صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۲۵۴۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 23 مهر

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): من عقیده ندارم که مسئولان ذی‌ربط در مسائل اقتصادی تلاش نمی‌کنند؛ نه، تلاش‌های زیادی دارد انجام می‌گیرد، البتّه در توان مدیریّتی در بعضی از بخش‌ها اشکال هست. مدیریت‌ها بایستی قوی، فعّال و خسته‌نشو باشند. هر جا ما با مدیریت‌هایی با این خصوصیات مواجه بودیم دیدیم که کار پیشرفت کرده.(1399/7/21)


▼حرف روز         

کشف قیمت واقعی ارز

نوسان بالای ارز در این روزها و تسری تورمی آن بر روی همه کالاها و خدمات به جایی رسیده که رئیس بانک مرکزی که تیرماه مخالف تزریق و ارزپاشی بود، به این جمع‌بندی رسیده که روزانه 50 میلیون ارز به بازار تزریق کند؛ اعلام این خبر ابتدا قیمت ارز را اندکی کاهش داد؛ اما بلافاصله روند افزایشی مجدداً از سرگرفته شد. با این حال، وضعیت امروز بازار ارز نیاز به تحلیل کارشناسی بیشتری دارد که در این مقال کوتاه به آن اشاره اجمالی می شود.
نکات تحلیلی: 1ـ مهم‌ترین سیاست ارزی در این برهه نادیده گرفتن کشف قیمت در بازار آزاد است. توصیه بخشی از اقتصاددانان بنام در این حوزه این است که بازار ارز آزاد کاملا مختل‌ شده و بازار مناسبی برای کشف نرخ ارز در کشور نیست؛ اما متأسفانه سیاست‌گذار بازاری را که نمی‌تواند و نباید نرخ ارز در آن تعیین شود، به‌رسمیت شناخته و مبنای عمل در تعیین نرخ ارز قرار داده است. این درحالی است که با توجه به شرایط تحریمی کشور، بایستی غیرمعتبر و غیرقانونی بودن بازار آزاد ارز اعلام شود؛ چون انواع ریسک‌ها و شوک‌های اقتصادی به کلّیت اقتصاد ایران تحمیل شده است که این موضوع باعث شکل‌گیری بی‌ثباتی و ناآرامی در بازار ارز آزاد شده است. 2ـ در گام بعدی چون نرخ بازار آزاد برای سیاستگذار پولی و مالی پذیرفته شده متأسفانه با همین دست فرمان، نرخ نیمایی نیز محاسبه می‌شود؛ در حالی که نرخ ارز مناسب برای جهش تولید و احیای رشد اقتصادی باید خیلی پایین‌تر از این ارقام باشد. رسمی شدن نرخ ارز در بازار آزاد و سرایت آن به نرخ نیمایی عملاً موجب افزایش هزینه تولید و به‌تبع آن کاهش سطح تولید و سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش قیمت‌ها و جهش تورمی شده است. 3ـ کشور ما با یک جنگ فزاینده اقتصادی از سوی دشمن مواجه است و در این جنگ اخلال در نظام ارزی کشور یکی از این شیوه‌هاست.
نکات راهبردی: در شرایط کنونی بایستی بیشترین ارز برای کالاهای اساسی، واسطه‌ای و مواد اولیه تولید تخصیص یابد تا کالاهای رسوبی و مواد اولیه تولید در گمرکات با سرعت ترخیص شوند. در شرایط جنگ اقتصادی فعلی می‌توان به ظرفیت‌های اقتصادی کشور توجه جدی کرد تا رونق صادرات غیرنفتی محقق شود. در این صورت با ایجاد تنوع و افزایش کانال‌های ورود ارز به کشور و ایجاد درآمدهای ارزی مستقیم می‌توان از این شرایط پیچیده عبور کرد. (نویسنده: علی قاسمی)
 

▼گزارش روز                     

محرومیت و عدم آرامش روانی!

ناامنی اقسام مختلفی دارد که یکی از اقسام آن ناامنی فکری است. عوامل تشکیل‌دهنده ناامنی هم متعدد است که فقط پشت خاکریز قرار نمی‌گیرد و می‌تواند تا کنار گوش ما نزدیک شود و هر نوع آرامش و احساس خوشبختی را از ما سلب کند. هنگامی که ناامنی فکری نسبت به وضعیت امروز و فردای جامعه به وجود آمد، هرگونه توسعه و پیشرفتی متوقف می‌شود. گاهی این ناامنی را دشمن به وجود می‌آورد و گاهی یک رسانه یا مسئول داخلی. در خصوص ناامنی هم باید به وجودش حساس شد و هم باید به عوامل ایجادکننده‌اش توجه کرد.
گزاره خبری: اخیراً در فضای مجازی این خبر پیچید که؛ «سیدمحمد موسوی‌زاده» دانش‌آموز کلاس پنجم دبستان شهرستان بندر دیر از توابع استان بوشهر خود را از طناب دار حلق‌آویز کرد و درگذشت. علت این اقدام، عدم دسترسی به ابزار ارتباطی مثل نداشتن تلفن همراه برای استفاده از آموزش‌های مجازی و سلب امکان تحصیل از این دانش‌آموز 11 ساله عنوان شده است. 
گزاره تحلیلی: حرف‌ها، انکارها، اتهامات و تکذیبیه‌های زیادی در این خصوص شنیده شده است. اما آنچه مسلم است، خودکشی یک کودک 11 ساله است. این اتفاقات عین ناامنی در بعد فکری است. فقر و محرومیت باعث ایجاد خسارات زیادی به روح و روان مردم یک جامعه می‌شود. خصوصاً مردمی که می‌دانند اگر یک مدیریت دلسوز در رأس امور بود که امکانات و ثروت کشور را درست مدیریت می‌کرد، مشکلات کمتری داشتند. محرومیت و عدم آرامش فکری و روانی بزرگ‌ترین مواجهه جامعه ماست که باید رفع شود. پدیده شوم خودکشی که در کشور ما در حال رشد است، نیازمند یک مجموعه‌ای است که بتواند در شرایط سخت کمک حال مردم باشد. خبرهای متعددی که از مرگ افراد مختلف در طبقه محروم جامعه به گوش می‌رسد مانند یک جنگ تمام‌عیار از کشور ما تلفات می‌گیرد. مسئولان باید از هرگونه فشار روانی به مردم جلوگیری کنند و فضایی آرام را فراهم کنند تا مردم با امنیت فکری و روانی به جنگ با مشکلات بپردازند. (نویسنده: سیدحسین خاتمی)


▼ اخبار ویژه

نباید ملت ایران امیدوار و شاد شود!

‏بعد از برد شیرین و حیثیتی ‎پرسپولیس مقابل النصر عربستان سعودی، تعدادی از وطن‌فروشان (مسیح علی‌نژاد و شیرین عبادی و سایرین)، در رسانه سعودیِ ایران اینترنشنال، صدای آمریکا و بی‌بی‌سی کمپینی تشکیل دادند و از سازمان‌های بین‌المللی خواستار «تحریم ورزش ایران» شدند. به نظر شما چرا؟ وقتی می‌گوییم ‎فتنه ۸۸ و لیدرهای اغتشاشات، زمینه‌ تحریم‌‌های سال‌های 1389 و 1390 که کشور را تاکنون دچار فشار کرده‌ است را فراهم کردند، برخی باور نمی‌کنند. شاید با دیدن تشکیل «کمپین تحریم ورزش ایران» از سوی این جماعت وطن‌فروش بعد از برد ‎پرسپوليس، حقیقت را ببینند. شعار «هنر غیرسیاسی» یا «ورزش غیرسیاسی» یک دروغ بیشتر نیست. آنها از هر ابزاری برای مبارزه با ملت و نظام ایران استفاده می‌کنند. دشمنان حتی از یک بُرد فوتبالی می‌سوزند که مبادا در این نبرد طاقت‌فرسا، ملت ایران امیدوار و شاد شود!

واکنش به یک ادعا درباره دختر رئیس‌جمهور

روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد، دختر حسن روحانی هیچ گاه عضو هیئت علمی این دانشگاه نبوده و مطلقاً به عنوان حق‌التدریس نیز در این دانشگاه حضور نداشته و رشته تحصیلی وی نسبت و قرابتی با رشته‌های تحصیلی دانشگاه شهید بهشتی ندارد. علیرضا نظری، نماینده مجلس در گفت‌وگویی مدعی شده بود ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساختمان دانشکده‌ای که‌ «دختر حسن روحانی» قرار بود در آن عضو هیئت علمی شود، از اعتبارات کرونا «ظرف ۴۸ ساعت» و «بدون رعایت سلسله مراتب اداری» تخصیص یافته است.
 

▼ اخبار

1ـ اسم رمزی با عنوان «جوانان»!

ایالات متحده آمریکا راهبرد «قدرت نرم» را مشابه وقتی که می‌خواست بر موج انقلاب‌های عربی در سال ۲۰۱۱ سوار شده و بر آن افسار بزند، این بار نیز برای هدف قرار دادن کشورهای همراه چین در شرق آسیا تکرار می‌کند. گروه‌های «جوانان» که اکنون با پول آمریکا در اعتراضات سراسری آسیای شرقی از هنگ کنگ تا تایلند شرکت می‌کنند، نتیجه سال‌ها تلاش این کشور برای نفوذ، جذب، فریب و شوراندن جوانان این منطقه علیه دولت‌های حاکم است. «نیویورک تایمز» در مقاله‌ای نشان می‌دهد که چگونه همین گروه‌ها که اکنون برای شکل دادن به مخالفان تایلند و جوانان این کشور فعالند، در سال ۲۰۱۱ نیز به سرعت سوار موج انقلاب‌های عربی شدند تا ملت‌های منطقه نتوانند به خواسته‌های خود در مواجهه با نظام‌های دست‌نشانده آمریکا جامه عمل بپوشانند. منظور از «بهار عربی»، همان تحرکات مهندسی شده توسط آمریکا بود که چنانچه در کتاب خاطرات «هیلاری کلینتون» بدان اشاره شده، با هدف جلوگیری از به ثمر نشستن انقلاب در کشورهای هم‌سو و درگیر کردن کشورهای غیر هم‌سو اتفاق افتاد. البته آنچه با دخالت‌های مهندسی شده آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا محقق نشد، «دموکراسی» بود. سرنوشت شمال آفریقا و غرب آسیا بیانگر اتفاقی است که آمریکا به دنبال تحقق آن از طریق خشونت و تخریب در هنگ کنگ، تایلند و دیگر نقاط منطقه جنوب شرق آسیا برای مقابله با چین است.

2ـ احتمال آزادی دو جاسوس آمریکایی!

 طبق خبرهای رسیده، دو جاسوس جنجالی و مهم در ایران یعنی «مراد موشه طاهباز» جاسوس محیط زیستی که در پوشش پروژه‌های محیط زیستی اقدام به جاسوسی می‌کرده به همراه «سیامک نمازی» که در قالب پروژه‌های استارت آپی، شرکت‌های مشاوره‌ای و شبکه‌سازی در ایران به دنبال جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از ایران بوده است به زودی با آمریکا تبادل و مورد معامله قرار خواهند گرفت. در این تبادل که مورد اصرار طرف آمریکایی و شخص ترامپ است، قرار است ٣ ایرانی که در تایلند به جرم عملیات علیه رژیم صهیونیستی در بازداشت قرار دارند، آزاد شوند و علاوه بر آن ۷ میلیارد دلار از اموال ایران توسط آمریکا در این معامله استرداد شود.

3ـ رشد جمعیتی ایران در سال ۲۰۵۰ به صفر می‌رسد

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور هشدار داد: «رشد جمعیتی کشور در سال ۲۰۵۰ به صفر می‌رسد در حالی که نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال ۲۰۹۹ به صفر نخواهد رسید. میانه جمعیت در سال ۱۳۴۹ در ایران ۱۷ سال بوده. پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده میانه سنی جمعیت در کشور ما به ۴۵ سال برسد. براساس پیش‌بینی‌ها میانه سنی در دنیا ۳۶ سال خواهد بود. پنجره جمعیتی زمانی اتفاق می‌افتد که دو سوم جمعیت موجود در کشور سن مولد (۱۵ تا ۶۵ سال) باشد. از سال ۱۳۸۵ پنجره جمعیتی به روی کشور ما باز شده است و تا سال ۱۴۲۵ نیز ادامه خواهد داشت و این فرصت طلایی برای استفاده از پنجره جمعیتی در کشور است.»

4ـ اهدای زمین مسکونی به خانواده شهدای لشکر فاطمیون

حمید قریشی رئیس سازمان بسیج ادارات و وزارتخانه‌های سپاه خبر داد: «این سازمان با همکاری دستگاه‌های مسئول پیش‌بینی کرده که به خانواده شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون قطعه زمینی را اهدا کند تا با استفاده از تسهیلات بانکی بتوانند در زمین اهدایی، سرپناهی برای خود احداث کنند. بر این اساس به هر چهار خانواده شهدای لشکر فاطمیون یک قطعه زمین ۲۰۰ متری تعلق می‌گیرد تا با مشارکت یکدیگر در زمین اهدایی که در شهرستان ملارد پیش‌بینی شده است، یک دستگاه ساختمان جهت اسکان خود بسازند. اهدای زمین برای ساخت واحد مسکونی به خانواده شهدای لشکر فاطمیون در سطح کشور صورت می‌گیرد، اما به‌عنوان شروع کار و در مرحله اول، خانواده‌هایی که در استان تهران ساکن هستند، شامل این طرح می‌شوند.»
 

▼ اخبار کوتاه

دو رکعت نماز شکر برای بازگشت پیکر فرزند!/ پدر شهید حسن رجایی‌فر از شهدای کربلای خان طومان می‌گوید:‌ «یک روز در کنار سنگ مزار پسر شهیدم ایستاده بودم که شنیدم کسی گفته بود این مزار خالی است و شهیدی در آن نیست. آن روز خیلی دلم گرفت و از خدا خواستم و به شهید متوسل شدم که حتی شده یک تکه استخوان به تبرک از حسن برایم بیاید. وقتی حسن به دنیا آمد دو رکعت نماز شکر خواندم و حال که شهید شد و خبر رجعت پیکرش را آوردند، دوباره دو رکعت نماز شکر خواندم.»

صندوق‌های پست سرنوشت‌ساز!/ تاکنون بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ از طریق پُست رأی داده‌اند. به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از رأی‌دهندگان به خصوص دموکرات‌ها تمایل بیشتری نسبت به رأی‌گیری از طریق پست نشان داده‌اند. رأی‌گیری پستی موجب نگرانی جمهوری‌خواهان شده و ترامپ بار‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته این شیوه موجب تقلب در انتخابات می‌شود و در صورت تقلب، ریاست‌جمهوری را تحویل نخواهد داد. وی همچنین در توئیت‌های اخیرش صراحتاً مردم ایالات‌ ایلنویز، نیویورک و کالیفرنیا را خطاب قرار داده و هشدار داده که رأی دادن آنها به «جو بایدن»، همانند رفتن به جهنم است و از آنان خواسته به او رأی دهند.

وضعیت بیکاری در کشور/ براساس آمارهای موجود، از 23/5 میلیون شاغل در کشور حدود 60 درصد آنها 44 ساعت در هفته کار می‌کنند و اشتغال کامل دارند. استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری 16/3 درصد، خوزستان 15/3 درصد کرمانشاه 15/2 درصد، لرستان 14/7 درصد، هرمزگان 13/3 درصد بالاترین نرخ بیکاری را دارند. کمترین میزان نرخ بیکاری مربوط به استان های خراسان رضوی با 5/7 درصد، خراسان جنوبی 5/8 درصد، ایلام 6/2 درصد، تهران 6/4 درصد و همدان 6/8 درصد است.

صادرات به اقلیم از سر گرفته شد/ بعد از رایزنی‌های صورت گرفته در رابطه با حل و فصل مشکل پیش آمده در مرز ایران با اقلیم کردستان و توقف تانکرهای سوخت ایرانی، دو طرف به توافق رسیدند و تردد نزدیک به ۲۷۰۰ تانکر متوقف شده، آغاز شده است.

دستگیری معاون سرکرده القاعده در بغداد/ سازمان اطلاعات وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای سازمان اطلاعات پلیس فدرال وابسته به وزارت کشور یکی از معاونان سرکرده گروه تروریستی القاعده را در منطقه حی الرفاق بغداد دستگیر کردند.»

احکام سیاسی (سؤال 61): اگر سب به افرادی مانند بدعت‌گذاران اثر معکوس داشته باشد، مثل اینکه دشنام به آنها موجب شود که منشِ مظلومانه به خود بگیرند و افرادی را همرأی و نظر خود کنند، حکمش چیست؟ پاسخ: در فرض سؤال، سب جایز نیست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات