صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۴۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) چه در زمینه مسائل دینی و پاداش اخروی، چه در زمینه مسائل دنیایی، چه در مقوله مسائل مهمّ کشوری، مسائل سیاسی، مسائل اجتماعی، باید کار کرد، دنبال کار باید بود، نتیجه کار را باید مطالبه کرد؛ مفت‌خواری و مفت‌جویی غلط است. (۱۳۹۹/۰۲/۱۷)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

کرونای مهارشده و جولان دلالان!

هرچند وضعیت اقتصادی کشور و به‌طورکلی جهان، به دلیل پدید آمدن کرونا مساعد نیست، اما لجام‌گسیختگی و رهاشدگی بی‌منطق قیمت برخی کالاها ازجمله خودرو و جولان دلالان، مردم را از شرایط پیش‌آمده نگران و معترض کرده است. مردم می‌پرسند فاصله حدود پنجاه میلیون تومانی، بین قیمت یک خودرو در کارخانه و بازار آزاد چه توجیهی دارد و این مبلغ به جیب چه کسانی سرازیر می‌شود؟

نکته تحلیلی: جامعه ایرانی از چند ماه پیش با همه ظرفیت‌های هویتی و فرهنگی‌اش در مقابل یک ویروس خطرناک صف کشیده است. نقطه کلیدی و جوهری که در دو سه ماه گذشته بر ایران اسلامی گذشته است، ظاهر شدن هویت اسلامی و ایرانی مردم است و این موضوع در مقابل دیدگان جهانیان رخ‌نمایی کرد. آغاز ماه رمضان و تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک مؤمنانه به بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه کافی بود تا «کمک مؤمنانه» از سوی طبقات مختلف اجتماعی تبدیل به «رزمایش فراگیر» شود و تصویری توأم با مهر و عطوفت از ملت ایران را در مقابل دیدگان جهانیان ترسیم کند؛ اما همین مردم به چشم خویش می‌بینند که دلالان در جلوی چشم مردم و مسئولان می-تازند و کسی هم ظاهراً جلودارشان نیست. مردم انتظار دخالت مؤثر متولیان امر را دارند. در این زمینه نقش قوای سه‌گانه در نحوه مواجهه با برخی گرانی‌های بی‌ضابطه اخیر تعیین‌کننده است. از قوه مقننه که چند روز دیگر کارش به نقطه نهایی می‌رسد توقعی نیست؛ اما از قوای مجریه و قضائیه انتظار هست. مخدوش کردن چهره مردمی که برآمده از تفکر اسلامی و ملی، ایران را به صحنه مقابله با یک ویروس و کمک مؤمنانه به مردم تبدیل کرده‌اند آن‌هم به‌وسیله دلالانی که اقتصاد کشور و معاش و معیشت مردم را به ورطه بی‌اعتباری و زوال سوق می‌دهند، باید برای دولت مهم باشد. پدیدآیی این وضعیت بایستی برای قوه قضائیه- که با روی کار آمدن آقای رئیسی امید و انتظار مردم از این قوه دوچندان شده است- بااهمیت باشد. مبادا چنین امیدی بابی تفاوتی و کم‌تحرکی رنگ ببازد.

نکته راهبردی: نهادهای اجرائی، نظارتی و اطلاعاتی کشور یک‌بار برای همیشه باید پای دلالانی که هرکجا اراده کنند، جولان می‌دهند و خون مردم را می‌مکند و اقتصاد ملی را به مخاطره می‌اندازند، قطع نمایند. مقابله با برهم زنندگان اقتصاد و معاش مردم و تخریب‌کنندگان اعتبار ملی کشور وظیفه‌ همه مسئولان است. مردم در آزمون مقابله با کرونا تا حد زیادی غلبه یافتند، حالا انتظار دارند مدیران، جماعتی سوداگر را سر جایشان بنشانند.

▼گزارش روز                            

دومینوی اعتراض‌ها

بعد از شیوع ویروس کرونا و ایجاد مشکلات عدیده اقتصادی برای کشورهای منطقه به دلیل ماهیت وابستگی آن‌ها به نفت، این کشورها در آینده دچار مشکلات اقتصادی بسیاری خواهند شد. در این میان، جرقه‌های اعتراض در برخی کشورها، همچون لبنان و عراق نیز زده شده است.

گزاره خبری: سناریویی بیرونی و خارج از منطقه برای برخی کشورهای منطقه پیاده شده است که بر اساس آن در کشورهایی که مستعد اعتراض و اغتشاش هستند، تظاهراتی همچون پاییز 1398 اجرایی شود. در این میان، تمرکز همچنان روی لبنان به‌عنوان نوک پیکان جبهه مقاومت و عراق به‌عنوان یکی دیگر از پایگاه‌های محور مقاومت است. بنا بر اعلام وبگاه خبری «لبنان ۲۴»، دولت آمریکا و عربستان سعودی فشار سنگینی را بر دولت «دیاب» وارد می‌آورند تا از سهم «حزب‌الله» در کابینه و به تبع آن از قدرت و نفوذ این گروه در تحولات لبنان بکاهد. این مورد درباره عراق نیز کاملاً صدق می‎کند و سفیر آمریکا در بغداد مداخلات گسترده‌ای برای کاهش نقش نیروهای مقاومت در کابینه جدید ایفا کرده است.

گزاره راهبردی: با توجه به بحران اقتصادی موجود در کشورهای عربی به‌ویژه در لبنان و عراق به دلیل شیوع ویروس کرونا، زمینه هرگونه تجمع و اغتشاش در این دو کشور، به دلیل تحرکات اعتراضی در گذشته، وجود دارد. به نظر می‌رسد؛ مداخله‌گران خارجی با ایجاد اعتراض و اغتشاش در این کشورها، همچنان بر اجرای نقشه نخ‌نما شده فشار حداکثری بر ایران امیدوارند؛ سیاستی که تاریخ انقضای آن دو سال است به انتها رسیده است. دشمن بر این باور است که؛ چنانچه روند اعتراضی در برخی کشورهای منطقه شروع شود، می‌تواند شروع اعتراضی در ایران را نیز به همراه داشته باشد و هرگونه حرکت اعتراضی در ایران بستری مناسب برای احیای جسم مرده فشار حداکثری است.

▼ خبر ویژه                  

توجیه ناکارآمدی‌ها با عَلم کردم بودجه دفاعی کشور

«غلامرضا حیدری» عضو فراکسیون امید و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «راه عبور از بحران» نوشت: «تجربه نشان داده قدرت‌های نظامی به صرف اتکا به توانمندی نظامی خود قادر به میدان‌داری نخواهند بود. ما اتحاد جماهیر شوروی را داشتیم. همین امروز کره شمالی را می‌بینیم که کشوری هسته‌ای است اما نان ندارد. حتی ایالات‌متحده باوجود توانمندی‌های اقتصادی و نظامی، مثلاً در قبال کرونا غافلگیر می‌شود که نشان می‌دهد تمرکز بودجه بر مسائل نظامی راهگشا نیست و یک ویروس کوچک، زمین‌گیرشان می‌کند؛ بنابراین لازم است نگاهمان را تغییر دهیم.» حیدری مدعی شده که «تا نگاهمان به روابط خارجی، مثبت نباشد، مشکلات حل نمی‌شود»؛ گویا وی دچار ضعف حافظه شده است، چراکه اکنون حدود هفت سال است که دولت روحانی دقیقاً به همان شیوه‌ای رفتار می‌کند که این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در این یادداشت پیشنهاد داده است. دولت روحانی با این ادعا که «هم چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ کارخانه‌ها»، در صنعت هسته‌ای بتن ریخت و غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف کرد و ۹۷ درصد ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را نیز از کشور خارج کرد. از سوی دیگر، بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور نشان می‌دهد که بودجه امور دفاعی و امنیتی نسبت به سال ۹۸ کاهش ۱۳۵۶ میلیارد تومانی داشته است. مشکلات فعلی اقتصادی در کشور نتیجه گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی و غفلت از توان داخلی و استعدادهای عظیم جوانان ایرانی است نه بودجه دفاعی که از کشورهای همسایه نیز پایین‌تر است.

▼ اخبار

بفرمایید گلابی!

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «عزیزِ صدمیلیونی» نوشت: «جولان قیمت‌های کاذب در بازارهای مختلف موجب شد تا در هفته‌ای که گذشت یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در حوزه خریدوفروش خودرو رقم بخورد. تا همین یکی، دو ماه پیش قیمت همین خودرو ۴۷ میلیون تومان بوده است. چگونه در دو ماه، دو برابر شده و چه کسانی به دنبال به هم خوردن نظم و ساختار بازار هستند؟». قیمت پراید در سال ۹۲ حدود ۱۷ میلیون تومان بود اما در هفت سال اخیر به مرز ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت فعلی پراید یکی از همان سیب و گلابی‌های برجام است؛ در حقیقت وضعیت فعلی صنعت خودرو نتیجه رویکرد غلط دولت مبنی بر «چیدن تمامی تخم‌مرغ‌ها در سبد برجام» است. ما در حوزه مسکن نیز در سال‌های اخیر با افزایش قیمت بیش از ۲۳۰ درصدی مواجه بودیم. پراید ۱۰۰ میلیونی نتیجه روی کار بودن دیدگاهی است که می‌گوید «ما قابلیت رقابت در هیچ صنعتی جز قورمه‌سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»! یکی از فعالین رسانه‌ای نیز با اشاره به پرواز قیمت پراید نوشت: «تفاوت دو مدیریت جهادی و اشرافی: اولی، ماهواره می‌سازد و با موفقیت در مدار قرار می‌دهد؛ دومی، قیمت خودرو را ظرف هفت سال، شش برابر می‌کند. اولی شهید می‌دهد تا عزت و سربلندی و پیشرفت حاصل شود؛ دومی دست به بیت‌المال می‌برد یا در معرض حیف‌ومیل قرار می‌دهد».

آمریکا برای مهار شناورهای سپاه دست به دامن ایتالیا شد

نیروی دریایی آمریکا در اقدامی بی‌سابقه پروژه تولید نسل جدید ناوهای محافظ خود را به یک شرکت ایتالیایی واگذار کرده است. از بحث‌های مطرح‌شده به صورت خاص در نیازمندی اخیر نیروی دریایی آمریکا، توان مقابله با حمله دسته‌جمعی قایق‌های تندرو است. نوع طراحی و سلاح‌های پیش‌بینی‌شده برای این شناور جدید به‌گونه‌ای است که می‌توان به‌وضوح، ترس و دغدغه ارتش آمریکا برای پیدا کردن شیوه‌های مناسب مقابله و رویارویی با قایق‌های تندرو سپاه پاسداران را مشاهده کرد. به اذعان کارشناسان و حتی فرماندهان آمریکایی، شناورهای فعلی این کشور اصولاً برای یک نبرد سنگین و مقابله با حجم زیادی از تهدیدات در فضایی مثل تنگه هرمز یا خلیج‌فارس طراحی نشده‌اند. شاید در تبلیغات و مصاحبه‌های رسمی فرماندهان و پرسنل نیروی دریایی آمریکا مدام اعلام می‌شود که این نیرو توان پاسخگویی با هر تهدیدی را دارا بوده و تجهیزاتی چون شناورهای تندرو ایرانی در کسری از ثانیه می‌توانند توسط این شناورها نابود شوند، اما در صحنه عمل و آنجایی که نیازهای عملیاتی و برنامه‌های آینده این نیرو طراحی و پیاده می‌شود، مشخص می‌شود که در میان تمامی تهدیدات و احتمالات موجود در دنیا، آن چیزی که بیش از هر چیز ذهن ارتش امریکا در حوزه دریایی را مشغول کرده، قدرت نیروهای دریایی کشورمان چه در حوزه سطحی و چه زیرسطحی است.

در مورد سهام عدالت چه می‌گفتند؟

سهام عدالت حق مردم کشورمان از اقتصاد کشور بوده است و هنگامی‌که فعالیت این سهام شروع شد، عده‌ای از نیروهای سیاسی اقدام به ناامید کردن مردم نمودند و به تحقیر و توهین دریافت‌کنندگان این سهام پرداختند، اما اکنون که آن دانه‌های کوچک سهام به درختان پرباری تبدیل شده‌اند باید یک‌بار دیگر به آن سخنان غیر کارشناسی مراجعه کرد که چه گفته‌اند در مورد سهام عدالت: مهدی کروبی (۱۳ خرداد ۱۳۸۸): ما نمی‌خواهیم گداپروری کنیم. محمدباقر نوبخت (۷ خرداد ۱۳۸۸): امروز دیگر توزیع سیب‌زمینی و سهام عدالت، چک‌پول و توزیع با عجله ۸۰ هزار تومان سود سهام عدالت نتیجه نمی‌دهد. عیسی کلانتری (۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸): توزیع سهام عدالت چوب حراج زدن به منابع ملی است. میرحسین موسوی (۷ اردیبهشت ۱۳۸۸): سهام عدالت مصیبت بزرگ دولت آینده است. محمد خاتمی (۳ آذر ۱۳۸۷): بسیار جفاست که عدالت را در عدالت اقتصادی و آن هم اقتصاد صدقه‌ای که بعضی از حکومت‌ها به بهانه این که لقمه نانی به مردم بدهند خلاصه کنیم.

▼ اخبار کوتاه

از مقایسه مردم می‌ترسند/ این روزها تیتر اصلی رسانه‌های اصلاح‌طلب از هجمه سنگین علیه مجلس یازدهم حکایت دارد. این هجمه سنگین نشان از آشفتگی و هراس و عصبانیت است. آشفتگی و عصبانیت از تکرار مقایسه کارنامه‌ها توسط افکار عمومی. رفوزه‌های مجلس دهم از این هراس دارند که کارنامه مجلس یازدهم، کار را برای آنان در انتخابات ۱۴۰۰ بسیار سنگین و سخت کند، برای همین به طرق مختلف در پی اختلاف‌افکنی میان منتخبان مجلس یازدهم و بزرگنمایی اختلاف‌نظرها هستند.

آمریکایی‌ها را بیرون کنید/ سازمان بدر به ریاست «هادی العامری» با صدور بیانیه‌ای رسمی به مناسبت نخست‌وزیری الکاظمی، از وی خواست که برای استقلال عراق و حاکمیت ارضی‌اش گام بردارد. این سازمان خواستار اقدام دولت برای اجرای مصوبه خروج نیروهای خارجی از عراق شد.

اعتراف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا/ ادمیرال مایک مولن با اذعان به رو به افول بودن امریکا، گفت: «ما در مسئله توزیع ناعادلانه ثروت در کشور، نابرابری و نژادپرستی کاری انجام نداده‌ایم. شخصاً کشور را در مسیر پیشرفت نمی‌بینم، ما در حال افول هستیم. ما مانند یک شرکت ورشکست شده می‌مانیم. نشانه‌ها در حال حاضر اصلاً مثبت نیستند!»

حال منصور هادی وخیم است/ رسانه‌های وابسته به انصارالله و شورای انتقالی جنوب یمن اخباری مبنی بر وخیم بودن حال منصور هادی از 2 هفته پیش منتشر نمودند و اعلام کردند؛ وی قادر به انجام وظایف خود نیست و در حال حاضر برای جایگزینی وی بحث‌های زیادی مطرح است و از میان افراد، نام علی محسن الاحمر و سلطان البرکانی مطرح است.

حساب بشردوستانه ترامپ خالیست/ دولت سوئیس دیروز تأیید کرد هیچ مبادله اقلام بشردوستانه از کانال اصطلاحاً بشردوستانه‌ای که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کند، برای رساندن دارو و تجهیزات پزشکی به ایران ایجاد شده، انجام نگرفته است.

طرحی برای بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت‌ها/ دبیر شورای نگهبان با اشاره به طرح اخیر مجلس دهم موسوم به اصلاح قانون انتخابات گفت: من به رئیس مجلس گفتم که باید اصلاح قانون انتخابات ناظر به سیاست‌های کلی انتخابات باشد، اما متأسفانه طرح اخیر نه‌تنها هیچ نسبتی با سیاست‌های کلی انتخابات ندارد، بلکه با هدف بی‌خاصیت کردن احراز صلاحیت داوطلبان طراحی و تصویب شده است.

تداوم دزدی عربستان از ملت یمن/ امین الشباطی، سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن اعلام کرد؛ «با وجود شیوع ویروس کرونا، ائتلاف متجاوز سعودی همچنان به دزدی کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی و مواد غذایی یمن ادامه می‌دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات