صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۳۲۵۴

منطق عدم مذاکره با قدرت رو به افول

مذاکره با ترامپ قمارباز که همه اعتبار و حیثیت و آبرویش را در قمار باخته و شخصاً به عنوان یکی از نشانه های افول کاری عبث محسوب می شود و اساساً مذاکره با کشوری که رو به افول است و همچون کشتی تایتانیک در حال غرق شدن تدریجی است، دستاوردی نخواهد داشت.
پایگاه بصیرت / ابوالحسن سلطانی زاده*
فراز و فرود‌های فراوان در موضوع مناسبات ایران و آمریکا به ویژه در یک سال اخیر باز هم تاکید بر مذاکره را در گفتمان رهبران کاخ سفید کمرنگ نساخته و اتفاقاً شرایط فعلی ناشی از مسائل داخلی و خارجی آمریکا این گزاره را نزد ترامپ و همقطارانش به کلید واژه‌ای پر اهمیت‌تر تبدیل کرده است؛ اظهارنظر چندباره و البته صریح ترامپ مبنی بر اینکه آماده توافق سریع با ایران هستیم نشان از تلاش مجدد واشنگتن برای استفاده تبلیغاتی از برگ برنده مذاکره با ایران در شرایطی دارد که او در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آبان ۹۹ خود را در برابر رقبایش کم توان‌تر و بی دفاع‌تر از همیشه می‌بیند. دولتمردان آمریکا طی سال‌های اخیر برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره و بهره برداری تبلیغاتی از گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران ابزار‌های مختلفی از تحریم و فشار تا ارعاب و تشویق را به کار گرفتند. ترامپ اخیراً نیز با طرح این ادعا که ایران در انتظار پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات در انتخابات است، با تاکید بر پیروزی خود در انتخابات آتی، ایران را به مذاکره دعوت کرده است. وی چندی پیش گفته بود؛ «ایران می‌خواهد جو بایدن برنده شود، بگذارید من صریح به شما بگویم من می‌توانم بهترین توافق و سریعترین توافق را با ایران انجام بدهم. آن‌ها می‌خواهند من ببازم. جان کری و بقیه به آن‌ها گفته اند صبر کنید، اگر ترامپ ببازد شما صاحب و مالک امریکا می‌شوید. من گفتم ما میتوانیم صبر کنیم، تهران می‌تواند صبر کند، اما بعداً باید هزینه بزرگ و وحشتناکی را برای توافق بپردازد.» همچنین برایان هوک مسئول ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرده بود، ترامپ آماده گفتگو با تهران است.

اما حقیقت میدانی امریکا برای ترامپی که این روز‌ها دست و پا می‌زند با ایران مذاکره کند، آن است که:
۱- ناآرامی‌های گسترده در شهر‌های آمریکا در اعتراض به رفتار تبعیض آمیز و خشن پلیس با سیاه پوستان، اظهارنظر‌های افراطی ترامپ و اوباش و تروریست خواندن معترضان، بنزینی بر آتش اعتراضات شد که تصویری روشن از ناکارآمدی و بی تدبیری شخص ترامپ را در عرصه داخلی به نمایش گذاشت.
۲- شیوع گسترده کرونا و مشکلات درمانی و معیشتی برای اقشار کم برخوردار در این کشور ذهنیت جامعه را در خصوص رویکرد و شیوه مدیریت ترامپ در جامعه به واقعیت ناکارآمدی نزدیک‌تر کرد.
۳- انتشار بخش‌هایی از کتاب جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مورد کاخ سفید و بیان مسائلی در خصوص کاستی‌ها و ایرادات مدیریتی ترامپ در عرصه داخلی و بین المللی ضربه دیگری به وجهه و کمپین انتخاباتی نیمه جان ترامپ وارد کرد. انتشار این کتاب واقعیت‌هایی را برملا خواهد کرد که در آستانه انتخابات به ضرر ترامپ خواهد بود.
۴- ضعف و ناکارآمدی در عرصه اقتصادی و به ویژه افزایش آمار بیکاری تحت تاثیر ناشی از شیوع گسترده کرونا و سوء مدیریت دولت آمریکا به یک مولفه تاثیر گذار برای رقیب وی تبدیل خواهد شد.
۵- درعرصه بین‌المللی هم ترامپ کارنامه قابل قبولی از خود بر جای نگذاشته است؛ مذاکره با کره شمالی به بی اعتمادی مضاعف به آمریکا از سوی کره شمالی تبدیل شد و این الگوی بی اعتمادی به روابط با چین، روسیه و حتی اروپا نیز سرایت کرده است.
۶- اظهار نظر‌ها و تصمیمات خارج از اصول و عرف بین‌الملل نیز کارنامه سیاست خارجی ترامپ را ضعیف‌تر از همیشه کرده است.
 در چنین شرایطی رئیس جمهور آمریکا طرح مذاکره با ایران را مطرح می‌کند که البته جمهوری اسلامی ایران مذاکره با ترامپ را به طور کلی بی ثمر می‌داند و معتقد است خروج یکجانبه آمریکا از برجام ماهیت غیرقابل اعتماد بودن آمریکا در مذاکرات را به همگان ثابت کرده و اکنون اصل مذاکره با آمریکا نزد مسئولان کشورمان از اساس بی اعتبار شده است و این مذاکرات مضر و ممنوع تلقی می‌شود و این یعنی ریختن آب پاکی روی دست ترامپ که این روز‌ها و در کارزار انتخاباتی خویش به دنبال استفاده از برگ برنده کشاندن ایران به پای میز مذاکره و پیدا کردن دست برتر در انتخابات است.
رهبر معظم انقلاب که بار‌ها و بار‌ها به علت شناخت عمیق از مبانی فکری و رفتاری سردمداران کاخ سفید، مذاکره را برای منافع ملی کشور بی فایده و بلکه مضر دانسته بودند در شهریور ۹۸ به نکته مهم اشاره کرده و طرح مذاکره از سوی کاخ سفید را یک ترفند خوانده و در جمع بندی سخنانشان گفتند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهیم کرد و باید ثابت کنیم که فشار حداکثری آمریکا در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد، چرا که یکی از اهداف آمریکا اثبات موفق بودن فشار حداکثری به عنوان یک سیاست موفق و تداوم این سیاست برای مقاطع بعدی می‌باشد. واقعیت این است که مذاکره با ترامپ قمارباز که همه اعتبار و حیثیت و آبرویش را در قمار باخته و شخصاً به عنوان یکی از نشانه‌های افول کاری عبث محسوب می‌شود و اساساً مذاکره با کشوری که رو به افول است و همچون کشتی تایتانیک در حال غرق شدن تدریجی است، دستاوردی نخواهد داشت و این افول در سخن حکیمانه مقام معظم رهبری نهفته است که فرمودند: «آمریکا رو به افول است و عوامل این افول هم مربوط به دیروز و امروز نیست که یک کسی بخواهد آن را علاج کند. عامل این وضعیتی که آمریکایی‌ها به آن دچار شده اند یک عامل بلندمدت است که در طول تاریخ این وضعیت را به وجود آورده اند که نتیجه‌اش هم افول است و این یک سنت الهی است و محکوم به ساقط شدن و افول و زائل شدن از صحنه قدرت جهانی هستند.» 40
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات