صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۲۲۲
گفت‌وگوی صبح صادق با ذبیح‌الله خداییان، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

مبارزه با مفاسد هم از درون و هم از بیرون قوه قضائیه است

اواسط اسفند ماه سال 1397، رهبر معظم انقلاب در حکمی حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» را به سمت رئیس قوه قضائیه منصوب کردند. رهبری در این حکم  فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت، سوابق طولانی ایشان در قوه قضائیه و آشنایی کامل با همه زوایای آن را از دلایل این انتخاب نام بردند. ایشان بر لزوم تحول در قوه قضائیه و شروع پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب است، تأکید فرمودند. رهبری در این حکم هشت توصیه مهم را برای تحول دستگاه عدالت به رئیس قوه قضائیه خطاب کردند که شامل زمان‌بندی برای سند تحول قضائی، مردمی و انقلابی و ضدفساد بودن، نیروی انسانی صالح، احیای حقوق عامه و آزدی‌های مشروع، استفاده از جوانان صالح و انقلابی، عزیز دانستن قاضی،‌ برخورد قاطع و همکاری و هم‌افزایی با دیگر قواست. برای بررسی اقدامات انجام‌شده در راستای تحول قوه قضائیه با «ذبیح‌الله خداییان» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون حقوقی سابق قوه قضائیه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در حکم رئیس قوه قضائیه به منظور تحول در دستگاه قضا، آیا برنامه اجرایی برای انجام آنها تهیه شده است؟

جناب آقای رئیسی با شناختی که از ظرفیت‌ها، نقاط ضعف و قوت، کمبودها و آسیب‌های قوه قضائیه داشتند، قبل از شروع به کار در دوره جدید با انجام کارهای کارشناسی و استفاده از رأی و نظر صاحب نظران نسبت به تهیه طرح تحول در قوه قضائیه اقدام و آن را به محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم کرد که معظم‌له ضمن تأیید آن طرح، دستورهایی در تکمیل آن صادر فرمودند؛ از جمله اینکه فرمودند: برای اجرای طرح تحول زمان تعیین کنند و بر اجرای آن نظارت فعال داشته باشند.

این کار انجام شد و برای انجام طرح مذکور به تناسب میزان اهمیت کار، برنامه‌های بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت تعیین و برای هر برنامه مسئول اجرا و نظارت تعیین شده است و تاکنون برنامه‌ها به شکلی که تنظیم شده‌اند، در جریان هستند.

یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، استفاده از جوانان در مسئولیت‌ها بوده است، آیا به این توصیه عمل شده است؟

به این توصیه به خوبی عمل شده و بسیاری از مسئولیت‌ها به جوانان سپرده شده و معمولا از کسانی استفاده شده است که دارای روحیه جهادی باشند؛ به علاوه میانگین سنی مسئولان ستادی و استانی در این دوره از کلیه دوره‌های مدیریتی در قوه قضائیه کمتر است؛ البته رهبر معظم انقلاب درباره استفاده از جوانان نیز فرموده‌اند جوان کسی است که روحیه جوانی و جهادی داشته باشد و در تشریح این موضوع «شهید سلیمانی» را مثال زدند.

درباره مبارزه با مفاسد چه اقداماتی انجام شده است؟

در دوره مدیریت آقای رئیسی مبارزه با مفاسد با جدیت پیگیری شده و به اجرا در آمده است و این مبارزه چند ویژگی دارد. اول اینکه، مبارزه با مفاسد از درون و بیرون قوه قضائیه شروع شده است و مردم شریف شاهد هستند در برخورد با قاضی و کارمند متخلف کوتاهی صورت نمی‌گیرد. امروزه جلسه محاکمه کسانی که در قوه قضائیه مسئولیت‌هایی داشته‌اند، مانند سایر متهمان، با جدیت ادامه دارد و جلسات دادگاه هم علنی است. دوم اینکه، مبارزه با فساد بدون تبعیض اعمال می‌شود و برای قوه قضائیه فرقی ندارد متهم چه کسی باشد. سوم اینکه مبارزه با فساد از دانه‌درشت‌ها شروع شده است. برخی متهمان نسبت‌های نزدیک با برخی مسئولان عالی‌رتبه کشور دارند یا از زور و قدرت مالی و حمایتی برخوردارند؛ اما قوه قضائیه بدون توجه به این موضوعات برخورد با آنها را با قاطعیت ادامه داده است و نسبت به اجرای احکام صادره اقدام می‌کند. چهارم اینکه، رئیس قوه قضائیه بارها تأکید می‌کند در این برخوردها قُضات باید صرفا موازین شرعی و قانونی را مد نظر قرار دهند و تحت تأثیر جوسازی و حاشیه‌سازی‌ها قرار نگیرند و دقت کنند حقی از بی‌گناهی تضییع نشود.  دیگر اینکه، این مبارزه در تمام سازمان‌های قوه قضائیه نیز اعمال می‌شود؛ می‌بینید در یک سال گذشته بیش از صد نفر از افراد متخلف فقط در سازمان ثبت، دستگیر شده‌اند و بسیاری از افراد دلال و کارچاق‌کن در این سازمان شناسایی و دستگیر شدند.

قوه قضائیه چقدر در بحث حمایت از شعار سال فعالیت کرده است؟

در این باره اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ از جمله اینکه ستاد مرکزی حمایت از اقتصاد مقاومتی با مسئولیت معاون اول قوه قضائیه و عضویت مسئولان عالی قضائی تشکیل شده است و در استان‌ها هم ستادهای استانی تشکیل که مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی را با جدیت پیگیری و رفع می‌کنند، تشکیل شده‌اند و تاکنون صدها واحد تولیدی را که در شرف تعطیلی بوده‌اند یا تعطیل شده بودند،‌ به چرخه تولید برگردانده‌اند.  در حمایت از تولید داخلی، با قاچاق کالا به شدت مبارزه و از سرمایه‌گذاری مشروع حمایت می‌شود. ریاست قوه قضائیه به هر استانی که سفر می‌کند، با کارآفرینان و تولیدکنندگان جلسات چندساعته کاربردی می‌گذارد و مشکلات آنها را به شخصه پیگیری می‌کند. ما در سازمان ثبت نیز با کمک وزارت اقتصاد و دارایی نسبت به ایجاد پنجره واحد برای بهبود فضای کسب‌وکار اقدام کرده‌ایم و همه دستگاه‌هایی که در بهبود فضای کسب‌‌وکار مؤثر هستند، یک ‌جا جمع شده‌اند تا موانع کسب‌وکار را بر طرف کنند. این اقدام در تهران انجام شده است و ان‌شاءالله سعی می‌کنیم در استان‌ها نیز آن را اجرایی کنیم که با این اقدام، ‌مدت ۷۳ روز برای شروع کسب‌وکار را به سه روز کاهش داده‌ایم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات