صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۵۳۴۶

ایزدی: پمپئو یک ماه قبل به شکست فشار حداکثری علیه ایران اذعان کرد/ نه ایران سرنگون شد و نه آنها امتیازی گرفتند

فواد ایزدی عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران، درباره بیانات امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص تبدیل فشار حداکثریِ آمریکا به «روسیاهیِ حداکثری» در آینده با مقاومت و ایستادگی، اظهار داشت: اینکه سیاست فشار حداکثری جواب نداده، فقط نظر رهبر جمهوری اسلامی ایران نیست. وزیر خارجه آمریکا هم به همین اعتراف کرده است؛ آقای پمپئو در جلسه استماعی که حدود یک ماه پیش در کنگره آمریکا داشت، همین مطلب را گفت که سیاست فشار حداکثری به اهداف خود نرسیده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها در این‌باره دو نکته دارند که این سیاست را ادامه می‌دهند؛ اول اینکه تا انتهای دولت آقای ترامپ چند ماه بیشتر نمانده و الان خیلی توجیه انتخاباتی ندارد که بخواهند سیاست را عوض کنند و اگر بخواهند الان عوض کنند یعنی شکست این سیاست کامل شده و این در رقابت انتخاباتی به ضررشان است. دوم اینکه دیگر چاره و راه دیگری ندارند و به این امید که قیمت دلار افزایش یابد و نوعی فشار اقتصادی ایجاد شود، خودشان را دلگرم این بحث‌ها کردند ولی سیاست فشار حداکثری جواب نداده، چون قرار بوده که جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کند که جمهوری اسلامی ایران را سرنگون نکرده و قرار بود امتیازهای بیشتری بگیرند و ایران را تسلیم کنند که این اتفاق هم نیفتاده و تعدادی از امتیازات قبلی که ذیل برجام گرفته بودند، را هم از دست دادند.
این تحلیلگر مسائل آمریکا بیان کرد: این وضعیت سیاست فشار حداکثری است؛ دولت ترامپ که تمام می‌شود حتی اگر دوباره ترامپ انتخاب شود معلوم نیست این سیاست مجددا ادامه پیدا کند.
ایزدی درباره اینکه چرا شکست این سیاست به «رو سیاهیِ حداکثری» تبدیل می‌شود، گفت: به‌خاطر اینکه آمریکایی‌ها در عمل با همه تلاشی که انجام دادند تا علیه مردم ایران توطئه کرده و اعمال فشار کنند، ماهیت خودشان را بیشتر برای مردم نشان دادند و نگاه مردم نه‌تنها قشر انقلابی‌ترِ مردم و حتی اقشاری که لزوما سابقه انقلابی‌گری هم ندارند، نسبت به آمریکا منفی است.
وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هم به اهداف‌شان نرسیدند و هم نگاه مردم را نسبت به خودشان بیش از گذشته منفی کرده و مردم ایران را متنفر از خودشان کردند. آقای ترامپ الان بانی سیاست فشار حداکثری است و مردم به این موجود می‌خندند و او را استهزا می‌کنند و نتیجه کار آمریکایی‌ها این بود که نه‌تنها به هدف‌شان نرسیدند، بلکه علیه خودشان کار کردند و این چیزی غیر از روسیاهی نیست.
عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره پیامد و نتیجه شکست سیاست فشار حداکثری و تبدیل آن به روسیاهیِ حداکثری، عنوان کرد: با این رخداد، ماهیت آمریکا برای مردم مشخص می‌شود و کم‌توجه‌ترین مردم هم متوجه شدند که چه اراذلی- بنابر تعبیر امروز رهبر معظم انقلاب- در آن‌جا حکومت می‌کند. ضمن اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران با شکست این سیاست مشخص شده است؛ وقتی دولت آمریکا با همه توان پای میدان می‌آید و از همه ابزار استفاده می‌کند و همه نوع فشار اعمال می‌کند و سیاستش شکست می‌خورد یعنی جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند و مردم ایران قوی هستند و این دولت آمریکا را روسیاه و مفتضح می‌کند
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات