صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) قدر لیله‌القدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاءاللَه قلم تقدیر الهی در شب‌های قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آنچنان که شایسته مردم مؤمن و عزیز ماست، رقم بزند. (۱۳۸۲/۰۸/۲۳)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

بازخواني حکومت علوي

ماه مبارک رمضان علاوه بر آنکه فرصتي است براي خودسازي معنوي و بازگشت روحي آدمي به مسير تعالي، دريچه‌اي است براي يادآوري نام امیرالمؤمنین(ع) و بازخواني حکومت علوي که از ديروز تا فردا، همچنان الگوي همه حقيقت‌طلبان و عدالت‌خواهان باقی‌مانده و خواهد ماند. اين بازخواني به ضرورتي مستمر براي همه آزاديخواهان و عدالت‌طلبان در طول تاريخ تبديل شده است.

گزاره‌هاي تحليلي: اولین ملاحظه اساسي امیرالمؤمنین(ع) در باب حکومت آن است که ايشان به حکومت نه به‌مثابه هدف، بلکه ابزاري براي تحقق اهدافي متعالي مي‌نگرد که مشروعيت خود را در تلاش براي تحقق آن اهداف کسب خواهد کرد. حکومت در ذات خود در نگاه علي(ع) متاع بي‌ارزشي است که اگر در خدمت بشريت قرار گيرد؛ داراي بها و ارزش خواهد شد. لذا علي(ع) خطاب به عبدالله بن عباس مي‌فرمايند: «به خدا سوگند اين کفش بي‌ارزش نزد من محبوب‌تر است از حکومت بر شما، مگر آنکه حقي را برپا سازم يا باطلي را براندازم» (خطبه 33) دومين ملاحظه در اين باب، بررسي اهداف حکومت در نگاه علوي است. در اين نگاه، رسالت مهم و محوري پيامبران الهي رهانيدن بشر از زنجيرهاي بندگي غير و رساندن آدمي به آزادي معنوي و كمال الهي است. آزادي حقيقي، گوهري گران‌بهاست كه دين براي اعطاي آن به آدمي تلاش كرده و بر آن است تا با اقامه "حكومت حكمت" زمينه رشد و تعالي مادي و معنوي آدمي را فراهم آورد. سرور آزادگان جهان در خطبه131 نهج‌البلاغه، اهداف تشكيل حكومت را چنين برمي‌شمارد: «1- بسط عدالت در حوزه‌هاي مختلف،2- تأمین امنيت همه‌جانبه،3- ايجاد رفاه و تأمین معاش،4- بسترسازي براي تعالي روحي افراد جامعه و گسترش معنويت از طريق اجراي حدود الهي» موارد فوق را در چهارگانه عدالت، امنيت، رفاه و هدايت مي‌توان خلاصه کرد که روح و گوهر و اهداف حکومت ديني و دولت اسلامي را تشکيل مي‌دهد. سومين ملاحظه در حکومت امیرالمؤمنین، جايگاه و اعتبار مردم در حکومت است. حکومت علي(ع) يک حکومت به تمام معنا مردمي است. امام اهل مشورت است و تصميماتش را براي مردم عرضه مي‌کند و از آنان راه چاره مي‌جويد. ضمن آنکه معيار قضاوت در مورد تصمیم‌گیری‌ها را شرع مقدس قرار مي‌دهد. علي(ع) محبوب قلب‌هاي مسلمين بود و همين پشتوانه است که نام او را براي هميشه تاريخ ثبت کرده است.

نکته راهبردي: اين مشخصه‌ها امروز بايد سرلوحه نظام اسلامي در مسير تحقق دولت اسلامي قرار گیرد و انتظار ملت انقلابي از دولتمردان آن است که با همه توان براي تحقق چنين دولتي تلاش نمايد.

▼گزارش روز                     

پایان شراکت 75 ساله

در روز‌های اخیر ایالات‌متحده تصمیم به برچیدن سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت و کاهش ظرفیت‌های نظامی‌اش در عربستان گرفته است. ترامپ نیز ضمن تأیید اخبار فوق گفته است «ما از کشور‌های دیگر محافظت می‌کنیم و دیگر کشور‌ها آن طوری که باید به ما احترام نمی‌گذارند. در برخی موارد حتی آن‌ها از ما خوششان نمی‌آید. آن روز‌ها به پایان رسیده است». از سال ۱۹۴۵ که «ملک عبدالعزیز» بنیانگذار پادشاهی سعودی همراه با «فرانکلین روزولت» رئیس‌جمهور وقت آمریکا پایه‌های شراکت با واشنگتن را طی دیدار مهمی در یک کشتی آمریکایی در کانال سوئز ریختند، تا به امروز روابط دو طرف همیشه گرم و دوستانه بوده است تا اینکه در هفته‌های اخیر محمد بن‌سلمان نوه عبدالعزیز، با اتخاذ یک سیاست نفتی‌ای که به مذاق ترامپ خوش نیامده است، این روابط را پس از ۷۵ سال به «بن‌بست» کشانده است، طوری که برای نخستین بار در روابط دیپلماتیک، ترامپ پشت تلفن با لحن بی‌سابقه‌ای و با فریاد‌های بلند، بن‌سلمان را مورد سرزنش قرار داده و او را تهدید کرده است. اینکه ماجرای اختلافات اخیر ریاض و واشنگتن به سیاست‌های نفتی عربستان بازمی‌گردد، موضوع بحث حاضر نیست. مسئله فراتر از این‌هاست. در حقیقت ریشه و منشأ اصلی اختلافات موجود را باید در دو مسئله مهم جستجو کرد. نخست، سیاست‌های «منفعت‌طلبانه» ترامپ و دوم، «افول» قدرت منطقه‌ای عربستان. روابط آمریکا و عربستان برخلاف دیدگاه‌هایی که این روابط را «استراتژیکی» یا راهبردی تلقی می‌کنند، یک روابط «تاکتیکی» و عمودی، یعنی دستوری و از بالا به پایین است. آمریکا همواره به عربستان به‌مثابه ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای خود و تأمین آسان و کم‌هزینه منابع انرژی، نگریسته است. کاهش شدید قیمت نفت، ترامپ را به این جمع‌بندی رسانده که عربستان دیگر چیزی برای دوشیدن ندارد. این در حالی است که افول قدرت و جایگاه منطقه‌ای عربستان نیز که ناشی از سیاست‌های نابخردانه و «جنون‌آمیز» بن‌سلمان جوانک و خام است، دولت آمریکا را به این تصمیم رسانده که شرط‌بندی روی اسب بازنده، یک خطاست.

گزاره تحلیلی: سیاست‌های اخیر ترامپ در قبال عربستان، یک‌بار دیگر نشان داد که رژیم آمریکا تحت هیچ شرایطی مورد اعتماد نیست؛ همان سخن معروف و خلاف مصالح بشری وینستون چرچیل که می‌گوید «نه کشوری برادر ماست و نه دشمن دائمی ماست. ما برحسب منافعمان باید روابطمان با کشور‌ها را تنظیم کنیم».

▼ اخبار ویژه             

نزدیکی به رژیم صهیونیستی؛ این بار به بهانه کرونا

"اورشلیم پست" نوشت: «سه کشور در حوزه خلیج[فارس] ازجمله بحرین، طی هفته‌های اخیر پیرامون دریافت اطلاعات و کمک برای مقابله با این ویروس با اسرائیل رایزنی کردند.» به نوشته این روزنامه، این سه کشور ضمن ابراز توجه به ابزارهای لازم برای مقابله با کرونا، به مرکزی درمانی شیبا در تل‌آویو رفتند. این روزنامه رژیم صهیونیستی افزود: «سفیر امارات در سازمان ملل هفته پیش تصریح کرد، دولتش آماده است تا در زمینه تولید واکسن کرونا با اسرائیل همکاری کند.»

فرقه‌ای که بی‌سروصدا در کشور قدرت می‌گیرد/ یکی از فرق سنتی درویشی فعال در کشور، فرقه «ذهبیه» است که شاید برخلاف سایر جریان‌های درویشی مانند نعمت اللهی گنابادی یا نوربخش، سیاستی نامریی و خزنده دارد. درک ملموس‌تر این امر از طریق رفتارشناسی فرقه مزبور میسر است؛ اساساً ذهبیه همواره خود را جریانی بی‌حاشیه جلوه داده تا بیشتر توجهات بر جریان‌هایی چون نعمت‌اللهی، سلطانعلی شاهی و تحرکاتشان مانند فاجعه خیابان گلستان هفتم تهران معطوف شود. ذهبیون با بهره‌گیری از این فرصت، توان خود را معطوف به کادرسازی تشکیلاتی و افزایش قدرت در حوزه‌های اقتصادی و حتی سیاسی کرده‌اند. مؤسس کارخانه‌های چای «احمد» و «محمود»، یکی از سران این فرقه است.

▼ اخبار

تطهیر نهضت آزادی توسط علی مطهری!

«علی مطهری» کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات مجلس یازدهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «نامه‌ای درباره نهضت آزادی را به امام منسوب می‌کنند که صحت آن برای من هنوز قطعی نیست و با همان نامه با آن‌ها برخورد شد. باید توجه داشت که اگر هم مطلبی بوده به دوران جنگ برمی‌گردد. این‌ها مخالف جنگ بودند و نظر خود را اعلام می‌کردند، احساس می‌شد که پشت جبهه و روحیه رزمندگان تضعیف می‌شود. به‌هرحال نکته اینجاست که روش‌های دوران جنگ قابل‌تعمیم به همه دوره‌ها نیست. اگر امام مثلاً پنج سال دیگر هم پس از جنگ زنده می‌ماند و سیره و روش ایشان را در شرایط غیرجنگی می‌دیدیم، آن‌وقت ملاک عمل بود.» تطهیر نهضت آزادی توسط علی مطهری در حالی است که امام خمینی(ره) -۱۹ بهمن ۱۳۶۶- در پاسخ نامه وزیر کشور درباره نهضت آزادی به صراحت می‌فرمایند: «پرونده و عملکرد این نهضت در دولت موقت شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است و دراین‌باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است. به‌حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به‌حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آن‌ها که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملت‌های مظلوم به‌ویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست‌وپا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد».

موسویان: اگر با ترامپ سازش نکنیم جنگ می‌شود!

«حسین موسویان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «مقاومت تمام‌عیار ایران مقابل تشدید فشارهای اقتصادی و سیاسی و دیپلماتیک ترامپ، می‌تواند مشوق چرخش ترامپ به سمت سازش با ایران شود. بحران کرونا و ضرورت‌های انسانی، این شانس را در اختیار ترامپ گذاشته است تا بدون پذیرش علنی شکست سیاست فشار حداکثری، به سمت حل مشکلات با ایران تغییر مسیر دهد. نهایتاً معلوم نیست که ترامپ کدام‌یک از دوم سیر را انتخاب خواهد کرد. اگر او تسلیم فشار تندروها و تشنگان جنگ شود، ممکن است مسیر تخاصم فعلی او با ایران، منجر به درگیری نظامی هم بشود. چنین وضعیتی نه‌تنها موجب ویرانی بیشتر منطقه، بلکه عواقب بحران کرونا را نیز تشدید خواهد کرد». وی مدعی شده است که نتیجه مقاومت ایران در مقابل خوی سلطه‌گری و غارتگری آمریکا از دو حالت خارج نیست، یا به مذاکره (به قول موسویان سازش) می‌انجامد و یا جنگ می‌شود. اکنون به اذعان اندیشکده‌ها و تحلیلگران غربی، آمریکا به‌شدت در موضع ضعف قرار دارد. رکوردزنی آمریکا در تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در کنار وضعیت اسفناک این کشور در تأمین اقلام بهداشتی مراکز درمانی، شرایط نامطلوبی برای مقامات آمریکایی ایجاد کرده است. به همین دلیل و دلایل فراوان دیگر، از جمله؛ اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی ایرن، گزینه نظامی علیه ایران به‌هیچ‌عنوان روی میز مقامات آمریکایی نیست. «کاسبان ترس» و به عبارتی «کاسبان سایه جنگ» همچنان مشغول‌اند، اما «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند» و مردم ایران زیر بار مذاکره با قاتلان حاج قاسم سلیمانی نمی‌روند.

عجیب‌ترین نرخ رشد جمعیت در سال 98

خبرگزاری مهر گزارش داد؛ از سال ۹۴ تاکنون، با کاهش نرخ موالید، بحران کاهش جمعیت و کاهش جمعیت جوان کشور روبرو شده‌ایم. در کنار این موارد شاخص نرخ رشد کشور که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جمعیتی است، در دهه نود روندی نزولی را در پیش گرفته است. نرخ رشد جمعیت سال ۱۳۹۰ معادل ۱.۲۹ درصد بود و سال ۱۳۹۵ به ۱.۲۴ درصد رسید تا اینکه در سال ۹۸ این رقم برخلاف تمامی پیش‌بینی‌های پژوهشی به کم‌تر از یک درصد رسید تا جدی بودن بحران کاهش جمعیت را بار دیگر به همه گوشزد کند. بر اساس پژوهش‌ها، پیش‌بینی می‌شد که شمار موالید سال ۹۸، رقم یک‌میلیون و ۲۰۵ هزار نفر باشد، اما دلایل متعدد معادلات را به هم ریخت و این رقم به یک‌میلیون و ۱۹۶ هزار نفر نزول پیدا کرد.

▼ اخبار کوتاه

دروغی به وزن ۹ تن طلا/ سفیر کشورمان در کاراکاس با رد ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر انتقال طلا از ونزوئلا به ایران گفت: «ارسال مقدار عنوان‌شده ۹ تن طلا توسط دولت ایران را تکذیب می‌کنم. این یک شایعه بی‌اساس و محصول دام‌های رسانه‌ای بوده و کاملاً نادرست است». حجت‌الله سلطانی سفیر افزود: «اکنون روابط ما به‌ویژه از نظر همکاری تجاری، قوی‌تر از همیشه است. ما در اینجا هستیم که تا جایی که می‌توانیم با مردم ونزوئلا همکاری کنیم. ما از [کشور‌هایی که] تحت تحریم بیگانگان هستند، حمایت می‌کنیم.» گفتنی است؛ در پی اعمال تحریم‌های شکننده آمریکا علیه ونزوئلا و تعطیلی بخش‌هایی از صنایع نفتی این کشور، ایران اقدام به اعزام مهندسین و تجهیزات صنعتی به این کشور نموده است و رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که ایران دستمزد حاصل از این کمک‌ها را با طلا دریافت می‌کند.

تداوم همکاری‌های امنیتی با عراق/ «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق از همکاری‌های امنیتی این کشور با طرف‌های دیگر سخن گفت. بر اساس این گزارش، وی گفت: «هماهنگی‌های امنیتی عراق با ایران، سوریه و روسیه ادامه دارد». الخفاجی اعلام کرد: «فرماندهی عملیات مشترک عراق از طریق همکاری‌های امنیتی با کشور‌های مذکور، به مبارزه با بقایای عناصر تروریستی می‌پردازد و مواضع آن‌ها را هدف قرار می‌دهد. در چنین شرایطی، بقایای عناصر تروریستی داعش قادر به گسترش ناامنی در عراق و ضربه به نیرو‌های امنیتی در این کشور نیستند.»

اقتصاد اروپا در گرداب کرونا/ به گزارش ایرنا، کمیسیون اروپا به‌تازگی گزارش پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ۲۰۲۰ را منتشر کرده که نشان از کوچک شدن ۷.۷ درصدی اقتصاد منطقه اروپا در سال ۲۰۲۰ است. «پائولو جنیتلونی»، عضو هیئت اقتصادی کمیسیون اروپا نیز در اظهارنظری گفته است: «اروپا در حال تجربه شوک اقتصادی است که از زمان رکود بزرگ در سال ۱۹۳۰ تاکنون، سابقه نداشته است. در این شرایط، هم شدت رکود اقتصادی و هم اقدامات لازم برای بهبود این وضع بسیار سخت و نامساعد خواهد بود.»

بیمه بیکاری را پرداخت کنید/ پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص وضعیت ابلاغ مصوبات ستاد کرونا برای اجرا، تصریح کرد: «این مصوبات در مورد حمایت و فعالیت‌های اقتصادی ابلاغ نمی‌شود. وضعیت بیمه بیکاری تا الآن تعیین تکلیف نشده است. بیش از ۸۰۰ هزار نفر درخواست بیکاری کرده‌اند، اما تا امروز حتی یک نفر از بیمه بیکاری برخوردار نشده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات