صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۳۸۲۶

واکسن کسب رای

تعجیل ترامپ برای تولید فوری واکسن ، آن هم برای اهداف سیاسی و انتخاباتی، معنایی جز بی اهمیت بودن جان شهروندان آمریکایی برای وی نخواهد بود.
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بصیرت به نقل از روزنامه جام جم، رشد تصاعدی تعداد مبتلایان و تلفات کرونا در آمریکا، منجر به افزایش خشم و نارضایتی شهروندان این کشور از ترامپ و جمهوریخواهان شده است. همان طور بسیاری از کارشناسان آمریکایی پیش بینی می کردند، کووید- ۱۹ به پاشنه آشیل کاخ سفید در انتخابات تبدیل شده است. گرچه ترامپ تلاش می کند با اعلام کشف واکسن کرونا تا ماه اکتبر(یک ماه مانده به انتخابات آمریکا)، معادله موجود را به سود خود و به ضرر بایدن بر هم بزند، اما برخی مشاوران ترامپ در خصوص موفقیت رئیس جمهور آمریکا در هدایت این بازی تردید دارند. پایگاه آمریکایی هیل گزارش داده است، بخش مهمی از نارضایتی افکار عمومی در قبال عملکرد دولت ترامپ، مربوط به اوایل شیوع این ویروس و سوء مدیریت کاخ سفید در خصوص آن بوده است. کشف واکسن کرونا می تواند تا حدودی منجر به افزایش محبوبیت ترامپ شود اما ممکن است نتواند به تنهایی تضمین کننده پیروزی وی در انتخابات ماه نوامبر باشد؛ ضمن آن که حتی در صورت توزیع فوری واکسن کرونا ، متخصصان هشدارها و انتقاداتی را در این خصوص مطرح خواهند کرد.

متخصصان آمریکایی معتقدند تمامی مراحل تست واکسن باید به صورت علمی و تخصصی انجام شود و تعجیل ترامپ برای تولید فوری واکسن ، آن هم برای اهداف سیاسی و انتخاباتی، معنایی جز بی اهمیت بودن جان شهروندان آمریکایی برای وی نخواهد بود. نکته مهم تر این که واکسن آزمایشی که توسط شرکت های دارویی فایزر و  بیو ان تک توسعه داده شده، باید مورد تایید اداره غذا و داروی آمریکا هم قرار بگیرد. این دو شرکت، اکنون در مراحل ابتدایی آزمایش انسانی هستند و اگر موفق شوند، تا ژانویه سال ۲۰۲۱ ، صد میلیون واکسن تولید خواهند کرد. در صورتی که واکسن کرونا تا آن زمان وارد فاز تولید نشود، رئیس جمهور آمریکا قدرت مانور سیاسی روی آن را (جهت پیروزی در انتخابات) نخواهد داشت.  

کرونا؛ پاشنه آشیل ترامپ
نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات مهم و سرنوشت سازی مانند فلوریدا، میشیگان ، ویسکانسین، آریزونا، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی نشان می دهد رئیس جمهور آمریکا امید اندکی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو دارد.  هم اکنون ویروس کرونا در سراسر آمریکا اعم از ۳۹ ایالت و ناحیه آن گسترش یافته و بالغ بر چهار میلیون نفر از جمعیت آنجا به کرونا مبتلا شدند. ترامپ همچنان به چشم پوشی از این پاندمی با وجود تعداد روز افزون مبتلایان آن ادامه می دهد. رئیس جمهور آمریکا معتقد است باید تمامی توان خود را روی لغو محدودیت های کرونایی و تسریع در تولید و توزیع واکسن متمرکز کند. با این حال بسیاری از متخصصان معتقدند روش فعلی ترامپ، نتیجه ای جز افزایش تصاعدی مبتلایان و قربانیان کرونا در آمریکا نخواهد داشت. نباید فراموش کرد که ترامپ قبلا امیدوار بود ویروس کووید- ۱۹، به خودی خود تا ماه آگوست(مرداد) از بین برود و نیازی نیز به تولید واکسن وجود نداشته باشد. اما آنچه در آمریکا رخ داد، محاسبات کاخ سفید را بر هم زد.

گسترده ترین  آزمایش واکسن کرونا در آمریکا
شهروندان آمریکایی فارغ از اهداف و اغراض انتخاباتی و سیاسی ترامپ، خواستار تولید هر چه سریع تر واکسن کرونا و دسترسی به آن هستند. شبکه یورونیوز در این خصوص گزارش می دهد :
اخیرا ۳۰ هزار داوطلب آمریکایی آستین بالا زدند تا واکسن آزمایشی کرونا، تولید مشترک سازمان ملی بهداشت و شرکت مدرنای ایالات متحده، روی آنها امتحان شود. این فاز سوم و آخرین مرحله آزمایش این واکسن روی انسان است. دو واکسن کرونا در چین و یک نمونه در بریتانیا، مراحل نخست آزمایشی (فاز یک و دو) را در کشورهایی نظیر برزیل که شیوع ویروس در آنها شدید بوده، از سر گذرانده اند و در حال آماده شدن برای فاز سوم هستند. واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد بناست در ماه آگوست (ماه آینده) روی تعداد مشابهی از افراد مرحله آخر خود را آزمایش کند.
بر اساس گزارش منابع خبری ، بیش از ۱۵۰ هزار نفر برای آزمایش داوطلبانه واکسن مدرنای ایالت متحده آمریکا در فاز سوم، به شکل آنلاین ثبت نام کرده بودند. پژوهشگران آمریکایی می گویند این آزمایش ها باید روی داوطلبانی از نژادهای مختلف و نیز در سنین متفاوت صورت بگیرد.

کاخ سفید فعلا توجیه می کند!
رئیس جمهور آمریکا فعلا در قبال انتقادات گسترده موجود، همه تقصیرها را متوجه «افزایش تست های کرونا» در این کشور می داند. او همچنان وانمود می کند که افزایش شیوع کرونا به دلیل افزایش تست های روزانه است. تعداد مبتلایان کرونایی و موارد بستری در آمریکا طی هفته های اخیر به شدت افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند احتمال نبود تست های کافی برای تست همه افراد وجود دارد و این آمار کمتر از شمار حقیقی افراد مبتلا به ویروس کروناست. اصرار اولیه ترامپ مبنی بر عدم لزوم استفاده از ماسک (جهت پیشگیری از کرونا)، نقش بسزایی در شکل گیری این روند غیر قابل کنترل داشته است.

نظرسنجی های تکان دهنده
نظرسنجی های صورت گرفته در هر دو سطح عمومی و ایالتی در آمریکا نشان می دهد که دلیل تراشی های ترامپ برای توجیه بحران موجود، مورد قبول افکار عمومی این کشور و حتی جمهوریخواهان قرار نگرفته است! میانگین این نظرسنجی ها که از سوی موسسات و شبکه های متعدد صورت گرفته، نشان می دهد که تنها ۲۳ درصد از آمریکایی ها پاسخگویی و رسیدگی به این پاندمی را قبول و ۶۷ درصد آن را رد کرده اند.
 ۱۰ درصد از شهروندان نیز فعلا نظری در این خصوص ندارند. از سوی دیگر، بر خلاف انتظارات ترامپ، اکثر شهروندان، عملکرد وی را در بازگشایی زود هنگام تعدادی از کسب و کارها رد کرده اند. 

ترامپ در هر صورت محکوم است
استفان لندمن، نظریه پرداز آمریکایی در گفت و گو با جام جم می گوید: فارغ از هر اتفاقی که رخ دهد، ترامپ در قبال آنچه طی ماه های گذشته در آمریکا و جهان رخ داده، محکوم و مقصر خواهد بود. ترامپ با جان میلیون ها نفر بازی کرد. او قبل از شیوع ویروس کرونا، بودجه نهادهای بهداشتی و درمانی آمریکا را کاهش داد و توجهی به هشدارهای متعدد متخصصان نکرد. در چنین شرایطی چگونه ترامپ می خواهد خود را یک قهرمان جلوه دهد؟! لندمن افزود: بارها عنوان کرده ایم آمریکا، استراتژی دفاع بیولوژیک در برابر بحران هایی مانند شیوع کرونا را ندارد. در این خصوص لازم بود آمریکا از نهادهایی که احتمال وقوع بحران را می دادند، حمایت می کرد.

حمایتی که صورت نگرفت. بودجه ای که باید به سلامت شهروندان اختصاص داده می شد، صرف اهداف پرهزینه، غیرضروری و غیر قابل توجیه آمریکا در دیگر نقاط دنیا شد. از آغاز شیوع کرونا در آمریکا معتقد بودیم نهادهای درمانی و بهداشتی کشور، در بدترین شرایط ممکن قرار دارند. آنها آمادگی لازم برای کنترل این ویروس را نداشتند، چون حمایت لازم از آنها صورت نگرفته بود. ترامپ اساسا درک نکرده بود که بحران (شیوع کرونا) تا چه اندازه ای جدی است.  
 
 
 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات