صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۵۴

شکست از دشمن فرضی

شیوع ویروس کرونا در ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» در اردیبهشت 99 خبر از زمین‌گیر شدن این ناو در برابر دشمن نامرئی می‌داد[...]

یادداشت: شیوع ویروس کرونا در ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» در اردیبهشت 99 خبر از زمین‌گیر شدن این ناو در برابر دشمن نامرئی می‌داد؛ 1000 نفر از خدمه ناو به این ویروس آلوده شدند و آمریکا مجبور شد 4000 خدمه دیگر را در جزیره گوام مستقر کرده و ناو روزولت را از وضعیت عملیاتی خارج کند. بااین‌حال، ضعف ناوهای آمریکایی که زمانی غول‌های دریایی خوف آور برای کشورهای جهان محسوب می‌شدند به این خبر خلاصه نمی‌شود. این روزها روند اخلال در مأموریت ناوهای آمریکایی بیش‌ازپیش آشکار شده است.

گزاره‌های خبری: 1- صبح روز یک‌شنبه انفجاری در عرشه ناو هواپیمابر «یو اس اس بونهوم ریچارد» در منطقه سان دیه‌گو، روی داد. «مایک رانی» سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام بدون ارائه جزئیات و دلایل این حادثه که البته تاکنون نیز باوجود گذشت ساعت‌ها، حرفی از آن زده نشده، اعلام کرد؛ ۱۷ ملوان و چهار غیرنظامی این ناو که دچار «جراحات غیرکشنده» شده بودند، در بیمارستان بستری شدند؛ اما رسانه‌های این کشور اعلام می‌کنند که تعداد تلفات این حادثه از آمار اعلامی بالاتر است و شدت آتش به‌اندازه‌ای است که امکان مهار آن نیست و هزینه‌های بعدی برای بازسازی ناو نیز به‌قدری بالا برآورد می‌شود که از رده خارج کردن آن معقول‌تر به نظر می‌رسد. 2- علاوه بر اشکالات امنیتی ناوهای آمریکایی، این روزها عقب‌ماندگی فنّاوری به‌کاررفته در آن‌ها نیز بلای جان نیروی دریایی آمریکا شده است. به‌تازگی اعلام شد که برنامه شناورهای جنگی LCS آمریکا باوجود هزینه‌های فراوان و تبلیغات بسیار زیاد در خصوص ویژگی‌ها و اهمیت عملیاتی شدنشان، راه به‌جایی نبرده و حالا خبرها از بازنشسته کردن ۴ ناو اولیه این سری حکایت می‌کنند. این کشتی‌ها قرار بود مشخصاً در خلیج‌فارس و برای مقابله با بخشی از توان دریایی کشورمان، نقش‌های جنگ ضد زیردریایی، مین‌روبی و مقابله با تهدید قایق‌های تندرو را بر عهده بگیرند، اما به علت ناتوانی در رسیدن به هدف، این پروژه از برنامه تحقیقاتی نیروهای نظامی آمریکا خارج شده است.

گزاره تحلیلی: امریکا در چند دهه پیش با در اختیار داشتن ناوهای غول‌پیکر، یک ابرقدرت دریایی محسوب می‌شد؛ اما آنچه امروز مسلم است، این داشته نظامی در زمانه فعلی چندان کارایی ندارد و جز هزینه برای این کشور عایدی نداشته است. همچنین اتفاقات اخیر روی داده برای ناوها، بالگردها و هواپیماهای آمریکایی حاکی از این واقعیت است که توان نظامی این کشور برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای، همچون سایر عناصر قدرت این کشور با آسیب‌پذیری‌های جدی مواجه است. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات