صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۵۰۸۶
هشدار دیپلمات های آمریکایی:

زمان مناسب برای عادی سازی روابط بین سودان و رژیم صهیونیستی نیست/ دولت سودان پشتوانه مردمی ندارد

وزیران دولت انتقالی کنونی سودان معتقدند برای توافق عادی سازی روابط با اسرائیل اختیار و مشروعیت ندارند بنابراین حتی اگر این توافقنامه را امضا کنند چنین توافقنامه ای تداوم ندارد،
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت(مترجم اکبرعسکری) جفری ویلتمن و پیتون کناف دیپلماتهای آمریکایی درمقاله ای نوشتند: درست است که اضافه شدن کشورهای جدید به توافقنامه آبراهام (توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی) به سود آمریکا است اما انتقال موفقیت آمیز نظام سیاسی سودان به دموکراسی {موردنظر واشنگتن} نیز در راستای منافع آمریکا است که باید مورد توجه و اولویت قرارگیرد.
 
رعایت  مراحل و گامهای عادی سازی بسیار مهم است و درهمین چارچوب توافقنامه شتابزده عادی سازی با سودان در عمل موجب تخریب روند انتقال مزبور و کمک به اسلام گرایان سودانی وحامیان خارجی اشان می شود.
 
متاسفانه بسیاری از علاقه مندان به عادی سازی روابط میان اسرائیل و سودان به شکننده بودن روند انتقال نظام سیاسی در خارطوم و خطرات ناشی از عادی سازی زود هنگام این روابط برای آمریکا،اسرائیل و امارات توجه ندارند.
 
درهمین راستا باید بگوییم که هیچکس مایل به تکرار توافقنامه صلح اسرائیل-لبنان درسال 1983 نیست؛ درآن زمان دولت لبنان که مشروعیت مردمی نداشت آن توافقنامه را امضا کرد اما توافقنامه مزبور یکسال هم دوام نیاورد.

نویسندگان این مقاله تصریح کردند: تصور مردم سودان این است که حمایت عربستان و امارات از شورای نظامی حاکم برکشورشان اقدامی علیه جامعه مدنی و مردم سالاری در این کشوربه شمار می رود؛ این حمایت موجب خشم مردم سودان شده است.
 
ازبدشانسی پس از گذشت یکسال از دوره حکومت انتقالی در سودان، بحران های امنیتی و اقتصادی دراین کشور تشدید شده است.
میلیون ها نفر آواره شده و نیمی از سودانی ها از فقدان امنیت غذایی به شدت رنج می برند. نارضایتی عمومی از شورای انتقالی افزایش یافته و اختلاف حتی میان نظامیان سودانی تشدید شده است.
 
ازسوی دیگر اعلامیه قانون اساسی سودان درباره اختیارات شورای نظامی ،کابینه وپارلمان این کشور ابهام دارد و معلوم نیست که چه کسی مسئول سیاست خارجی سودان است در همین چارچوب حمدوک نخست وزیر سودان اخیرا اعلام کرد:"دولت کنونی این کشوراختیار تصمیم گیری درباره امر مهمی مانند عادی سازی روابط با اسرائیل را ندارد."
 
جفری ویلتمن و پیتون کناف افزودند: بنابراین برای برداشتن هرگامی به سمت عادی سازی روابط میان سودان واسرائیل باید به اوضاع وشرایط کنونی سودان توجه کرد زیرا درغیراین صورت روند انتقال به دموکراسی وحتی وحدت ملی کشور سودان دچار شکاف واز هم گسیختگی می شود.
 
نمی توان هم عادی سازی تاریخی روابط و هم بی اهمیت بودن چنین عادی سازی را داشت،
وزیران دولت انتقالی کنونی سودان معتقدند برای توافق عادی سازی روابط با اسرائیل اختیار و مشروعیت ندارند بنابراین حتی اگر این توافقنامه را امضا کنند چنین توافقنامه ای تداوم ندارد،صرفا دولت یا پارلمانی منتخب مردم اختیار چنین اقدامی را خواهد داشت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات