صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۴۰

آمریکا نقش بازی می‌کند؟!

بیش از سه هفته از تظاهرات مردم آمریکا علیه هیئت حاکمه این کشور می‌گذرد اما نه‌تنها اعتراضات کاهش نیافته است[...]

یادداشت: بیش از سه هفته از تظاهرات مردم آمریکا علیه هیئت حاکمه این کشور می‌گذرد اما نه‌تنها اعتراضات کاهش نیافته است بلکه شاهد گسترده‌تر شدن این تظاهرات‌ها هستیم؛ بزرگ‌ترین اعتراض‌ در روز شنبه در واشنگتن مقابل کاخ سفید برگزار شد جایی که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ورود معترضان به نزدیکی کاخ سفید از موانع بتنی و فنس استفاده کردند. برخی ناظران این نوع مهار معترضان را نمادی از نظامی‌کردن به‌جای ترویج دموکراسی و ایجاد فضای باز از سوی دولت ترامپ تلقی می‌کنند. در دستان آن‌ها شعارنوشته‌های مختلفی در اعتراض به وضع موجود، ازجمله؛ «جان سیاهان مهم است» و «نمی‌توانم نفس بکشم» دیده می‌شد. چنین تظاهرات‌هایی در میان کشورهای هم‌پیمان آمریکا هم دیده می‌شود

نکات تحلیلی: در شرایطی که آمریکا در داخل و خارج با وضعیت بحرانی مواجه است، شاهد برخی تحرکات هستیم که حکایت از آن دارد که آمریکا سعی می‌کند به جهان حالت تعادل خود را به جهانیان نشان دهد. 1- در این راستا آمریکا سعی می‌کند همچنان تحریم و تهدید ایران را در اولویت رسانه‌ای خود قرار دهد و نورافکن رسانه‌ها را از کاخ سفید به سمت تهران بچرخاند و به همین خاطر در سه هفته گذشته اقداماتی مانند؛ تحریم دوباره 125 کشتی و نفت‌کش مرتبط با ایران را توسط وزارت خزانه‌داری منتشر کرد، گزارش دیکته شده خود در مورد حمله یمنی‌ها به آرامکو را به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل داد تا ایران را مقصر جلوه دهد، معافیت‌های هسته‌ای ایران را لغو کرد و از طرف دیگر با جنجال رسانه‌ای موضوع لغو تحریم تسلیحاتی ایران را برجسته‌سازی می‌کند و... 2- ایالات‌متحده آمریکا از طریق آنچه آن را به‌غلط "قانون سزار" نامیده است درصدد ایجاد هرج‌ومرج منطقه‌ای در کشورهای سوریه، لبنان و عراق است قانون مذکور، تحت عنوان «سزار»، پس از انتشار عکس‌هایی از زندانی‌های سوری که در زندان نظام اسد مورد شکنجه قرار می‌گیرند، تصویب شد. در شرایطی که آمریکا تبدیل به یک شکنجه‌گاه شده است و در مقابل افکار عمومی محکوم است با چنین سرک کشیدن‌هایی به زندان‌ها و استناد به عکس‌های جعلی یک عکاس ضد سوری نوعی تلاش برای حفظ پرستیژ است.

نکته راهبردی: توپ در زمین آمریکا است، آمریکا هم باید به افکار عمومی جهان جواب بدهد و هم باید از مواضع استعماری و استکباری خود عقب‌نشینی کند؛ آمریکا وارد دوره جدیدی خواهد شد و با این بیانیه‌ها نمی‌تواند اوضاع مشتت خود را جمع کند.(نویسنده: فرهاد مهدوی)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات