن» مجلس با بیان اینکه در حال حاضر افرادی در بورس هستند که از محل بورس سود به جیب زده‌اند، گفت: «برخی روز اول با ۶۰ میلیون تومان سرمایه وارد بورس شده‌اند، اما در حال حاضر سود میلیاردی به جیب زده‌اند که به این افراد «هنرپیشه بورس» گفته می‌شود. این افراد با شیوه‌های خود کاری می‌کنند که ممکن است پایین‌دستی‌های بورس به یک آن ورشکسته شوند.»

اجبار جهانی برای ماسک

با توجه به گسترش بیماری کرونا و عدم قطعیت در مورد نحوه عبور از این ویروس، جامعه جهانی درحال اجباری کردن این پوشش ضد میکروب است. در چین، تایوان و هنگ‌کنگ پوشیدن ماسک، قبل از شیوع کرونا نیز به‌خاطر آلودگی هوا و یا تجربه‌هایی که در زمان شیوع سارس و آنفولانزا داشتند، نسبتاً بین مردم معمول بوده است. در چین از همان ابتدا به عموم مردم توصیه شد هنگام خروج از خانه ماسک بپوشند اما در برخی شهرها مانند شانگهای، پوشیدن ماسک اجباری شد و کسانی که تعمداً از پوشیدن ماسک خودداری می‌کردند، توسط پلیس دستگیر می‌شدند و حتی حکم حبس می‌گرفتند. در مراکش ماسک از ۱۹ فروردین اجباری شد و دولت هشدار داد هر کسی تخلف کند، تا ۳ ماه زندان و ۱۳۰۰ درهم جریمه مالی در انتظار او خواهد بود. در آرژانتین از ۲۶ فروردین پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی و نیز در حمل‌ونقل عمومی پایتخت اجباری شد. فرانسه از ۲۲ اردیبهشت و هم‌زمان با فرایند بازگشایی، ماسک را در وسایل نقلیه عمومی و نیز در مدارس اجباری خواهد کرد و دانش‌آموزان ۱۱ تا ۱۵ ساله ملزم هستند حتماً ماسک بپوشند. مقامات آلمانی پوشیدن ماسک در ایستگاه‌ها و نیز در اتوبوس و مترو را الزامی کرده‌اند. در برخی استان‌های کشورمان ازجمله؛ تهران و خوزستان احتمال فراگیری شیوع ویروس کرونا می‌رود، ازاین‌رو وزارت بهداشت به مردم توصیه مؤکد می‌کند که ضمن حذف ترددهای بی‌مورد در نقاط شلوغ شهرهای آلوده، از ماسک و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند.

▼ اخبار کوتاه

الکاظمی: ایران دوست و برادر عراق است/ ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق طی مطلبی در فضای مجازی نوشت: «در جلسه با الکاظمی، همکاری‌های دوجانبه و تداوم اقدامات در زمینه قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، همکاری‌های بانکی، راه‌آهن خرمشهر- بصره و روادید اتباع دو کشور رایزنی و قول همکاری داده شد و [الکاظمی] از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با داعش تقدیر کرد و ایران و عراق را دو کشور دوست و برادر دانست.

مالکین سهام عدالت کد بورسی بگیرند!/ فقیهی سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت اظهار داشت: برای 35 میلیون نفر از سهامداران عدالت که مشخصات هویتی قابل‌تأیید در سازمان ثبت‌احوال دارند و شماره شبای صحیح به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کرده‌اند، کد بورسی صادر شده است.» وی همچنین گفت: «از هشتم خردادماه سال جاری مراحل تخصیص دارایی سهام به مشمولان سهام عدالت انجام خواهد شد.» لازم به ذکر است؛ فروش سهام عدالت در آینده تنها توسط مالکینی میسر خواهد بود که کد بورسی داشته باشند. بااین‌حال رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز با اذعان به این که سهام عدالت ارزش بالایی دارد، به مردم توصیه کرده است تا آن را نگهداری کنند و نفروشند.

دستاوردی دیگر از صنعت هوافضای سپاه/ به گزارش خبرگزاری تسنیم، هوافضای سپاه تصاویر جدیدی از دستاوردهای این نیرو به نمایش گذاشته است که در آن، جنگنده‌های سوخو۲۲ سپاه به سلاح جدیدی مجهز شده‌اند که بسیار شبیه به راکت هدایت‌شونده فجر4 است. فجر۴ نوعی راکت زمین به زمین‌ بوده است که حالا با هوا پایه شدن آن‌ بردش ۳ تا ۴ برابر می‌شود.

معراج؛ جدیدترین پهپاد شناسایی ایران/ مشرق نیوز از تست موفق جدیدترین پهپاد شناسایی ایران با نام «معراج» خبر داد. این پهپاد قادر است با سرعت ۱۴۰ کیلومتر تا ارتفاع ۱۲۰۰۰ پایی و تا برد ۱۰۰۰ کیلومتر پرواز کند. این پهپاد در زیر بدنه خود از دوربین آسانسوری جمع شونده بهره می‌برد تا هنگام فرود آسیبی نبیند. برد لینک دیتای معراج ۱۵۰ کیلومتر است و اپن پرنده را می‌توان از هر سطح صافی نظیر اتوبان یا جاده یا زمین صاف به پرواز درآورد.

جنگ ما با مهدی شیعیان است/ علی الحلیلی عضو هیئت‌مدیره مستقبل العداله یمن در گفتگو با نادر طالب‌زاده در برنامه مثبت مکث، از دشمنی آشکار ولیعهد سعودی با مذهب تشیع گفت و اظهار داشت: «ولیعهد سعودی رسماً می‌گوید جنگ ما با مهدی(عج) شیعیان است، حمله به یمن هم در همین راستا بوده است. او عقیده دارد درنهایت سپاه امام زمان(عج) با یارانی از یمن به راه می‌افتد و لشکر ظلم را شکست می‌دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات