صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۵۳

گاو سعودی دوباره دوشیده شد

یک روزنامه فرامنطقه‌ای گزارش داد که قرار است عربستان سعودی غرامتهای سودان به آمریکا را پرداخت کند تا توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کند.
ریاض غرامت سودان به آمریکا را می‌پردازد تا توافق عادی سازی خارطوم-تل‌آویو امضا شود

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هفته جاری اعلام کرد که قصد دارد سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند؛ مشروط به اینکه خارطوم مبلغ 335 میلیون دلار به عنوان غرامت به «قربانیان آمریکایی تروریسم و خانواده‌های آنان» پرداخت کند.

منابع مصری و سودانی درباره پشت پرده این تصمیم آمریکا به روزنامه العربی الجدید گفتند: «رایزنیهایی که با طرفهای حاکم بر سودان درباره حذف نام سودان این لیست و همچنین پیوستن خارطوم به توافق عادی‌سازی با اسرائیل صورت گرفته، مستلزم یک گام مهم برای شهروندان آمریکایی است که همان پرداخت غرامت به آنان است».

این منابع افزودند، این شرط آمریکا با وضعیت اقتصادی دولت سودان همخوانی ندارد و دولت این کشور نیز اعلام کرده که توانایی ندارد این مبلغ را پرداخت کند. در مقابل، دولت آمریکا نیز در این ایام انتخاباتی، بر روی این اقدام خود حساب ویژه‌ای باز کرده و ترامپ امیدوار است که با این اقدام بتواند از رقیب خود پیشی بگیرد.

به گفته این منابع، پس از اینکه این وضعیت بدین گونه بود، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی تأکید کرد که این غرامت را از طرف دولت سودان پرداخت خواهد کرد تا این توافق هر چه سریعتر صورت گیرد.

منابع مذکور افزودند، این توافق شامل یک بسته از کمکهای مالی مستقیم از سوی امارات و سعودی است که در صورت اعلام رسمی عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی، به خارطوم پرداخت خواهد شد. بسته غیر مستقیم نیز در قالب سرمایه‌گذاری چندین شرکت آمریکایی در خارطوم است.

به گفته این منابع، توافقات طرفهای اسرائیلی، آمریکایی، سعودی و اماراتی با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان و «محمد حمدان دقلو» معاون وی، بر سر ریز جزئیات این توافق و مراحل اجرای آن بوده است.

این در حالی است که «هبه محمد علی» سرپرست وزارت دارایی سودان روز گذشته، با ابراز خوشحالی در خصوص خروج سودان از لیست موسوم به کشورهای حامی تروریسم، این رخداد را بی ارتباط با مسأله سازش با رژیم صهیونیستی دانست.

محمد علی با بیان اینکه آمریکا و کشورهای دیگر پیشنهادات و کمک‌های مالی مختلفی ارائه خواهند کرد، گفت که خارطوم انتظار دارد در پی پایان تحریم‌های آمریکا، درآمدهای مالی و دستاوردهای فنی عایدش شود و علاوه بر این خواستار این است که بدهی ۷۰۰ میلیون دلاری‌اش به آمریکا نیز بخشوده شود.

سودان از بیش از یک سال پیش در تلاش است از فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا برای کشورهایی که اصطلاحاً «حامیان تروریسم دولتی» خوانده می‌شود، خارج شود.

دولت آمریکا با قرار دادن سودان در این فهرست از سه دهه پیش موجب قطع ارتباط نظام مالی سودان با بانک‌های جهانی شده است. 

در گفت‌وگوهایی که چند روز پیش در ابوظبی میان مذاکره‌کنندگان آمریکا و سودان برگزار شد طرف آمریکایی یکی از شرایط خروج از فهرست سیاه مذکور را عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد. 

منابع صهیونیستی مدعی شدند که پس از حذف نام سودان از فهرست تروریستی، عادی‌سازی روابط سودان با تل‌آویو اعلام خواهد شد.

آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات