صبح صادق >>  نگاه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۹۷

وصیت امام به مسئولان

اگرچه بازخوانی منظومه فکری حضرت امام خمینی(قدس‌الله نفسه الزکیه) از ضرورت همیشگی برای حفظ انقلاب اسلامی برخوردار است؛ اما ایام سالگرد پرواز ملکوتی روح خدا، فرصت مغتنمی برای توجه بیشتر به این منظومه فکری است. وصیت‌نامه سیاسی‌ـ الهی امام خمینی(ره) را می‌توان به نوعی عصاره مکتب امام در حوزه سیاسی دانست
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / دکتر یدالله جوانی

اگرچه بازخوانی منظومه فکری حضرت امام خمینی(قدس‌الله نفسه الزکیه) از ضرورت همیشگی برای حفظ انقلاب اسلامی برخوردار است؛ اما ایام سالگرد پرواز ملکوتی روح خدا، فرصت مغتنمی برای توجه بیشتر به این منظومه فکری است. وصیت‌نامه سیاسی‌ـ الهی امام خمینی(ره) را می‌توان به نوعی عصاره مکتب امام در حوزه سیاسی دانست. با نگاه کارکردگرایانه به وصیت‌نامه، مسئولان و صاحب‌منصبان در نظام جمهوری اسلامی می‌توانند این پرسش را مطرح کرده و به دنبال پاسخ آن باشند که «حضرت امام(ره) در مقام رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار نظام مردم‌سالاری دینی، از آنان در جایگاه یک مسئول و صاحب منصب در این نظام چه انتظاراتی دارند؟»

۱ـ رهبری: «وصیت اینجانب به رهبر و شورای رهبری در این عصر... آن است که خود را وقف در خدمت به اسلام و جمهوری اسلامی و محرومان و مستضعفان نمایند.»

۲ـ دستگاه قضا: «از مهمات امور مسئله قضاوت است که سروکار آن با جان و مال و ناموس مردم است... از شورای عالی قضایی می‌خواهم... دست کسانی که با جان و مال مردم بازی می‌کنند و آنچه نزد آنان مطرح نیست عدالت اسلامی است، از این کرسی پراهمیت کوتاه کنند.»

۳ـ مجلس شورای اسلامی: «از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیت و برادری با هم‌مجلسیان خود رفتار و همه کوشا باشند که قوانین خدای نخواسته از اسلام منحرف نباشد.»

۴ـ شورای نگهبان: «از شورای نگهبان می‌خواهم و توصیه می‌کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آینده، که با کمال دقت و قدرت وظایف اسلامی و ملی خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتی واقع نشوند و از قوانین مخالف شرع مطهر و قانون اساسی بدون هیچ‌گونه ملاحظه جلوگیری نمایند.»

۵ـ قوه مجریه و وزرا: «از اموری که اصلاح و تصفیه و مراقبت از آن لازم است، قوه مجریه است... وصیت اینجانب به وزرای مسئول در عصر حاضر و در عصرهای دیگر آن است که... با ید همه خدمتگزار ملت و خصوصاً مستضعفان باشید و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن حرام و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می‌شود.»

در وصیت‌نامه سیاسی‌ـ الهی حضرت امام خمینی(ره) برای همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و آحاد مردم با عناوین گوناگون، توصیه‌های راهبردی آمده است. با تحلیل محتوای وصیت‌نامه برای فهم درست و دقیق انتظارات امام(ره) از مسئولان می‌توان گفت، اهم این انتظارات عبارت است از: مردمی بودن و خدمت به مردم و به ویژه به توده‌های محروم جامعه، کار برای خدا و تلاش برای حفظ اسلام و عمل به آن، تلاش برای حفظ انقلاب و جمهوری اسلامی، ساده‌زیستی و پرهیز از خلق و خوی اشرافی‌گری، حفظ روحیه جهادی و مبارزه و پرهیز از عافیت‌طلبی و دنیاگرایی، ایستادگی همیشگی در کنار مظلوم و در مقابل ظالم، غافل نشدن از کید و مکر آمریکا و رژيم صهیونیستی، تلاش مستمر برای رهایی مستضعفان جهان از چنگال متکبران، پرهیز از تفرقه و تقویت وحدت، مبارزه با فرهنگ منحط غربی و ترویج فرهنگ اسلامی و... .

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات