صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۳۳۲۰

ضامن روند آستانه، گفت‌وگوهای سوری ـ سوری است / حمایت قاطع از حاکمیت و مرم سوریه

ضامن روند آستانه، همواره از گفت‌وگوهای سوری ـ سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: بر عزم خود برای مبارزه با تروریزمِ داعش و القاعده و سایر مجموعه‌های ذیل آن‌ها در تمامی منطقه از جمله سوریه تأکید می‌کنیم.
حجّت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، عصر امروز (چهارشنبه ۱۱ تیرماه) در نشست روند آستانه که از طریق ویدئوکنفرانس با رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و با محوریت مسائل سوریه برگزار شد، گفت: لازم می‌دانم بر لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی و استقلال سوریه و تعیین سرنوشت این کشور تنها به دست مردم آن از طریق گفت‌وگوهای سوری ـ سوری و بدون مداخله خارجی تأکید کنم.

وی ادامه داد: در حالی اجلاس مجازی سران روند آستانه را برگزار می‌کنیم که جهان با معضلی به‌نام پاندمی ویروس کرونا مواجه است و مردم سوریه نیز از این بیماری مستثنی نیستند.

آمریکا تحریم‌های «سزار» را با هدف رسیدن به امیال نامشروع سیاسی خود تحمیل کرده است
روحانی با بیان اینکه شیوع کرونا مشکلات بهداشتی و اقتصادی گسترده‌ای را در سوریه ایجاد کرده و مردم این کشور، نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند، گفت: رژیم آمریکا در چنین شرایطی و در ادامه تحریم‌های گذشته و تلاش‌های مذبوحانه خود برای فشار به مردم سوریه، تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی تازه‌ای موسوم به «سزار» را با هدف رسیدن به امیال نامشروع سیاسی خود تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام نوعی تروریزم اقتصادی است که ناقض حقوق بشردوستانه و حاکمیت ملت‌هاست. جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن هرگونه تحریم علیه ملّت‌ها در جهان خصوصاً‌ سوریه، تأکید می‌کند که به حمایت‌های خود از مردم و دولت مشروع سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.

آنچه آمریکا از طریق گروه‌های تروریستی به‌دست نیاورده از تحریم سوریه به‌دست نمی‌آورد 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات نامشروع و غیرانسانی رژیم آمریکا هیچگونه خللی در اراده کشورهای دوست و متحد سوریه ایجاد نخواهد کرد، تصریح کرد: آمریکا بداند آنچه از طریق گروه‌های تروریستی به دست نیاورده نمی‌تواند از طریق تحریم و مجازات مردم سوریه به‌دست بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است هرچه سریعتر نیروهای تروریست آمریکایی از سوریه و کل منطقه خارج شوند و حاکمیت سوریه در کل این کشور گسترده شود.

روحانی، کمک به مردم سوریه در راستای بازگشت آوارگان به سرزمین خود را مورد تأکید قرار داد و گفت: هرگونه مشروط نمودن کمک‌های انسانی به تحقق اهداف سیاسی، این روند را مختل خواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز با گذشت بیش از ۹ سال از آغاز بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه حل بحران سوریه، سیاسی است و راه حل نظامی نخواهد داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به عنوان کشورهای ضامن روند آستانه، همواره از گفت‌وگوهای سوری ـ سوری در چارچوب توافقات ایجاد شده در روند آستانه حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: بر عزم خود برای مبارزه با تروریزمِ داعش و القاعده و سایر مجموعه‌های ذیل آن‌ها در تمامی منطقه از جمله سوریه تأکید می‌کنیم.

حسین در ادامه سخنان خود در نشست فوق‌العاده مجازی رؤسای جمهور کشورهای ضامن صلح روند آستانه تأکید کرد:‌ امروز در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این راه صورت گرفته است. در اینجا لازم می‌دانم یادی کنم از تمام شهدای مبارزه با تروریسم، به ویژه در رأس آن شهید سپهبد قاسم سلیمانی.

آمریکا قهرمان مبارزه با تروریسم را به شهادت رساند 
وی افزود: کسانی که ادعای مبارزه با تروریسم داشتند یعنی آمریکا، قهرمان مبارزه با تروریسم را در منطقه و همراهانش را به شهادت رساندند. 

رئیس‌جمهور گفت: تأکید می‌کنم مبارزه با تروریسم تا محو کامل آن از سوریه و به طور کلی منطقه ادامه خواهد داشت. در این راه در حالی که نباید امنیت و جان غیر نظامیان در خطر بیفتد نمی‌بایست اجازه دهیم تا تروریست‌ها از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

احترام به حاکمیت ملی و استقرار سوریه نیز اصلی خدشه‌ناپذیر است
وی افزود: در حالی که سخن از مبارزه با تروریسم زده می‌شود، اما احترام به حاکمیت ملی و استقرار سوریه نیز اصلی خدشه‌ناپذیر است؛ سوریه‌ای متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع قدرت‌های خارجی، نه تنها منجر به بازگشت آرامش به این کشور پس از سال‌های طولانی می‌شود و کاهش رنج مردم را به دنبال خواهد داشت بلکه به ثبات و امنیت همسایگان نیز کمک خواهد کرد.

حضور نامشروع آمریکا در سوریه عامل بی‌ثباتی برای کل منطقه است
روحانی افزود: حضور نامشروع نیروهای اشغالگر آمریکا در خاک سوریه به عاملی بی‌ثبات‌کننده برای سوریه و کل منطقه تبدیل شده و در کنار آن با افزایش پایگاه‌های غیر قانونی نظامی در مناطق نفت‌خیز سوریه در شرق فرات در حال غارت منابع طبیعی این کشور می‌باشند.

رئیس جمهور افزود: همچنین لازم است به افزایش دامنه تجاوزات صهیونیستی به خاک سوریه اشاره کنم و این اقدامات تجاوزگرانه را شدیداً می‌کنیم. اقدامات رژیم صهیونیستی در کنار اشغال منطقه جولان علاوه بر نقض حاکمیت سوریه به عنوان عامل بی‌ثباتی و تهدیدکننده صلح و امنیت منطقه بود و پیامدهای آن متوجه این رژیم اشغالگر خواهد شد.
روحانی در پایان ضمن قدردانی از رؤسای جمهور روسیه و ترکیه و ابراز خوشحالی از برگزاری این مراسم به سخنان خود پایان داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات