بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۳۵

انتخابات آمریکا به تعویق می افتد!

با توجه به روحیه قانون‌گریزی و دور زدن قانون که در ترامپ وجود دارد، احتمال دارد او به تلاش‌های خود برای به تعویق انداختن انتخابات ادامه دهد، کما اینکه او ابراز امیدواری کرده است آمریکا روزی صاحب یک رئیس‌جمهور مادام‌العمر شود.
طبق نظرسنجی‌هایی که در فروردین‌ماه انجام گرفت، محبوبیت «ترامپ» به‌شدت افت کرده است، به ویژه در ایالت‌های جمهوری‌خواه که شاخص‌ترین آنها ایالت تگزاس و ویسکانسین هستند و در انتخابات سال 2016 ترامپ در این ایالت‌ها بر «کلینتون» چیرگی پیدا کرد.
این موضوع باعث خشم شدید ترامپ شده است و وی سعی دارد با اقداماتی صحنه را تغییر دهد؛ یکی از این اقدامات تأکید بر تلاش چین برای تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکاست و اعلام اینکه چین به دنبال این است که ترامپ در انتخابات 2020 شکست بخورد. ترامپ می‌گوید چین قصد کمک به پیروزی «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات را دارد؛ زیرا او مواضعی دوستانه در قبال چین دارد و مثل خود او در مناسبات تجاری با آمریکا سخت‌گیر نیست.
ترامپ سعی می‌کند از فضای کرونایی آمریکا استفاده کند و در کنار بحث جنجالی منشأ بیماری کرونا، احساسات ضد چینی مردم آمریکا را تشدید کند. این موضوع موجب عکس‌العمل سخنگوی وزارت خارجه چین شد؛ وی با بیان اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا موضوع داخلی این کشور است، اظهارات ترامپ درباره تلاش این کشور برای پیروزی جو بایدن را رد کرد. «گنگ شوانگ» ابراز امیدواری کرد که واشنگتن پای پکن را به انتخابات آمریکا نکشد.
اقدام دیگر ترامپ تلاش برای به تعویق انداختن زمان برگزاری انتخابات در آبان‌ماه است تا از این طریق بتواند زمان بیشتری برای احیای اقتصاد آمریکا‌ـ که در حال حاضر حدود 33 میلیون بیکار دارد‌ـ داشته باشد؛ البته این بحث زمانی مطرح شد که دموکرات‌ها پیشنهاد دادند در صورت ادامه اپیدمی کرونا، انتخابات به صورت پستی برگزار شود؛ این موضوع به ترامپ فرصت داد تا در ابتدا با توئیتی اعلام کند دموکرات‌ها می‌خواهند انتخابات را به صورت پستی برگزار کنند، چون می‌دانند طرفداران‌شان به این شکل حضور گسترده‌تری در انتخابات خواهند داشت سپس تعویق زمان انتخابات را رد کرد.
البته این موضوع برای ترامپ با چالش‌هایی روبه‌روست؛ زیرا اختیار تعیین روز انتخابات با کنگره است و کنگره هم فقط می‌تواند زمان انتخابات را از اولین سه‌شنبه نوامبر به سومین سه‌شنبه نوامبر ببرد. همچنین قانون می‌گوید ریاست‌جمهوری ترامپ در هر صورت 20 ژانویه به پایان می‌رسد، پس آمریکا باید برای بعد از این زمان رئیس‌جمهور داشته باشد؛ البته در نظرسنجی‌هایی که انجام شده است، 72 درصد سؤا‌ل‌شوندگان با این موضوع که انتخابات به صورت غیرحضوری و پستی برگزار شود، موافقت کرده‌اند؛ در عین حال، کارشناسان مسائل انتخاباتی معتقدند در صورت ادامه اپیدمی کرونا هم می‌توان انتخابات را به صورت حضوری برگزار کرد؛ این کار از طریق افزایش زمان رأی، افزایش تعداد مراکز رأی‌گیری و استفاده از صندوق‌های سیار یا فراهم آمدن زمینه رأی‌گیری از داخل اتومبیل امکان‌پذیر است.
گفتنی است، با توجه به روحیه قانون‌گریزی و دور زدن قانون که در ترامپ وجود دارد، احتمال دارد او به تلاش‌های خود برای به تعویق انداختن انتخابات ادامه دهد، کما اینکه او ابراز امیدواری کرده است آمریکا روزی صاحب یک رئیس‌جمهور مادام‌العمر شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات