صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۳۸۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۱ مرداد‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در عزاداری‌ها، معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت ستاد ملّی کرونا به ما می‌گویند. بنده خودم شخصاً هر چه آن‌ها لازم بدانند، مراعات خواهم کرد. ستاد ملّی کرونا اگر چنانچه یک ضابطه‌ای را معیّن کرد برای عزاداری، همه ما موظّفیم آن را عمل کنیم. (۹۹/۵/۱۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

جریان تحریف و جریان تحریم

رهبر معظم انقلاب در بیانات روز جمعه خود فرمودند: «برخی می‌گویند اگر می‌خواهید تحریم برطرف شود باید در مقابل با آمریکا کوتاه بیایید. اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست می‌خورد». دراین‌باره توجه به چند نکته درخور اعتناست:

1-‌ با نگاهی تاریخی باید گفت که جریان تحریف ریشه در وقایع منتهی به انقلاب مشروطه دارد. تفکری که هیچ اصالتی برای هویت اسلامی و ایرانی قائل نبود و راهی غیر از راه فرنگی شدن پیش روی ملت ایران نمی‌گذاشت. 2-‌ بعد از انقلاب این خط در بخشی از گروه‌های روشنفکری با یک افت‌وخیز کماکان ادامه پیدا کرد. این بخش در طی سال‌های اخیر توانسته این نگاه فکری خود را در اجزایی از بدنه نخبگی و دانشگاهی کشور تئوریزه نماید. 3-‌ از آغاز دهه 70 به این‌سو ما در کشور به‌طور واقعی با یک جریان تحریف نوین روبه‌رو هستیم که برخلاف گذشته که صرفاً در فضای تحلیل و تئوری حضور داشت، این بار عملاً در سطوح اجرایی و مدیریتی کشور رسوخ پیدا کرده است. 4-‌ با پدیدآیی مسئله هسته‌ای و جدی‌تر شدن تحریم‌ها، این جریان به‌طور بنیادین راه مذاکره را برای حل معضلات اقتصادی مطرح نمود. شاید بتوان گفت اوج ظهور این جریان در سال 92 بروز پیدا کرد که با دوگانه مقاومت و مذاکره، عملاً کشور را در مسیر جدیدی قرار داد. 5-‌ این جریان برجام را نقطه قوت کار خود می‌دید و این را ثمره مذاکره معرفی کرد؛ اما هرگز صادقانه واقعیت را به مردم نگفت که برجام ‌جدای از ماهیت و محتوایش، ‌حاصل پذیرش خسارت‌های فراوان در صنعت هسته‌ای کشور بود. 6- ‌حال که آمریکا از برجام خارج شده و مذاکره مجدد را خواستار شده است، این جریان صراحتاً از مذاکره دوباره سخن می‌گوید. این در حالی است که این بار آمریکایی‌ها توانمندی‌های موشکی و منطقه‌ای را موضوع مذاکره قرار داده‌اند که درنهایت طبق طراحی آن‌ها ایران باید به‌مثابه صنعت هسته‌ای، این امکانات حیاتی خود را کنار بگذارد. 7-‌ عجیب آنجاست که این جریان در راستای شعارشان یعنی «حل معضلات از طریق مذاکره و روابط خارجی»، تقریباً اصالت و اعتباری برای همسایگان و شرق قائل نیست! به همین دلیل سرسختانه به مخالفت با توافق راهبردی ایران و چین برخاسته‌اند.

نکته راهبردی: برای شکست جریان تحریف لازم است مبانی و منطق پیشرفت درون‌زا و نیز اهمیت توسعه روابط با همسایگان و شرق در حوزه اجتماعی و نخبگی تبیین شود. این مهم کمک می‌کند تا مردم هم خود از حیث فکری و ذهنی مهیا باشند و نهایتاً بخش مدیریتی کشور را در اختیار جریانی قرار دهند که با مدیریت جهادی و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی پیشرفت کشور را رقم بزند. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز             

دوره‌گردی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

گزاره خبری: برایان هوک رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا و نماینده ویژه رئیس‌جمهور این کشور در امور ایران، بعد از سفر خود به غرب آسیا و دیدار با مقامات تونس، قطر و کویت، طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا سفرهای اروپایی خود را با موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران آغاز کرده است.

گزاره‌های تحلیلی: آمریکائی‌ها در حالی تلاش دارند معرکه جدیدی علیه ایران به راه‌ اندازند که پیش‌نویس طرح آنان به اعضای شورای امنیت در راستای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، پیش از این با مخالفت روسیه و چین همراه گردید. مسئله اصلی برای آمریکا در مقطع فعلی این است که نمی‌تواند قطعنامه‌ای را به تصویب شورای امنیت رسانده که خروجی آن تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران باشد؛ چراکه دو عضو دائم این شورا، یعنی چین و روسیه دیگر مایل به همراهی با سیاست‌های آمریکا نیستند و تروئیکای اروپائی هم دوست ندارند تا انتخابات آمریکا، با گردانندگان کنونی کاخ سفید روی طرحی متمرکز شوند که انتهای آن به خروج ایران از برجام ختم شود. حال برایان هوک و پمپئو با اتکا به اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی دوره افتاده‌اند تا با ایران هراسی اجازه ندهند تحریم‌های تسلیحاتی در موعد مقرر منقضی شود. اکنون با توجه به محدودیت زمانی، آمریکایی‌ها با همدستی رژیم صهیونیستی یک عملیات روانی و تبلیغاتی سنگینی را در این خصوص علیه ایران به راه انداخته‌اند و به نظر می‌رسد این پروژه در آینده نزدیک شدت بیشتری به خود بگیرد. آمریکایی‌ها با فشار به سازمان ملل و آژانس و گرفتن گزارش ضدایرانی از آن‌ها به دنبال این هستند که القا کنند ایران نقض تعهدات درون برجامی و فرابرجامی کرده و هم‌زمان مدعی شوند سلاح‌های ایران در جهت مصارف غیرمتعارف مورداستفاده قرار می‌گیرد که این مهم در گزارش دیکته شده به گوترش و اتهام زنی به ایران در حمله انصارالله به عربستان در سپتامبر گذشته کاملاً برجسته شده بود. تمام تلاش‌ها در این دوره‌گردی‌ها این است که با رایزنی با سران کشورها، آن‌ها را ترغیب کنند تا ضمن همراهی با قطعنامه پیشنهادی آمریکا، بر کشورهای چین و روسیه برای دادن رأی مثبت و عدم استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت فشار بیاورند. عصاره مهملات هوک و پامپئو در این معرکه‌گیری‌ها این است که اگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید نگردد خطر بزرگی منافع آنان را در منطقه تهدید می‌کند و در صورت منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی، دست ایران به‌شدت باز خواهد شد و به‌واسطه آن امنیت کشتیرانی آنان در خلیج‌فارس و تنگه هرمز دچار مخاطره می‌گردد و هم‌زمان گروه‌های مقاومت در منطقه با سلاح‌های ایرانی تسلیح خواهند شد. حال اگر پروژه ایران هراسی به نتیجه نرسد که احتمال آن زیاد است، فعال‌سازی «اسنپ‌بک» با فشار به یکی از طرف‌های اروپایی درون برجام برای اعلام عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای قوت خواهد گرفت. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه‌                

راهکار سریع و ارزان قفل تحریم‌ها چیست؟

رهبر معظم انقلاب در روز عید قربان فرمودند: «اگر جریان تحریف حقایق ایران شکست بخورد، تحریم ایران نیز قطعاً شکست خواهد خورد.» یعنی بیان حقیقت، کلید شکستن قفل تحریم است. برای رسیدن به حقیقت و جلوگیری از تحریف حقیقت چه باید کرد؟ دوست را از دشمن بشناسیم. منابع اصیل را برای کسب اخبار و تحلیل انتخاب کنیم. نهضت مطالبه‌گری از مدیران کشور را دنبال کنیم. موفقیت‌ها و پیشرفت‌های کشور را ببینیم و برای اطرافیان تشریح کنیم. تحت تأثیر فضاسازی رسانه‌ای قرار نگیریم. با مطالعه و تحقیق، بصیرت خود را افزایش دهیم. نسبت به حقوق و وظایف شهروندی خود بی‌تفاوت نباشیم. سواد رسانه‌ای خود را ارتقا بخشیم. حقایق کشور را از سر دلسوزی، بیان و نقد کنیم. (مصطفی علیجانزاده)

▼ اخبار

روی یک پا بایست

«رو به دیوار یک لنگه پا بایست»؛ این عبارتی است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دقیقاً یک سال قبل این عبارت را در پیامی خطاب به رژیم صهیونیستی در پی شهادت دو تن از نیروهای مقاومت در جنگ علیه سوریه به کار برد. پس از این پیام و در ادامه، پاسخ محور مقاومت کار خود را کرد. به گزارش شبکه خبری المیادین، «پس از یک سال این ماجرا در حال تکرار است و اکنون این شهروند اسرائیلی است که دوباره یک لنگه پا منتظر است.» طرف صهیونیستی در قالب گزارشی با عنوان «جنگ اعصاب» در روزنامه یدیعوت آحارونوت اعتراف کرد: «نصرالله در به تنگنا انداختن ما و فرسایش ذهنی ما موفق عمل کرد، ساده است، ما در جنگ‌های اعصاب خوب نیستیم. «یک لنگه پا منتظر باشید»؛ این عبارتی است که نصرالله در یکی از سخنرانی‌های خود که حدود یک سال قبل اعصاب را آشفته کرد، به کار برد و از آن زمان به یکی از محبوب‌ترین تعابیر نیروهای حزب‌الله تبدیل شد.» این عبارت در شبکه‌های اجتماعی درخشید و حتی گزارش‌های خبری روز گذشته کانال‌های داخلی با آن آغاز شدند و معنای آن‌هم این است، ما در زمان و ساعتی که درست بدانیم، عمل خواهیم کرد و جنگ اعصاب را علیه شما به راه خواهیم انداخت و شما در مرزها منتظر باشید.

دلایل شکست ترامپ از ایران از زبان خانم شرمن

«وندی شرمن»، قائم‌مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا و سرپرست اصلی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور در مذاکرات با ایران در یادداشتی به‌شدت از سیاست خارجی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده است. وی در فارن پالیسی نوشت: «سیاست ترامپ در برابر ایران، یک مثال دردناک و پرهزینه دیگر است. در مدت بیش از ۳ سالی که از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای می‌گذرد، ایران صاحب اورانیوم غنی‌شده بیشتر، تأسیسات هسته‌ای فعال بیشتر، فناوری‌های پیشرفته‌تر و زمان‌گریز کوتاه‌تری برای ساخت سلاح هسته‌ای شده است.» دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، ازجمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است. ترامپ وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به‌زعم او- مجاب خواهد کرد. درحالی‌که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد، دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ به‌خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است. منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

تو زرد از آب درآمدند!

فائزه هاشمی از فعالان فتنه 88 در جدیدترین گفتگوی خود به سایت اصلاح‌طلب انصاف‌نیوز گفته است: «در چهار انتخابات اخیر اصلاح‌طلبان پیروزی‌های خوبی به دست آوردند؛ ولی عمدتاً تو زرد از آب درآمدند. از شاخص‌های اصلاح‌طلبی فاصله گرفتند، در وقایع مختلف مثل سال ۹۶ و ۹۸ پشت مردم را خالی و مردم را ناامید کردند.» وی گفت: «هم آقای خاتمی، هم احزاب اصلاح‌طلب و تمام ما که مردم را ترغیب به حضور در انتخابات کردیم، باید پاسخگو باشیم. امیدها به آقای روحانی زیاد بود، بابا این امیدها را ایجاد کرد. بعد از فوت بابا آقای روحانی دگرگون شد، بسیار دور از انتظار بود، همه‌چیز تغییر کرد. با رفتن بابا امید رفت، خیلی‌ها ازجمله برخی احزاب و افراد اصلاح‌طلب هم عوض شدند، انگار پشتیبان خود را از دست داده‌اند و دیگر امیدی به تغییر ندارند!» منظور فائزه هاشمی از تغییر مشخص نیست، آیا این امید به تغییر همان ایجاد مجدد اغتشاش در کشور همچون سال‌های 96 و 98 است، یا امید برای اصلاح نگرش‌ها و شیوه مدیریت اصلاح‌طلبان که امروز جامعه چوب ندانم‌کاری آن‌ها را در مشکلات اقتصادی و رشد بی‌سابقه قیمت انواع کالاها می‌خورد؟!

▼ اخبار کوتاه

طرح جدید مجلس برای جاماندگان سهام عدالت/ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: «طبق طرح ساماندهی جاماندگان سهام عدالت، ایثارگران، کارگران و بازنشستگان و نیز اقشار کم‌درآمد جامعه در اولویت واگذاری سهام عدالت هستند که بر اساس برآوردهای انجام شده، ۶ دهک جامعه را در بر می‌گیرد. بیش از ۳ میلیون نفر که تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) هستند، در مرحله اول، واگذاری سهام عدالت به آن‌ها انجام می‌شود. این احتمال وجود دارد که روند بررسی این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه (12 مرداد ۹۹) آغاز شود.»

انفجار یک نیروگاه و حادثه دیدن یک ناو دیگر در آمریکا/ منابع محلی آمریکایی از انفجار یک نیروگاه در حومه لاس‌وگاس در ساعات ابتدایی صبح روز جمعه خبر دادند. در پی این انفجار حداقل برق ۸۵۰۰ آمریکایی قطع شد. منابع محلی اعلام کردند که آتش‌سوزی در این نیروگاه حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب پنجشنبه آغاز شده است. طی ماه‌های اخیر، سلسله انفجار‌ها و آتش‌سوزی‌هایی در داخل خاک آمریکا و در ایالت‌های مختلف روی داده است. همچنین به‌تازگی رسانه‌های آمریکایی از وقوع حادثه برای یک زره‌پوش خاکی-آبی متعلق به یک ناو نیروی دریایی آمریکا در سواحل کالیفرنیا و کشته و مفقود شدن تعدادی از تفنگداران نیروی دریایی این کشور خبر داده‌اند. بر اساس گزارش شبکه خبری ای‌بی‌سی‌نیوز، طی این حادثه حداقل یک تفنگدار نیروی دریایی کشته، ۸ نفر مفقود و دو نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

رکود بی‌سابقه اقتصادی در آمریکا/ اقتصاد آمریکا در نیمه دوم امسال به دلیل همه‌گیری کرونا، شدیدترین افت تاریخی را تجربه خواهد کرد که برای این کشور بی‌سابقه است. این افت اقتصادی به حدی خواهد بود که تمام رشد اقتصادی 5 سال اخیر آمریکا را از بین خواهد برد. بر اساس بررسی‌های رویترز از اقتصاددانان؛ نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور در سه‌ماهه گذشته 34.1 درصد افت کرده که شدیدترین کاهش را از سال 1947 تاکنون که دولت آمریکا اقدام به ثبت آمارها کرده، تجربه کرده است.

تولید انبوه موتور خودرو در کشور/ محمد کاظمی، مدیر طرح موتور XU پلاس، اعلام کرد: «تولید انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه امسال آغاز می‌شود، در مرحله اول این موتور بر روی سه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز، پارس و سمند نصب خواهد شد.»

احکام سیاسی (سؤال 10): تحلیل­هایی که در آن ظلم یا خیانت بعضی از مسئولین نظام در برابر مردم بیان می­شود، چه حکمی دارد؟ پاسخ: گزارش دادن ظلم به مراکز و مراجع مسئول برای پيگيری و تعقيب بعد از تحقيق و اطمينان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّی اگر از مقدمات نهی از منکر محسوب شود، واجب می‏گردد، ولی بيان آن در برابر مردم وجهی ندارد، بلکه اگر موجب فتنه و فساد و تضعيف دولت اسلامی‏ شود، حرام است. (اجوبه، س 1391)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات