صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۵۱۷۰

هدایت نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه/ دولت چه برنامه‌ای دارد؟

طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت موظف است با هماهنگی بخش خصوصی نقدینگی‌های سرگردان را جذب بازار سرمایه کند.

دوم شهریور ۱۳۹۹؛ رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت تاکید کردند که «مسئله «سرمایه‌گذاری» یکی از موضوعات بسیار مهم اقتصادی است که متأسفانه در سال‌های اخیر، در کشور دچار اختلال شده و در این زمینه عقب هستیم. برای برطرف کردن این مشکل، ابتدا باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در کشور رها شده، احیا شوند و هیچ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری بلاتکلیف نماند.

ایشان در ادامه سخنان خود تصریح کردند که «بخش خصوصی دارای امکانات فراوان و نقدینگی لازم است و باید از طریق برطرف کردن مشکلات مالیاتی و مجوز‌ها و همچنین تسهیلات بانکی، بخش خصوصی را به سرمایه گذاری ترغیب کرد».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به اعضای هیئت دولت بیان کردند که «در سال ۹۷ و در دیدار با هیئت دولت پیشنهاد تشکیل یک هیئت متخصص شبانه روزی برای یافتن روش‌های هدایت نقدینگی به سمت تولید مطرح شد که اگر این هیئت تشکیل نشده است، باید هرچه زودتر شکل بگیرد».

تشکیل هیئت هدایت نقدینگی به کجا رسید؟

تاکید رهبر انقلاب بر تشکیل کارگروه «هیئت هدایت نقدینگی» باعث شد تا بانک مرکزی دست به‌کار شود؛ تا جایی که عبدالناصر همتی در گفت‌وگویی بیان کرد که «بعد از فرمان مقام معظم رهبری از اوسط سال ۹۷ کمیته‌ای ذیل این موضوع در بانک مرکزی تشکیل دادیم و تاکنون نیز ۸۵ جلسه برگزار شده است؛ خیلی از سیاست‌های کنترل نقدینگی و اصلاح نظام بانکی و طرح گام در همین کمیته تصویب شده و این اطمینان را خدمت مقام معظم رهبری می‌دهیم که منظم هر هفته جلسه داریم و با تلاش این کمیته امیدواریم بتوانیم در کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید گام برداریم».

اما ظاهرا تشکیل این کارگروه در بانک مرکزی کافی نبوده و دولت هم باید دست به کار شود، به گفته حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اگر این کارگروه فراهم شود بسیاری از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد چرا که نطفه همه مشکلات اقتصادی به انباشت نقدینگی و عدم هدایت آن معطوف می‌شود.

او با بیان اینکه این نقدینگی است که باعث می‌شود تا منابع به سمت قاچاق، واردات بی رویه و صادرات نفت خام سوق داده شود، معتقد است که در نهایت این اقدامات از حرکت منابع به سمت تولید جلوگیری خواهند کرد.

اما اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه اول مهر کارگروه رفع موانع جهش تولید امسال بیان کرد که لازمه هدایت نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید، تدوین راهکار‌هایی اجرایی و عملیاتی و نیز رفع موانع پیش روی تولید است.

معاون اول رئیس جمهور سرمایه گذاری را یکی از نیاز اصلی کشور برای نیل به توسعه برشمرد و افزود که بهبود فضای کسب و حذف مقررات دست و پاگیر از نیاز‌های اصلی سرمایه گذاری در کشور و تحقق توسعه است.

دولت در فراز و نشیب‌های سرمایه‌گذاری

برخی از کارشناسان بر این باورند که مهم‌ترین مسئله برای تحقق رونق تولید، سرمایه‌گذاری است و در مرحله بعد باید بخش خصوصی مورد توجه جدی قرار گیرد و دولت خود را از تصدی‌گری رها کند.

به‌گفته علی ربیعی سخنگوی دولت استراتژی قوه مجریه حمایت از بازار سرمایه است و آن را فراموش نخواهد کرد.

رونق تولید، تحقق جهش تولید و حمایت از سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه آنقدر مهم است که سه قوا در جلسه ۲۳ شهریور امسال بر محور مسائل نقدینگی، سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید بحث کردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در این جلسه تاکید کرد که «دولت مسئولیت اجرایی این کار را دارد و بار سنگینی به دوش دولت و ریاست جمهور است و حتماً ما هم در این فرصت پیش رو همانطور که رهبر انقلاب فرمودند که حداقل سه صد روز پیش روی ما است و در این فرصت همه تلاش می‌کنیم که بتوانیم در این راه به دولت کمک کنیم که بتواند به تصمیماتی که برای سر و سامان دادن به مسائل اقتصادی و کاهش مشکلات اقتصادی مردم داده گام بردارد».

هدایت نقدینگی؛ چگونه؟

برای یافتن اره‌های هدایت نقدینگی و پیشنهاد آن به دولت، با حسینی شاهرودی عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم، او معتقد است که ورود دولت در عرصه بورس، عرضه‌ی سهام دولتی در بورس و آزاد سازی سهام عدالت فضای خوبی را به وجود آورد تا مردم به سمت نقدینگی و بازار سرمایه سوق پیدا کنند، اما به نظر می‌رسد هدایت لازم انجام نشده است.

شاهرودی با بیان اینکه در قانون اساسی طبق اصل ۴۴، دولت موظف است با هماهنگی بخش خصوصی جذب نقدینگی کند، معتقد است که اینکار بهترین راهکار برای جذب نقدینگی بازار سرمایه است. همچنین با اجرای طرح‌های بزرگ و مشارکت مردم در این طرح‌ها می‌توان به نقدینگی رسید و منافعی برای کشور به دست آورد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات